Presidència
Balance 2022

El sector del càmping de la Comunitat Valenciana creix un 27 % en nivell d'ocupació i un 20 % en ocupació en 2022

15/11/2022
El SA de Turisme junto con los responsables del sector del camping de la CV
  • Els càmpings de la Comunitat són els únics que obrin tot l'any, que actuen com a impulsors de la desestacionalització turística
  • El secretari autonòmic de Turisme i el president de la Federació de Càmpings de la Comunitat han presentat el balanç de resultats

El sector del càmping de la Comunitat Valenciana ha crescut un 27 % en nivell d'ocupació i ha generat un 20 % més d'ocupacions entre gener i setembre de 2022 respecte al mateix període de l'exercici passat.

El volum d'ocupació i treball que es manté estable al llarg de l'any, ja que els càmpings de la Comunitat Valenciana són els únics d'Espanya que romanen oberts els dotze mesos de l'any, i es consoliden com a agents clau en l'objectiu de desestacionalització de l'activitat turística a la regió.

Aquestes dades s'han presentat aquest dimarts en el CdT de València pel secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, i el president de la Federació de Càmpings de la Comunitat Valenciana, Pepe Frasquet. També han estat presents en l'acte el president de l'Associació de Càmpings d'Alacant, Sergio Gómez, i el president de l'Associació de Càmpings de Castelló, Christophe JL Delaitre.

Francesc Colomer ha posat l'accent principalment que “el càmping és un dels sectors que ha ressorgit amb una potència i solvència significatives després de la pandèmia, per a comprendre els canvis i desafiaments del món present i futur”.

De la mateixa manera, ha destacat l'enorme paper que significa el sector del càmping a la Comunitat Valenciana des del punt de vista de la “desestacionalització, un dels grans reptes que té el turisme en la nostra destinació, i la internacionalització, quant a incrementar el volum de mercat estranger gràcies a la proposta de valor que el càmping ofereix”.

A més, Colomer ha felicitat aquest sector extrahoteler per “captar un segment de públic sensible amb la sostenibilitat i la descarbonització, valors vinculats als grans deures dels territoris”, i que al seu judici “marcaran el futur”. Per al president de Turisme “el càmping és avantguarda i lidera aquesta transformació de valors”, al mateix temps que ha recordat que “després dels valors ve la transformació material”, hi ha afegit.

Colomer també s'ha pronunciat sobre l'emergent “turista energètic” i ha explicat que aquest turista “passarà llargues temporades fora de països on el cost energètic siga molt alt”, per la qual cosa ha indicat que “viatjar a països com Espanya, i especialment a la Comunitat Valenciana, serà una resposta intel·ligent i eficient al moment energètic tan dur que estem vivint en el context internacional”. “El càmping torna a ser la part de la resposta i de la solució”.

Per part seua, Pepe Frasquet ha manifestat que “de gener a setembre de 2022, les dades obtingudes fan que ens sentim molt satisfets de l'esforç realitzat, en la promoció del producte "Càmping Comunitat Valenciana", nacionalment i internacionalment, per part de la Federació, amb el suport de Turisme Comunitat Valenciana".

"Amb una mitjana mensual de 1.627 persones ocupades en aquest període, els càmpings de la Comunitat donem treball al 18 % del total de persones contractades en el sector en tot Espanya, i ocupa la segona posició a escala nacional i triplica la mitjana mensual del nostre país”, hi ha afegit.

Així, el 12 % dels turistes que han decidit allotjar-se en un càmping a Espanya durant els primers 9 mesos d'enguany han triat un de la nostra terra, fins a un total de més d'1.042.000 acampadors. “Això ha suposat que no sols hàgem superat en més d'un 27 % les xifres de l'any passat, sinó que hem rebut, per al període de referència, un 21 % més d'acampadors que abans de la pandèmia”, ha explicat Frasquet.

Demanda tot l'any pel turisme internacional

Quant a la distribució del més d'un milió d'acampadors que ens han visitat en 2022, el 68 % han sigut espanyols, sis punts percentuals més que abans de la pandèmia.

A més, es recupera una tendència, característica dels nostres càmpings, que es va perdre per les restriccions de mobilitat internacional: en els mesos tardorencs i hivernals, els acampadors estrangers superen els espanyols, com veiem en els mesos de gener a febrer de 2022. En concret, aquests acampadors estrangers provenen, fonamentalment, de França (un 27 %), Alemanya (un 20 %), els Països Baixos (un 19 %) i el Regne Unit (un 10 %).

Respecte a l'estada mitjana dels nostres visitants (8,3 nits per acampadora), quasi duplica l'estada mitjana d'Espanya (de 4,9 nits). La valenciana és la segona comunitat autònoma en oferta de places de càmping d'Espanya durant 2022 (unes 78.000), i tornem a demostrar que la major part dels nostres càmpings romanen oberts tot l'any, ja que, com veiem, mantenim un nivell similar de places oferides tots els mesos.

Campanya contra l'intrusisme

Turisme Comunitat Valenciana i la Federació col·laboren conjuntament en una campanya específica contra l'intrusisme en el sector. L'objectiu és evitar l'intrusisme i les males pràctiques d'alguns actors turístics privats i públics, i acabar amb l'existència d'establiments que utilitzen, en les seues marques i/o en les seues comunicacions, el terme “càmping” sense posseir aquesta catalogació per les autoritats competents.

També denuncien la creació d'espais en alguns municipis destinats a l'estacionament de caravanes i autocaravanes, que no són “allotjaments turístics” segons la legislació autonòmica, però que es confonen amb àrees de pernoctació en trànsit per a autocaravanes. No compleixen els requisits, serveis, ni limitacions a estada temporal d'aquestes.

Per això, han recordat que tots els allotjaments turístics de la Comunitat, inclosos els càmpings, han d'acreditar la compatibilitat de l'ús turístic d'acord amb la normativa urbanística i de qualitat ambiental, així com complir les prescripcions legals turístiques de la Generalitat i estar inscrits en un registre específic (Registre de Turisme de Comunitat Valenciana).

Així, les dues entitats aconsellen a la societat buscar càmpings amb aquest distintiu, que és un sinònim de qualitat i seguretat, ja que la presència d'aquest significa que els càmpings compleixen tota la normativa vigent.

Galeria d'imatges