Presidència
Agéncia Valenciana del Turisme

Colomer: "L'objectiu de la Generalitat és desestacionalitzar i rendibilitzar el sector turístic a la Comunitat Valenciana"

05/01/2016
- Colomer ha ressaltat que en esta nova etapa "donarem una nova espenta als productes turístics, donant major visibilitat a segments com el turisme senior, el turisme LGBT o el turisme accessible".
- Destaca la forta aposta en 2016 per posar de rellevància que la Comunitat Valenciana és una terra de valors, singular i hospitalària, i posicionar-la com una destinació d'identitat mediterrània, diversa, plural i accessible
El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer ha realitzat un balanç dels primers mesos que porta al capdavant de l'Agència Valenciana del Turisme i ha resumit les grans línies que inspiraran la regulació de la política turística al llarg d'esta legislatura. Així, ha destacat que l'objectiu prioritari de la Generalitat en la seua política turística és desestacionalitzar i rendibilitzar el sector turístic a la Comunitat Valenciana.

De fet, ha dit que el turisme s'ha de convertir en una qüestió d'Estat, i ha matisat que és massa important com per a regatejar la rellevància de ningú, perquè és el resultat d'una obra coral. Per això, ha apostat per l'elaboració d'un Llibre Blanc del Turisme, que no s'ha dissenyat des de l'any 1990, així com per l'aprovació d'una nova Llei de Turisme i Hospitalitat, ja que l'actual ja té 18 anys i necessitem un nou marc actualitzat que preveja els nous desafiaments i el canvi de model al qual ens enfrontem.

Per al president de l'Agència Valenciana del Turisme, és imprescindible posar en marxa una planificació i estratègia compartida, ja que els mercats canvien constantment, també les formes de triar la destinació i el turista, que és cada vegada més exigent. Per això, ha assenyalat que hem de ser rellevants, qualificats i diferents.

A més, ha subratllat també la seua aposta pel coneixement, la innovació i el capital humà. "Hem de treballar per a crear un ecosistema innovador, d'avantguarda, perquè invertir en coneixement i en capital humà sempre retorna a la societat", ha remarcat.

En este sentit, Colomer ha recordat que, com a mostra de la importància per la formació i innovació i la vertebració de territoris, la Generalitat posarà en marxa a la comarca dels Ports un centre de formació, de qualificació professional i d'investigació turística que s'ubicarà a Morella.

Nou enfocament de productes turístics: senior, LGBT, turisme accessible

D'altra banda, Francesc Colomer ha ressaltat que en esta nova etapa des de l'Agència Valenciana del Turisme donarem un nou enfocament als productes turístics, on tindran visibilitat alguns segments que anteriorment no la tenien, com el turisme senior, cultural, esportiu o el turisme LGBT.

Així, ha explicat que la intenció, és mostrar a la Comunitat Valenciana com una terra hospitalària i de valors, centrada en l'experiència turística i on tots els col·lectius tenen cabuda per a disfrutar del turisme, perquè tots són benvinguts a la nostra terra.

"Volem exhibir el millor vessant de la nostra oferta turística, la que ens ha de posicionar com una destinació oberta, plural, accessible, singular i, sobretot, amb uns valors que estan molt lluny de la imatge amb què se'ns ha relacionat en els últims anys", ha destacat Colomer.

En concret, el responsable de la política turística de la Generalitat ha assenyalat que entre els nous valors que des de la Generalitat volem promocionar està el valor del gaudi universal del turisme. En esta línia, ha insistit en el fet que som una destinació en què tots els turistes són benvinguts, perquè tots els col·lectius han de poder disfrutar de l'experiència turística.

Colomer ha destacat que estem treballant per a impulsar el turisme accessible, perquè les persones que tenen alguna discapacitat també tinguen l'oportunitat de disfrutar del nostre turisme i, en este sentit, el turisme sense barreres serà un dels productes que promocionarem en la pròxima fira de FITUR.

A més, el secretari autonòmic ha anunciat que el segment LGBT a partir de 2016 per fi tindrà visibilitat a la Comunitat Valenciana i ha afegit que des de l'Agència Valenciana del Turisme treballarem per a impulsar i promocionar la nostra oferta turístic cap a este segment amb l'objectiu de posicionar-nos com una destinació gay friendly.

"I també impulsarem el turisme senior perquè els nostres majors mereixen disfrutar del turisme i som un territori perfecte per a acollir este segment turístic", ha afegit.

En esta línia, Francesc Colomer ha recordat que en les últimes setmanes hem anunciat diferents propostes per a incentivar el turisme de majors a la Comunitat Valenciana, com la mesa tècnica de treball que estudiarà la possibilitat de complementar el programa de l'Imserso des d'un prisma autonòmic i la proposta d'un creuer per a les persones majors que recórrega la costa valenciana amb parada en els tres ports de la Comunitat.

