Presidència

El Consell formarà els docents per a detectar problemes de salut mental i millorar l’educació emocional dels alumnes

03/09/2022
El Consell formarà els docents per a detectar problemes de salut mental i millorar l’educació emocional dels alumnes
  • La mesura ja ha sigut aplicada com a experiència pilot el curs passat als centres de formació del professorat de Xàtiva i Alacant
  • El programa estarà dirigit pel comissionat de Salut Mental, en coordinació amb la Conselleria d’Educació
  • Està prevista la constitució durant el mes de setembre d’una comissió de treball per a valorar itineraris formatius per al professorat

El comissionat de la Presidència de la Generalitat per al Pla valencià d’acció per a la salut mental, drogodependències i conductes addictives, en coordinació amb la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, posarà en marxa durant el pròxim curs escolar un programa d’aprenentatge en educació socioemocional destinat al personal docent dels centres escolars i de Formació Professional públics de la Comunitat Valenciana.

En relació amb aquest procés formatiu, el comissionat de la Generalitat per a la Salut Mental, Rafael Tabarés, ha explicat que està prevista la constitució durant el mes de setembre d’una comissió de treball, juntament amb la Direcció General d’Inclusió Educativa, així com el departament de formació del professorat d’Educació de la Generalitat, “amb l’objectiu de valorar possibles itineraris per al professorat”.

Rafael Tabarés ha considerat “fonamental” actuar en l’àmbit educatiu i “intervindre millorant les eines emocionals de tota la comunitat educativa”, ja que, segons ha detallat, “en la infància i l’adolescència el 50 % dels problemes de salut mental es produeixen abans dels 14 anys i el 75 %, abans dels 24”. 

El comissionat ha revelat altres dades que fan “patent” la necessitat de dur a terme accions formatives en tota la comunitat educativa, és a dir “entre els estudiants, els universitaris, els professors i en l’àmbit familiar”. Segons ha concretat, els trastorns mentals en xiquets i xiquetes d’entre 4 i 14 anys s’han multiplicat per quatre, i ha augmentat al doble la prevalença de depressions i ansietat en adolescents després de la pandèmia de COVID-19.

Per tot això, Rafael Tabarés ha subratllat que aquest programa formatiu en educació socioemocional “sorgeix davant de la necessitat d’intervindre i adoptar mesures que pal·lien l’augment dels problemes de salut mental en l’alumnat”, que ha experimentat un increment en els últims anys “a conseqüència dels temps difícils que viuen els xiquets, xiquetes, adolescents i joves per la pandèmia, la guerra, la incertesa econòmica i per estar vivint en un temps marcat per l’alerta i el perill”.

El comissionat ha indicat que serà “fonamental” mantindre en els pròxims anys les inversions que la Generalitat està fent per a millorar l’accés dels xiquets, xiquetes i joves a la salut mental i augmentar les instal·lacions i els recursos professionals. A més, ha destacat que, “junt amb aquesta acció, és necessari treballar a llarg termini i en profunditat, dirigint els nostres esforços a millorar la formació en benestar emocional i en salut mental dels joves en tots els àmbits, tant en l’escolar com en l’universitari”. 

Projecte pilot

Rafael Tabarés ha insistit en la necessitat de disposar de “mecanismes per a gestionar les emocions”. Per això, segons ha informat, recentment es va posar en marxa l’oferta del curs ‘L’educació socioemocional a les escoles públiques de la Comunitat Valenciana’ als centres de formació del professorat (CEFIRE) de Xàtiva i Alacant, “amb l’objectiu de desenvolupar un projecte pilot com a avantsala del procés de formació en matèria de promoció de la salut emocional/mental destinat al personal docent, que es posarà en marxa als centres educatius de la Comunitat Valenciana”, ha conclòs.

Galeria d'imatges

Talls de veu relacionats

Declaracions del comissionat de la Generalitat per a la Salut Mental, Rafael Tabarés