Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport públic

Les persones usuàries del TRAM d’Alacant valoren amb 8,60 punts el servei del metropolità

04/12/2022
ISC Alacant
  • El perfil majoritari de qui viatja és el dona, amb una edat mitjana de 34,6 anys, estudis mitjans i treball assalariat
  • Els atributs més ben valorats són la senyalització, l’accessibilitat al tren i la seguretat en el trajecte

Les persones usuàries han atorgat una valoració de 8,60 punts sobre 10 al servei global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa del TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de satisfacció al client (ISC) 2022, realitzat al setembre, després de fer 1.515 entrevistes entre els viatgers i viatgeres majors de 15 anys de les quatre línies de tramvia, la del tren-TRAM i la del tren dièsel, amb un marge d’error de +2,52 % i un nivell de rellevància del 95,5 %.

Aquesta puntuació, un notable alt, cobra especial importància en produir-se en un any, com està sent 2022, de recuperació del transport públic després de la pandèmia per la COVID-19, que ha afectat de manera importantíssima el transport públic en general, i el TRAM d’Alacant en particular.

Així, i malgrat aquesta circumstància, el percentatge d’usuaris i usuàries que considera “satisfactori” el servei que es presta és del 95,6 %, el 35,7 % dels quals atorga la màxima qualificació de 10 punts. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,4 % i només l’1 % restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.

La valoració per línies assenyala que l’L5 (Porta del Mar - Plaza La Coruña), amb 9,41, se situa al capdavant dels trajectes millor valorats. Hi segueixen l’L3 (Luceros - El Campello) amb 8,94; l’L4 (Luceros - Plaza La Coruña) amb 8,83; l’L1 (Luceros-Benidorm) amb 8,51; l’L2 (Luceros - Sant Vicent del Raspeig) amb 8,30, i finalment l’L9 (Benidorm-Dénia) amb 8,08 punts de valoració, en la qual es produeix el desplaçament amb autobús entre Teulada i Dénia a causa de les obres de modernització de la línia.

El que més i menys agrada

D’entre les 19 variables valorades pels viatgers i viatgeres en l’enquesta de l’ISC, relacionats amb el servei que presta FGV a Alacant, l’àrea metropolitana i Les Marines, setze sobrepassen els 8 punts, dos superen els 7 i la restant obté 6,98 punts de qualificació.

Els aspectes del servei que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la senyalització (8,94); l’accessibilitat al tren (8,90); la seguretat en el trajecte (8,89); l’accessibilitat a l’estació (8,89), i la puntualitat (8,77) punts.

Entre els factors menys valorats destaquen la no massificació de persones usuàries en els cotxes (6,98); la seguretat i la presència de guardes de vigilància (7,62); la freqüència de pas (7,71); el condicionament (8,06), i la neteja dels trens (8,17).

Malgrat ser les variables que indiquen menys acceptació, totes registren valors de “notable”. Cal destacar que el preu dels títols de transport és el valor qualificat en onzena posició, quan històricament sempre se situava en les posicions més baixes.

Aquesta situació no és aliena a les successives iniciatives d’estalvi en el transport públic posades en marxa per la Generalitat de manera pionera des que va començar l’any per a fomentar la mobilitat sostenible, alleujar les despeses de la ciutadania i combatre els efectes de la inflació.

D’aquesta manera, a Alacant, al juny es va realitzar una simplificació del pla zonal del TRAM d’Alacant que ha permés reduir els preus a un màxim del 50 %; s’ha facilitat el transport gratuït els diumenges de maig a agost; s’aplica un descompte addicional d’un 30 % des de l’1 de setembre fins al 31 de desembre, i, des del 9 d’octubre fins al 15 de gener de 2023, es facilita la gratuïtat en el tramvia, el tren-TRAM i el tren dièsel d’FGV als menors de 31 anys.

Perfil de la persona viatgera

D’altra banda, segons l’informe d’enguany, el nombre de dones que utilitzen els serveis del TRAM d’Alacant suposa el 64,8 % del total de persones que hi viatgen, enfront del 35,2 % d’homes. Quant a l’edat, la mitjana se situa entorn dels 34,6 anys, i el segment de la població d’entre 30 a 49 anys és el més significatiu, amb el 33,5 %; seguit del de 20 i 29 anys, amb el 30,4 %; el de 50 o més anys, amb el 19,3 %, i, finalment, els menors de 20 anys, amb el 16,8 %.

En la línia 2, majoritàriament d’estudiants que acudeixen a la Universitat, la mitjana d’edat és de 28 anys i el tram entre 20 i 29 anys s’eleva al 40,7 %.

El 59,5 % dels passatgers i passatgeres del TRAM d’Alacant ha realitzat estudis secundaris; un 29,1 % té formació universitària, i un 11,4 % ha fet estudis bàsics.

El nivell socioeconòmic dominant és el “mitjà”, amb el 59,5 % dels viatgers i viatgeres; seguit de l’“alt”, amb el 16,2 %; el “mitjà-baix”, amb el 13,6 %; el “mitjà-alt”, amb el 10,1 %, i el “baix”, amb el 0,5%.

Quant a l’ocupació, un 57,6 % de la clientela del TRAM d’Alacant treballa per compte d’altri; el 28,6 % és estudiant; el 5,1 % es troba en situació de desocupació; el 3,9 % està jubilat o jubilada, o és pensionista; el 2,7 % és persona empresària autònoma, i el 2 % es declara ama de casa.

Galeria d'imatges