Impuls del turisme cultural: Ruta de la Seda i Sant Grial

A més de treballar i donar visibilitat a segments turístics, Colomer ha destacat que es treballarà donant un nou impuls als productes turístics d'interior i cultural que en 2016 adquiriran moltíssima més presència.

Francesc Colomer ha destacat que l'aposta pel turisme cultural forma part de l'estratègia de legislatura, i ha assenyalat que el turisme cultural ens posiciona en un mercat amb un poder adquisitiu rellevant, amb capacitat de generar impacte econòmic en el sector turístic. Per això, ha destacat que des de la Generalitat coordinarem el desenvolupament turístic de la Ruta de la Seda 2016-2020, amb la col·laboració de les diverses entitats i institucions implicades.

En este sentit, ha explicat: "La Ruta de la Seda és un projecte trasnacional que per a nosaltres significa animar la societat, el sector turístic i l'hoteler, per a aconseguir que la Ruta de la Seda siga una de les principals opcions de l'oferta cultural de la Comunitat".

Així mateix, des de l'Agència Valenciana del Turisme es treballarà activament junt amb experts de les universitats de València i Saragossa i l'arquebisbat de València en 2016 a estudiar rutes turístiques entorn del projecte europeu del Sant Grial.

Sobre este projecte, ha destacat "el gran potencial que tenen iniciatives d'este tipus per a impulsar la nostra història i cultura" i ha assenyalat que estem davant d'un tema la rellevància turística del qual és evident i la coordinació amb les universitats i els agents implicats resulta bàsica per a conformar un relat que té un magnetisme internacional extraordinari.

Aposta per la governança col·laborativa

Per al responsable de Turisme del Consell, "és imprescindible apostar per una governança col·laborativa, per unir esforços", i per això ha apuntat que és temps de coordinació, d'acoblar estratègies i de compartir camins.

Així, ha recordat que per això s'ha reconstruït la Mesa Interdepartamental del Turisme com un òrgan, no sols de coordinació, sinó també d'aplicació del Codi Ètic del Turisme a què ens hem subscrit, i ha apostat per establir una col·laboració directa amb municipis i empresaris.

En este sentit, Colomer ha recordat que des que va prendre possessió del càrrec "he mantingut diverses reunions amb les associacions turístiques, amb representants d'entitats locals, alcaldes, comunitat educativa i experts en diverses matèries relacionades amb el turisme amb l'objectiu d'unir esforços i col·laborar a favor del nostre turisme".

Estratègia centrada a vertebrar el territori

D'altra banda, Colomer ha remarcat que és fonamental apostar pel nostre paisatge i la identitat mediterrània, per això la nostra estratègia ha d'estar centrada a vertebrar el territori, una idea en què ja s'està treballant junt amb les universitats. En concret, s'està treballant en l'elaboració d'un Pla d'Espais Turístics amb recursos i comercialització per a posar en valor el que tenim i assentar-ho en el mercat.

En este sentit, Colomer ha assenyalat que hem de superar la mirada estrictament localista, perquè tenim recursos dispersos però connectables amb un projecte transversal. Així, ha apostat també per donar una espenta al turisme d'interior, el que ha qualificat com a "mediterrani rural".

Posada en valor de la gastronomia valenciana

D'altra banda, ha destacat el valor de la gastronomia i ha recordat que una de les qüestions més importants que ens ha succeït en els últims anys és l'eclosió del prestigi dels cuiners, alhora que ha assenyalat que unix tradició amb innovació i avantguarda, per això hem de situar-la com a estratègia de desenvolupament del que som.

En este sentit, ha avançat que l'Agència Valenciana del Turisme està treballant en la posada en marxa d'un Centre Internacional de la Dieta Mediterrània, perquè és la nostra i hem de ser avantguarda en açò.

Lluita contra l'intrusisme

Finalment, el secretari autonòmic també ha destacat que la lluita contra l'intrusisme professional i la competència deslleial és un altre dels objectius marcats i mostra de la preocupació sobre este assumpte és que des dels primers dies al capdavant de la direcció de l'Agència Valenciana del Turisme, vam posar en marxa una campanya especial contra l'intrusisme durant l'estiu.

Colomer ha recordat que hem de situar-nos al costat del sector reglat, dels que tributen i donen la cara. Així, ha incidit: "hem estat molt actius, però no hem de baixar la guàrdia" i ha assenyalat que continuarem treballant en esta línia de la mà amb el sector turístic.