Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport públic

Les persones usuàries del TRAM d’Alacant realitzen més de la meitat dels seus desplaçaments per motius de treball o estudis

09/12/2022
Persones usuàries a l’estació de Mercado del TRAM d’Alacant
  • Un 38,4 % es desplaça per motius laborals i el 18,7 %, per qüestions acadèmiques
  • El 54,7 % resideix a Alacant ciutat, el 39,7 % en altres municipis de la província, el 2,9 % a l’estranger i el 2,8 % a la resta d’Espanya

Més de la meitat de les persones usuàries del TRAM d’Alacant viatja per motius de treball o estudis, segons es desprén dels resultats obtinguts en l’últim Índex de satisfacció al client (ISC) 2022, realitzat el mes de setembre passat, després de fer 1.515 entrevistes a persones majors de 15 anys amb un marge d’error estadístic del +2,52 % i amb un nivell de rellevància del 95,5 %.

L’informe permet assenyalar que el 38,4 % dels usuaris i usuàries del TRAM d’Alacant es desplaça en aquest sistema de transport per motius de treball i el 18,7 % per estudis. Totes dues prioritats acumulen el 57,1 % del total de desplaçaments. A continuació se situen l’oci (passejar, cinema, menjar…), amb el 18,3 %; la realització de diverses gestions, amb el 16,1 %; les visites a familiars i amics, amb el 7,1 %; les compres, amb el 5,1 %; el turisme, amb el 2,9 %, i els serveis sanitaris, amb el 2,8 %.

Cal destacar que entre els percentatges d’oci, compres i turisme s’ha assolit enguany el 26,3 %, un de cada quatre viatges realitzats en el TRAM d’Alacant.

Per sectors d’activitat, el que més usuaris agrupa és el de neteja o residus urbans, amb el 18 %; seguit d’hostaleria, amb el 16,5 %; comerç/botigues, amb el 15,1 %; sanitaris, amb el 8,9 %; cuidador/cuidadora o empleat/empleada de la llar, amb el 8,4 %; indústria i construcció, amb el 7,9 %; docència, amb el 7,5 %; funció pública, amb el 5,3 %; oci, amb l’1,7 %, i banca, amb l’1,4 %.

Ús de mitjana setmanal

Sobre l’ús del TRAM d’Alacant, l’informe assenyala que el 59,6 % dels clients i clientes l’utilitzen diàriament en les jornades laborables; dos o tres dies a la setmana, el 24,1 %; una vegada a la setmana, el 6,5 %, i una vegada cada quinze dies, el 3,2 %. La mitjana d’utilització del metropolità és de 3,7 dies a la setmana.

Quant al nombre de viatges que es duen a terme setmanalment, l’enquesta assenyala que el 32,3 % realitzen un màxim de quatre viatges; deu viatges, el 23,2 % dels usuaris i usuàries; entre cinc i nou viatges, el 22,6 %; entre onze i dènou viatges, el 15,1 %, i vint o més viatges, el 4,3 %. La mitjana és de 7,61 viatges a la setmana.

Residència

Quant al lloc de residència dels viatgers i viatgeres, un 54,7 % resideix a la capital i el 39,7 % a la resta de la província. El 2,9 % viu a l’estranger i el 2,8 % és d’una altra província d’Espanya.

Entre els residents del TRAM de fora de la capital destaca el Campello, que aporta el 12 % del total de passatgers i passatgeres; Sant Vicent del Raspeig, amb el 6,6 %; Sant Joan, amb el 5,9 %; la Vila Joiosa, amb el 5,4 %; Benidorm, amb el 4,5 %, i la resta de la província, 5,3 %.

Valoració del servei

Les persones usuàries han atorgat una valoració de 8,60 punts sobre 10 al servei global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa del TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de satisfacció al client (ISC) 2022.

El percentatge d’usuaris i usuàries que considera “satisfactori” el servei que s’hi presta és del 95,6 %, el 35,7 % dels quals atorga la màxima qualificació de 10 punts. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,4 % i tan sols l’1 % restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.

Els aspectes del servei que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la senyalització (8,94); l’accessibilitat al tren (8,90); la seguretat en el trajecte (8,89); l’accessibilitat a l’estació (8,89), i la puntualitat (8,77 punts).

Galeria d'imatges