Visor detalle nota de prensa

Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives

Casas: "L'antic govern va deixar la dependència per sota del no-res i ara cal derruir i desconstruir per a crear una estructura pública sòlida"

26/02/2016
- La secretària autonòmica de Serveis Socials i Autonomia Personal afirma que l'antic govern ha aplicat la llei de forma "inoperativa i irregular"
- Casas assenyala que la valoració obtinguda en el dictamen de l'Observatori Estatal de la Dependència és un reflex de "l'externalització" dels serveis públics
La secretària autonòmica de Serveis Socials i Autonomia Personal, Sandra Casas, ha afirmat que la situació en què està l'aplicació de la Llei de Dependència a la Comunitat Valenciana està "per sota del no-res", ja que l'antic Govern es va limitar a externalitzar les funcions que arreplegava la norma, en compte de desenvolupar una estructura pública que garantira la seua posada en marxa.

Casas, que s'ha manifestat en estos termes després de conéixer el XVI dictamen de l'Observatori Estatal de la Dependència que situa la Comunitat Valenciana en l'últim lloc en l'escala de valoració de l'aplicació de la llei, ha explicat que el "punt de partida" que es va trobar el Consell en esta matèria estava per sota de zero, ja que mentre altres autonomies porten 6 o 7 anys treballant ací no es va actuar correctament.

L'escala de valoració de l'Observatori introduïx en esta edició dos nous indicadors que eren necessaris perquè en altres autonomies ja s'estava tocant sostre en l'aplicació de la llei, el que obligava a incorporar un segon grau de valoració, que en el cas de la Comunitat Valenciana produïx que el resultat seria, fins i tot, inferior al d'altres anys, ha explicat.

L'anterior govern, ha indicat, en compte de desenvolupar una estructura que no existia, va optar per externalitzar les funcions que la llei atorgava a les comunitats autònomes, la qual cosa suposa, no sols que no haja desplegat l'aplicació de la norma, sinó que ho va fer de manera inoperativa i irregular".

En este sentit, ha assenyalat que la primera cosa que s'està fent és derruir i desconstruir el sistema actual per a crear una estructura pública sòlida i garant dels drets dels ciutadans.

Casas ha recordat que en l'últim semestre de 2015 es va destinar un total de 28,5 milions més per a les persones en situació de dependència, la qual cosa va permetre ampliar el nombre de persones ateses i superar la taxa de reposició de difunts, cosa que no s'aconseguia des de feia dos anys.

D'esta manera, des d'octubre i fins a desembre la Conselleria va resoldre 5.726 nous expedients de dependència dels quals 2.810 cobrixen la taxa de reposició de difunts i la resta, 2.916, són incorporacions netes, per la qual cosa en estos moments 44.871 persones estan dins del sistema.

Així mateix, ha assenyalat que s'està complint l'objectiu del pla dissenyat per la Conselleria que consistix a resoldre cada any 22.500 expedients (1.800 al mes), dels quals uns 15.000 correspon al retard acumulat de més de 45.000 persones que, tenint dret a les ajudes, estaven fora del sistema, als quals se n'afigen 7.500 noves incorporacions.

D'altra banda, a més de l'increment pressupostari, ha assenyalat que des de la Conselleria també s'ha apostat per un canvi en les instruccions administratives que simplifique les gestions que han de fer els ciutadans, a més de resolucions escrites molt més clares i concises per a afavorir la comprensió de l'interessat.

11.205 expedients revisats a l'alça

Sandra Casas ha ressaltat que no sols s'ha augmentat el nombre de persones incloses en el sistema d'atenció a la dependència, sinó que s'han revisat més d'11.000 expedients per a millorar les prestacions que fins ara es percebien.

"En els últims mesos -ha explicat- s'han revisat 11.205 expedients de persones en situació de dependència què, atenent l'Orde 21/2012, de 25 d'octubre, de la llavors Conselleria de Benestar Social, se'ls aplicaven les quantitats resultants de la diferència entre la seua capacitat econòmica i la prestació corresponent per prestació vinculada al servei o per prestació de cuidador no professional".