President
Transport sostenible

Ximo Puig destaca la confluència de projectes de grans empreses i de pimes valencianes en el PERTE del vehicle elèctric perquè la Comunitat Valenciana lidere la nova mobilitat

25/07/2022
Ximo Puig destaca la confluència de projectes de grans empreses i de pimes valencianes en el PERTE del vehicle elèctric perquè la Comunitat ...
  • El president confia que la desena de projectes presentats per empreses valencianes aconseguisca finançament per a desenvolupar programes que tindrien un “efecte immediat en la mobilitat”
València.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha mostrat la seua confiança que els projectes presentats des de la Comunitat Valenciana al PERTE del vehicle elèctric i connectat, que es resoldrà aquest mes d’agost, comptarà amb el suport dels fons europeus i contribuirà així “a la construcció d’aquest gran pol de la mobilitat sostenible del sud d’Europa”.

El president de la Generalitat ha destacat que, a més dels dos grans projectes tractors liderats per multinacionals com Volkswagen, a través de la seua filial per a les plantes de bateries PowerCo, i de Ford, que ha apostat per Almussafes per al desenvolupament dels seus cotxes elèctrics, “hi ha almenys una desena de projectes sorgits també en el si d’empreses valencianes que opten al finançament del PERTE i que esperem que siguen una realitat”.

“El conjunt de projectes liderats per grans empreses i els desenvolupats per petites empreses, o per centres d’investigació, conformen aquest ecosistema valencià que ens permet el lideratge en aquesta transformació de la mobilitat”, ha assenyalat el president. 

Projectes de les pimes valencianes

Els projectes valencians que opten a les ajudes del PERTE VEC del Govern central treballen en la manera de millorar el transport en els grans entorns urbans, a més de reduir considerablement els nivells de contaminació.

Un d’aquests projectes és el de l’empresa Hesstec, ubicada al Parc Tecnològic de Paterna, la iniciativa de la qual aconsegueix salvar un dels grans problemes que presenten les instal·lacions de recàrrega del vehicle elèctric: la congestió de la xarxa de distribució. L’empresa ha pogut habilitar un sistema de recàrrega ràpida que permetria carregar el vehicle en un termini de temps de 5 a 10 minuts. 

El sistema permet, a més, desacoblar la xarxa de recàrrega de la xarxa de distribució. La iniciativa consisteix a instal·lar una caixa amb bateries al costat dels punts de recàrrega, la qual cosa evita haver de refer tota la xarxa de distribució de les ciutats. Segons el CEO de Hesstec, Eugenio Domínguez, “l’empresa preveu tindre 5.500 punts de recàrrega ràpida instal·lats a Espanya i Portugal en 3 o 4 anys”.

El sistema permet, de la mateixa manera, utilitzar bateries de segona vida, de manera que contribueix a l’economia circular i a eliminar la contaminació mediambiental.

Un altre dels projectes, batejat com a Smobery, se centra a millorar la mobilitat dels vehicles lleugers com ara motos, bicicletes o patinets elèctrics. És un sistema d’intercanvi ràpid de bateries i ha sigut desenvolupat pels equips d’Itera, també a Paterna.

L’empresa responsable d’aquesta iniciativa ja va rebre en 2020 suport de la Secretaria Autonòmica d’Economia a través d’una convocatòria per a l’acceleració de pimes. En aquest cas, el projecte tindria nombroses aplicacions i beneficis per a negocis com ara el repartiment de correu, paquets o menjar a domicili. 

Fins ara, la baixa autonomia de les bateries és el hàndicap principal dels desplaçaments amb moto elèctrica i, en l’actualitat, no hi ha punts de recàrrega per a aquest tipus de vehicles. La iniciativa d’Itera preveu la instal·lació d’estacions de recàrrega al centre de les ciutats o al costat dels establiments de repartiment, com ara pizzeries, cases de menjar a domicili o establiments de repartiment i missatgeria com Correus. 

Aquestes estacions albergarien desenes de bateries en mode càrrega i, a través d’una app, les persones usuàries podrien reservar la seua bateria en el punt que volgueren i, una vegada allí, lliurar la bateria descarregada i canviar-la per una nova amb càrrega al 100 %. El procés de substitució, de només dos minuts, és “tan ràpid com canviar les piles d’un joguet”, ha explicat gràficament el responsable d’Itera, Héctor Corral.

Entre els avantatges d’aquest projecte destaquen l’estalvi en costos operatius per a les empreses de ‘sharing’, la geolocalització de les bateries, la revisió de la càrrega, la recàrrega mitjançant panells solars, la incorporació d’un dispositiu contra incendis, la baixa contaminació i el foment del transport públic i elèctric, de manera que es millora l’ordenament urbà de les ciutats.

La pime Nutai, de Silla, és una altra de les empreses que ha presentat la seua iniciativa al PERTE VEC. El seu projecte desenvolupa solucions d’automatització industrial avançada a base de robòtica col·laborativa i sistemes de visió artificial. Algunes de les seues línies de treball són el control de qualitat del procés de muntatge de peces de vehicles elèctrics i el control de qualitat dels materials de les superfícies dels cotxes amb visió artificial, l’automatització del procés de muntatge de bateries de vehicles elèctrics i el reciclatge de bateries. 

“Hem aconseguit substituir processos manuals per robots, sistemes autònoms i visió artificial. Som un bon exemple de com treballa la indústria 4.0”, ha assenyalat la directora de Desenvolupament de Negoci de Nutai, Mónica Pérez.

El CEO de l’empresa valenciana Witrac, Javier Ferrer, ha explicat que, si és el cas, el projecte que ha presentat utilitza tecnologia disruptiva a base de sensors i intel·ligència artificial. “Millorem els processos crítics de logística del sector de l’automoció, com la circulació dels ‘racs’ que transporten les peces”. 

“La cadena de subministrament es fa, així, més potent i, en conseqüència, tot el transport de peces marítim, per carretera o ferroviari vinculat a la indústria de l’automoció guanya en sostenibilitat i eficiència”, ha assegurat Ferrer. 

La iniciativa de Witrac introdueix, a més, mecanismes basats en robòtica capaç d’evitar accidents de treball, la qual cosa millora la seguretat laboral dels treballadors i ajuda a salvar vides.

Aquests projectes —menys coneguts, però de gran valor per a les polítiques de sostenibilitat a les grans ciutats— se sumen a macroiniciatives com la planta d’acoblament de Ford a Almussafes; la gigafactoria de bateries de Volkswagen a Sagunt; ‘Ecomóvil 23’, amb Faurecia com a soci estratègic, i la iniciativa de Power Electronics, un procés de fabricació de bateries participat per Q-Tech.

Galeria d'imatges

Vídeos relacionats

Talls de veu relacionats

Declaracions del president de la Generalitat, Ximo Puig