President
Presentació del Mapa de les Infraestructures Escolars #AulesDignes

La Generalitat es marca com a objectiu eliminar durant aquesta legislatura els barracons escolars i construir 124 centres educatius nous

26/01/2016
La Generalitat es marca com a objectiu eliminar durant aquesta legislatura els barracons escolars i construir 124 centres educatius nous
El President de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d'Educació, Vicent Marzà, han presentat el Mapa de les Infraestructures Escolars de la Generalitat, que té com a prioritat eliminar durant aquesta legislatura els barracons i construir 124 centres educatius nous.
- El President destaca que "l'ambiciós" Mapa de les Infraestructures Escolars és la mostra de la "autoexigència" del Consell i de la meta "irrenunciable" d'una educació de qualitat
- Marzà destaca que les infraestructures incloses al pla "no són promeses" i que els llistats d'actuacions planificades amb rigor podran ser consultats per qualsevol persona
- Dels 1.391 centres educatius públics, 703 necessiten d'algun tipus d'actuació en infraestructures, i això equival al 50% dels centres i un total aproximat de 270.000 alumnes afectats


El President de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d'Educació, Vicent Marzà, han presentat el Mapa de les Infraestructures Escolars de la Generalitat, que té com a prioritat eliminar durant aquesta legislatura els barracons i construir 124 centres educatius nous.

El President ha subratllat que "aquest ambiciós pla és la mostra de l'autoexigència" del Consell, que té com a "objectiu irrenunciable" una "educació de qualitat, adreçada en igualtat d'oportunitats a tots els xiquets, les xiquetes i els joves". "L'ensenyament és un pilar bàsic del nostre govern" i, per això, s'ha dissenyat un pla que "no mira res més que l'objectivitat i l'interés general de l'ensenyament valencià a tot el territori".

"Aquesta és una nova forma de governar i una planificació realitzada des de la honestedat", ha afirmat el President. En aquest sentit, ha afegit: "hui més que mai veiem el que resultava una gestió opaca i corrupta i el que ha de ser una nova gestió: transparent, compartida i que siga digna d'un servei públic de qualitat com el que volem oferir".

Així mateix, el conseller Marzà ha volgut destacar que la construcció dels 124 centres educatius nous i les adequacions en altres 116 centres que estan parcialment en barracons han deixat de ser "promeses". Aquest mapa -ha indicat- demostra que el Consell "no promet, sinó qu7e es compromet". A més, el conseller també ha resaltat la transparència en l'elaboració d'aquest pla. "Qualsevol persona podrà consultar els llistats organitzats i baremats amb rigor per ordre d'actuacions", ha declarat el conseller Marzà.

Així mateix, Marzà ha volgut denunciar la "deplorable" situació en què estan molts col·legis i instituts públics valencians. "Açò és conseqüència de la pèssima gestió de l'antic govern i la demostració de que no hi havia cap interés per cuidar i potenciar una educació valenciana pública i de qualitat". 2És més, mentre es feia negoci amb els barracons via Ciegsa, milers de famílies i docents eren enganyats amb promeses incomplides sobre noves construccions i això es una vergonya a la que ara li posarem solució".

Segons dades de la Conselleria d'Educació, dels 1.391 centres educatius públics (1.004 escoles d'Infantil i Primària, 29 centres d'Educació Especial, i 358 IES), 703 necessiten d'algun tipus d'actuació en infraestructures i això equival al 50% dels centres i un total aproximat de 270.000 alumnes afectats.

Així mateix, de juny de 2012 a juny de 2015 l'antic govern va construir 22 centres educatius nous. De juliol a desembre de 2015, l'actual Administració educativa ha agilitzat tots els processos per a iniciar les obres de set centres educatius nous i ha marcat un full de ruta de la reconstrucció de les infraestructures escolars entre 2016 i 2019 que suposa l'eliminació total de barracons i la construcció de 124 escoles i instituts nous. Només en 2016 es preveu construir 31 centres nous.

Grans actuacions: 124 centres educatius de nova construcció

Al Mapa de les Infraestructures Escolars es detallen els criteris de prioritat d'actuació 2016-2019, on s'especifica el començament de les obres dels centres que estan íntegrament en barracons, els centres que cal remodelar íntegrament per les lamentables condicions en què es troben pel pas del temps i els nous centres que cal construir perquè ho requerix el volum d'alumnat d'una població. En aquesta llista de grans actuacions, la Generalitat té previst començar les obres de construcció de 124 escoles i instituts entre 2016 i 2019.

"Durant els propers quatre anys tindrem unes comarques valencianes lliures de barracons i ens reafirmem en el nostre compromís de reconstruir el sistema educatiu valencià amb infraestructures de qualitat, aules dignes i una gestió absolutament transparent, on qualsevol ciutadà podrà consultar l'ordre d'actuacions". "Ara, els diners van on han d'anar: a la inversió pel benestar de les valencianes i els valencians, que en aquest cas és una inversió per al nostre bé més preuat, l'alumnat, el nostre futur".

