Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica

El Consell acorda la tramitació per a la modificació del decret sobre mobilització d'habitatges buits i deshabitats

01/07/2022
  • La norma contribuirà a agilitar la posada en pràctica del reglament per a la mobilització de pisos buits i deshabitats

 

El Consell ha aprovat el decret que modificarà els articles 8, 11, 19, 42 i 81 del Decret 130/21, d'1 d'octubre, d'aprovació del reglament per a la mobilització d'habitatges buits i deshabitats. 

Concretament, el projecte normatiu regula en el seu article 8 les diferents causes justificades de desocupació. Un dels supòsits són cases destinades a ús com a segona residència; també corresponen a casos de pisos turístics o terciaris; altres situacions inclouen els habitatges destinats usos dotacionals, polítiques socials, immerses en processos judicials o per trasllat temporal del titular o resident; i suposats en què cases de persones titulars s'oferisquen a la venda o lloguer en condicions de mercat.

A més, en l'article 11 es recull específicament la causa justificada de desocupació d'habitatges destinats a polítiques socials i a usos dotacionals tant per a les de titularitat pública com per a les de titularitat privada. Aquests habitatges estan destinats a satisfer les necessitats de persones en situació de vulnerabilitat.

Un altre dels modificats és l'article 19. En aquest apartat es posa en coneixement el concepte del ‘gran tenidor d'habitatges’, que pot ser una persona física, jurídica o entitat sense personalitat jurídica que exercisca una activitat econòmica en l'àmbit immobiliari i dispose de més de 10 habitatges en qualsevol règim o modalitat de gaudi en els termes previstos en la legislació reguladora de la funció social de l'habitatge.

L'article 42 reformat regula l'òrgan competent per a dictar els procediments de resolució per a la declaració d'habitatge deshabitat i estableix, a més 15 dies per a dictar la decisió des de la recepció de la proposta. Entre altres coses també cita que aquesta resolució serà motivada i expressarà els recursos que contra ella procedisquen.

Finalment, l'article 81 reuneix els requisits de les persones arrendatàries. En aquest se citen tots els requisits que són necessaris per a accedir a un habitatge en règim de lloguer a preu assequible, els quals consisteixen a disposar d'uns ingressos globals no inferiors a 2´5 vegades el IPREM, ni superiors a 4,5 vegades el IPREM. A més de no tindre deutes pendents per impagament de rendes en habitatges pertanyents al patrimoni públic d'habitatge.

Agilització administrativa

Per a l'elaboració del present decret s'ha actuat d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i han emés informe a les conselleries de les competències sectorials de les quals puguen veure's afectades, així com a l'Advocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

Així, la present disposició respón en virtut dels principis de necessitat, eficàcia i transparència, ja que ateses les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilització administrativa, i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre aquestes, la que ací es promou, ja que la via reglamentària resulta un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren en la Comunitat Valenciana en matèria d'habitatge.

Prèviament, la Llei 2/2017 per la funció social de l'habitatge de la Comunitat Valenciana ha facultat al Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i l'execució del que es disposa en aquesta llei. També ha habilitat per a modificar, revisar o actualitzar el contingut dels annexos de la llei, les quanties de les sancions i les referències a l'indicador públic de renda d'efectes múltiples. Entre aqueixos annexos es troba el procediment administratiu per a la declaració d'habitatges deshabitats i en el desenvolupament de la norma es va dictar el Decret referit 130/21.

Posteriorment a la Llei 2/2017, es va crear la Llei 7/2021, de 29 de desembre que ha introduït modificacions en la Llei per la funció social de l'habitatge, circumstància que ha repercutit igualment en el Decret 130/2021 i que per això ara ha requerit la seua modificació.

A més, la normativa aprovada tindrà vigència indefinida fins a la seua derogació per una altra norma posterior sobre la matèria.