Educació, Cultura i Esport

Raquel Tamarit: “És el sistema educatiu el que s’ha d’adaptar a l’alumnat i no l’alumnat al sistema”

24/03/2023
  • El I Congrés Internacional d’Altes Capacitats Intel·lectuals reuneix uns 3.000 participants entre famílies, experts i professorat d’arreu del món
  • Hi participen els experts més rellevants en la matèria a escala mundial, com Joseph S. Renzulli, de la Universitat de Connecticut

La consellera d’Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit ha participat en l’obertura del I Congrés Internacional d’Altes Capacitats que organitza la Conselleria els dies 24 i 25 de març a Les Arts de València. 

Amb el lema ‘Connectats al talent’, hi participen vora 3.000 famílies, experts i professorat d’arreu del món, 360 de manera presencial i la resta de manera telemàtica en una trobada que aspira a ser un espai de reflexió per a promoure el desenvolupament del talent en tot l’alumnat i l’atenció a les altes capacitats intel·lectuals. 

La consellera Raquel Tamarit ha fet èmfasi en el fet que aquesta trobada internacional “és una gran oportunitat de conéixer de prop ‘Connectats’, el programa pilot que vam posar en marxa en el sistema educatiu valencià el curs passat per a promoure el desenvolupament del talent de tot l’alumnat, creant una xarxa de centres promotors del talent, així com de la Unitat Especialitzada d’Orientació (UEO) de l’àmbit de les altes capacitats que hem implantat a Xàtiva amb l’objectiu d’assessorar tots els nostres centres educatius per a impulsar, de manera efectiva i real, l’atenció educativa de l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals en les aules a través de mecanismes òptims d’identificació i de diferenciació i enriquiment curricular”.

“L’educació inclusiva és un dels nostres eixos centrals per a garantir la igualtat d’oportunitats per al nostre alumnat i volem abordar l’aprenentatge i, sobretot, el desenvolupament emocional del nostre alumnat amb altes capacitats”, ha subratllat Tamarit.

La consellera ha insistit en el fet que, “des del minut zero, aquesta trobada s’ha concebut per a atraure i establir ponts entre tots els agents que estan implicats en el procés d’aprenentatge de l’alumnat amb altes capacitats: professorat, investigadors, entitats i les famílies. És un congrés integral, perquè l’aprenentatge i les altes capacitats no es poden restringir al pur coneixement acadèmic dels nostres fills, sinó al seu bon desenvolupament emocional, i en molts casos, entre totes, hem d’abordar protocols i metodologies per a assegurar-los la motivació, evitar l’aïllament social o la incomprensió a les seues necessitats concretes”.

Ponents de reconegut prestigi internacional

El congrés aspira a ser un gran fòrum d’intercanvi d’informació, de reflexió i de plantejament de propostes en relació a la promoció del talent amb ponents especialitzats en la matèria amb reconegut prestigi internacional. Entre ells, el professor Joseph S. Renzulli, de la Universitat de Connecticut, que abordarà en la ponència inaugural el seu model d’enriquiment escolar.

El model del professor Renzulli, que es fonamenta en més de 40 anys d’investigació i desenvolupament, utilitza una pedagogia basada en les fortaleses, que té el doble objectiu de promoció d’una mentalitat investigadora i el desenvolupament de la productivitat creativa a partir dels talents de cada alumne o alumna, promovent alhora la implicació i l’entusiasme per aprendre.

El dissabte al matí, la catedràtica de Psicologia de la Universitat de Connecticut, Sally Reis, abordarà la promoció del talent femení en una ponència centrada en com evolucionen els talents creatius de les xiquetes i les dones, així com els bloquejos a la seua productivitat creativa i les implicacions que això comporta en la pèrdua del seu lideratge en innovació i creativitat. Reis conclourà fent una crida als educadors i les educadores sobre com poden marcar la diferència ajudant les xiquetes i dones a desenvolupar els seus talents i la creativitat.

La vesprada de dissabte, Carol Ann Tomlinson, professora emèrita de la Universitat de Virginia, abordarà diverses estratègies per a ensenyar cap a l’excel·lència, i la sociòloga Azahara Peralta parlarà sobre l’aportació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) al desenvolupament del talent de l’alumnat. 

A més de les ponències, el congrés també inclou comunicacions sobre protocols per a la identificació de les altes capacitats intel·lectuals, projectes per a la promoció del talent i l’atenció a les altes capacitats, així com propostes per a visibilitzar el talent femení. 

També es presenten les experiències desenvolupades pels 6 centres que participen en el programa ‘Connectats’ que impulsa la Conselleria d’Educació per a promoure el desenvolupament del talent de tot l’alumnat. 

Educació va posar en marxa el curs passat ‘Connectats’, amb tres eixos d’actuació per tal d’afavorir la detecció de les altes capacitats de l’alumnat i la seua resposta inclusiva. El primer d’aquests està centrat en l’impuls i la difusió de projectes i bones pràctiques en els centres. El segon implica l’acompanyament pedagògic en els centres, resolent dubtes i facilitant estratègies i recursos. Mentre que el tercer pilar és la formació del professorat. 

El projecte està coordinat per la Unitat Especialitzada d’Orientació (UEO) de Xàtiva, referent en altes capacitats, i compta amb la col·laboració dels CEFIRE, la Universitat de València, les associacions d’altes capacitats del nostre territori i els 6 centres educatius on s’ha establit l’experiència pilot.