El pressupost estimat per a la construcció de 124 centres nous és aproximadament 423 milions d'euros.

Actuacions en 116 centres parcialment en barracons

En l'actualitat hi ha 116 escoles i instituts que estan parcialment en mòduls provisionals. S'ha establert una prioritat d'actuació en aquells centres que compten amb tres o més mòduls, i una altra prioritat d'actuació en centres que tenen fins a dos mòduls prefabricats.

En total, durant el període 2016-2019 es realitzaran les 116 actuacions d'eliminació de barracons parcials, de les quals 52 són en centres que compten amb tres o més aules en barracons i 64 que compten amb fins a dos aules en mòduls prefabricats. El pressupost estimat per abordar aquestes actuacions és de 60 milions d'euros.

Altres actuacions

Es preveuen altres actuacions simultànies a la de nova construcció d'escoles i instituts, així com a les obres que es realitzaran en centres que estan parcialment en barracons.

Des d'Educació s'ha previst que "les reformes es faran a mesura que es tinguen suficients recursos per a dur-les a terme, ja que l'infrafinançament al qual estem abocats les valencianes i els valencians no permet comptar amb els suficients recursos ara com per a assegurar que totes les reformes estaran fetes en un marge de quatre anys".

Dins de les prioritats d'ordenació dels centres on cal emprendre reformes, Educació està treballant en coordinació amb els ajuntaments afectats. Són 463 centres que necessiten algun tipus de reforma o rehabilitació. Aquestes reformes són molt diverses i tenen una relació directa amb el manteniment de les infraestructures i les instal·lacions escolars. No suposen riscos en el funcionament diari del centre, però cal fer front per evitar situacions com les que s'ha trobat l'actual govern de la Generalitat.

Mapa de les Infraestructures Escolars en xifres

- ELIMINEM ELS BARRACONS ESCOLARS
- RECONSTRUÏM L'EDUCACIÓ VALENCIANA
Infraestructures de qualitat
Gestió transparent
#AulesDignes

Centres educatius amb infraestructures deficients heretades
- El 50% del total. Afecta aproximadament 270.000 alumnes
- 703 Centres educatius totals que necessiten d'actuacions en infraestructures
24 íntegrament en barracons
69 centres antics que necessiten nova construcció
8 planificació escolar que requereix construir nous centres
139 parcialment en barracons
463 amb necessitats d'actuacions puntual

Alumnes afectats per les infraestructures escolars deficients

- 37.378 alumnes que necessiten centres de nova construcció
- 7.080 íntegrament en barracons
- 30.298 centres antics
- 13.549 alumnes parcialment en barracons

Alumnes afectats per províncies

- 12.445 alumnes totals a la província d'Alacant
6.096 alumnes que necessiten centres de nova construcció
2.807 íntegrament en barracons
3.289 centres antics
6.349 alumnes parcialment en barracons

- 11.008 alumnes totals a la província de Castelló
10.286 alumnes que necessiten centres de nova construcció
1.486 íntegrament en barracons
8.800 centres antics
722 alumnes parcialment en barracons

- 27.474 alumnes totals a la província de València
20.996 alumnes que necessiten centres de nova construcció
2.796 íntegrament en barracons
18.200 centres antics
6.478 alumnes parcialment en barracons


DE LA PROMESA AL COMPROMÍS: Criteris de prioritat 2016-2019
- Honestedat
- Planificació
- Eficàcia

GRANS ACTUACIONS: Baremació estricta
- Necessitats d'escolarització
- Barracons
- Estat dels tràmits


GRANS ACTUACIONS 2016-2019 PER PROVÍNCIES
- 32 centres nous a Alacant
- 32 centres nous a Castelló
- 60 centres nous a València


ACTUACIONS PUNTUALS 2016-2019
- Centres parcialment en barracons
Criteris d'ordenació:
A partir de 3 mòduls provisionals o més
Fins a 2 mòduls provisionals

- 116 actuacions en centres parcialment en barracons

- Altres actuacions
Criteris d'ordenació: treball conjunt amb els ajuntaments

Documents

  • - El President destaca que "l'ambiciós" Mapa de les (...)
    • - Document explicatiu del Mapa d'Infraestructures Escolars
    • Galeria d'imatges

      Vídeos relacionats

      El President de la Generalitat, Ximo Puig, y el conseller de Educación, Vicent Marzà, han presentado el Mapa de las Infraestructuras Escolares de la Generalitat, que tiene como prioridad eliminar durante esta legislatura los barracones y además construir 124 centros educativos nuevos.

      Talls de veu relacionats

      - Declaracions del President de la Generalitat, Ximo Puig

      - Declaracions del conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà