Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport públic

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ha facilitat la mobilitat de més de 130 milions de viatgers en els 19 anys en servei del TRAM d’Alacant

15/08/2022
XIX aniversario TRAM d'Alacant
  • La connexió tramviària entre Porta del Mar i El Campello va entrar en funcionament el 15 d’agost de 2003
  • La xarxa actual és resultat de successives ampliacions i compta amb quatre línies de tramvia, una de tren-TRAM i una de tren dièsel
  • La Generalitat ha presentat noves ampliacions que permetran incrementar el nombre de línies en servei i ampliar les existents

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha facilitat la mobilitat de més de 130 milions de persones usuàries, en concret 130.835.974, en els 19 anys en servei de la xarxa del TRAM d’Alacant. La primera fase del que és l’actual xarxa va entrar en funcionament el 15 d’agost de 2003 per a unir les parades de Porta del Mar i El Campello.

En l’actualitat, la xarxa d’FGV a Alacant disposa de quatre línies tramviàries (Luceros-Sant Vicent del Raspeig; Luceros-El Campello; Luceros-Plaza La Coruña; i Porta del Mar-Plaza La Coruña), una de tren-tram (Luceros-Benidorm) i una altra dièsel (Benidorm-Dénia), en ple procés de modernització.

Transcorreguts aquests 19 anys des que es va posar en marxa, la xarxa del TRAM d’Alacant, resultat de la modernització de la més que centenària línia que unia Alacant i Dénia, ha evolucionat fins a consolidar-se com un sistema tramviari de referència modern, sostenible i accessible.

Primera prova en 1999

Amb anterioritat a la posada en marxa d’aquesta primera línia, el 17 de març de 1999 es va posar en servei, a manera de prova, un primer tram tramviari entre Porta del Mar i Albufereta. Un tramvia Combino recorria els 3.500 metres d’aquest traçat tramviari.

Aquesta connexió tenia 675 metres de recorregut entre Porta del Mar i l’estació de La Marina en plataforma reservada, i 2.825 metres més fins a Albufereta, compartint via amb el ferrocarril que en aquell moment unia la ciutat d’Alacant amb Dénia.

El tramvia havia deixat de circular a la ciutat d’Alacant en 1969 i 30 anys després es recuperava amb aquest primer traçat. Després d’aquesta prova, la Generalitat va prolongar el traçat tramviari fins a les parades de Finca Adoc, Lucentum i La Condomina.

Amb només tres parades, aquest primer recorregut experimental va servir per a polsar l’opinió de la ciutadania i definir les característiques tècniques i d’explotació que hauria de reunir el futur tramvia d’Alacant, que posteriorment va passar a denominar-se oficialment TRAM d’Alacant.

Evolució de persones viatgeres

El nombre de persones usuàries registrades ha anat creixent d’acord amb les ampliacions fetes, de manera que dels 1,7 milions de persones usuàries de 2003, en 2019 es van sobrepassar, per primera vegada, els 12 milions de desplaçaments.

La pandèmia provocada per la COVID-19 va frenar en 2020 aquesta evolució i únicament es van registrar uns 7 set milions d’usuaris i usuàries. En 2021 el nombre de persones viatgeres va augmentar de manera progressiva fins als 9 milions de passatgers i passatgeres i, en el primer semestre de 2022, ja s’han sumat 6 milions de persones usuàries.

En quasi dues dècades, TRAM d’Alacant ha posat en circulació 2.202.099 serveis tramviaris i ferroviaris, la qual cosa ha provocat que les unitats d’FGV a la província d’Alacant hagen recorregut 43.480.305 quilòmetres, que equivalen a 1.087 voltes al món.

Evolució de la xarxa

El 15 d’agost de 2003 el TRAM d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello, amb 16 parades i un recorregut superior als 12 quilòmetres. Juntament amb la inversió feta en la mateixa línia per la Generalitat, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

Des del 15 d’agost de 2003 diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en servei un nou tram, comprés entre La Isleta i Mercado, i la inauguració de les estacions subterrànies de Mercado i Marq (hui Marq-Castillo), la qual cosa possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant. Un mes més tard s’inaugurava el ramal al Cap de l’Horta, corresponent a la línia 4.

El 29 de juliol de 2007 marcava un important avanç en el projecte del TRAM d’Alacant. La línia 1 connectava les estacions de Mercado i Creueta, a la Vila-Joiosa. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia, el 25 de gener de 2007, i l’ampliació fins a Benidorm, el 2 de juny de 2008, van comportar un notable increment de persones viatgeres.

El desembre de 2009 es va inaugurar el bucle de la línia 4 per a donar servei a diferents zones del Cap de l’Horta i la platja de Sant Joan.

El juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània de Luceros, actual capçalera de les línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

El 4 de setembre de 2013 es va inaugurar la línia 2 entre l’estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel TRAM d’Alacant, ja que aquesta línia ha esdevingut la més utilitzada.

Una vegada acabades les obres del túnel de la Serra Grossa, es va posar en servei el juny de 2019 la línia 5 que uneix Porta del Mar i la platja de Sant Joan. A més, prossegueixen les obres de modernització de la línia 9 (Benidorm-Dénia), amb una inversió d’uns 150 milions d’euros.

Un sistema de transport de referència

El TRAM d’Alacant parteix d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal·lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar aquest sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken.

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera ciutat espanyola de grandària mitjana a recuperar aquest sistema de transport elèctric d’alta capacitat, totalment integrat amb l’arquitectura urbana i sostenible.

Des d’aquell moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per a gestors de transport públic d’altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.

Tarifes i mapa zonal

D’altra banda, la Generalitat aplica des del 17 de juny una nova regulació tarifària en el TRAM d’Alacant que permet que les persones usuàries d’aquest mitjà de transport puguen estalviar fins a un 50 %.

Fins llavors, les sis zones tarifàries existents donaven lloc a 21 possibles combinacions zonals i a sis tarifes diferents, en funció del nombre de zones recorregudes en un trajecte. Amb el model actual hi ha sis combinacions zonals possibles en funció del viatge realitzat i, únicament tres tarifes aplicables: d’una, dues o tres zones en les quals els abonaments de 10 viatges costaran 8 euros, 12 euros i 20 euros, respectivament.

Amb la nova distribució zonal, les tres zones existents corresponen a les tres comarques per les quals circula el TRAM d’Alacant: L’Alacantí, la Marina Baixa i la Marina Alta. Una altra novetat que presenta la nova estructura és la inclusió de dos trams de transició intercomarcals, que s’estableixen entre Pla Barraques i Costera Pastor, al sud, i entre Altea i Benissa al nord. Els viatges que s’efectuen entre parades de cadascun d’aquests trams tenen la consideració de desplaçaments fets en una única zona.

Noves ampliacions

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, ha presentat les principals línies d’actuació del Pla d’ampliació de la xarxa del TRAM d’Alacant, en el qual s’inclouen les propostes en execució, així com els nous traçats previstos de cara als pròxims anys, en funció de les necessitats de mobilitat de la ciutat d’Alacant i les comarques de l’Alacantí, la Marina Alta i la Marina Baixa.

Amb una inversió superior als 200 milions d’euros, la Generalitat estarà en disposició de construir, en els pròxims anys, uns 15 quilòmetres de nous trams i línies, que se sumaran a l’actual xarxa tramviària per a vertebrar la ciutat d’Alacant, la seua àrea metropolitana i les comarques on ja opera el TRAM d’Alacant.

Una de les principals actuacions és la creació d’una nova connexió de l’actual xarxa del TRAM d’Alacant amb Sant Joan i el seu hospital i la continuació fins a Mutxamel, des de les actuals línies 1 i 3 que enllacen Luceros amb Benidorm i El Campello, respectivament. El pressupost inicial és d’uns 40 milions d’euros.

Sobre la prolongació des de Luceros fins a l’estació d’Adif, la futura estació Alacant Intermodal, el projecte d’FGV ja ha sigut presentat. Aquest procés s’està realitzant de manera conjunta amb Adif, l’Ajuntament d’Alacant i AVANT i comptarà amb una inversió pròxima als 100 milions d’euros.

Una altra de les actuacions previstes permetrà prolongar l’actual línia 2, que parteix de Luceros a Sant Vicent del Raspeig, fins a l’hospital d’aquesta localitat, cosa que donarà servei, al seu torn, a veïns i veïnes de tot el municipi.

Així mateix, des de la nova estació d’Alacant Intermodal, una vegada finalitzada l’obra, està previst connectar pel sud-oest de la ciutat d’Alacant amb els barris de la Florida, Ciutat d’Assís i Sant Ferran-Princesa Mercé.

D’altra banda, aquest pla preveu la creació d’una nova línia 6 de TRAM (Alacant Intermodal-Hospital de Sant Vicent) per a la futura estació intermodal amb el traçat sud de la Gran Via, a través del polígon de Sant Blai, els Àngels, Sant Agustí, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d’Alacant prop de la parada de Ciutat Jardí.

Galeria d'imatges