Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Hisenda i Model Econòmic
El Consell rep l'informe de la Intervenció General sobre els expedients d'anul·lació i prescripcions tributàries tramitades entre 2012 i 2014
29/07/2016
- La IGG recomana establir una guia de procediments i la implantació de controls de qualitat perquè els terminis de tramitació no situen els expedients a la vora de la prescripció
- Advoca per la implantació de la declaració de caducitat dels procediments i de mecanismes que garantisquen un registre informàtic complet, així com la potenciació de l'Administració electrònica de forma efectiva
- Advoca per la implantació de la declaració de caducitat dels procediments i de mecanismes que garantisquen un registre informàtic complet, així com la potenciació de l'Administració electrònica de forma efectiva
El ple del Consell ha rebut l'informe de la Intervenció General de la Generalitat sobre els expedients d'anul·lació i baixa per prescripció de liquidacions tributàries tramitades en el període entre 2012 i 2014 per les direccions territorials de Castelló, València, Alacant i per les oficines liquidadores dependents, en relació a l'Impost de Successions i Donacions i a l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
És la primera vegada que la Intervenció General de la Generalitat realitza un informe de control sobre la prescripció de liquidacions tributàries, que es va encarregar pel Consell en 2014 arran de la recomanació de la Inspecció General del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques.
Segons les dades que figuren en l'informe, entre els anys 2012 i 2014 es van anul·lar 37.457 liquidacions tributàries per import de 322.313.238,29 euros. D'aquestes, 7.378 liquidacions van ser anul·lades per prescripció per un import de 51.281.732,64 euros.
La resta, fins a les 37.457 citades, responen a diferents causes, fonamentalment, a les sentències del TEAR i del TSJCV que van anul·lar les liquidacions (anteriors a l'any 2012) realitzades per la Generalitat en aplicació de diferents sistemes de comprovació de valor dels immobles.
Una vegada anul·lada una liquidació, se'n pot realitzar una de nova, però l'Administració té un termini de sis mesos; si no es compleix, el procediment caduca. Entre altres circumstàncies, cal destacar també el canvi de criteri dels tribunals en 2013, de manera que van passar a considerar que els recursos no interrompien el termini de prescripció, que és de quatre anys.
L'anterior consell va aplicar, durant més d'una dècada, uns mètodes de comprovació de valors, a pesar que aquests eren sistemàticament rebutjats pels jutges a la Comunitat Valenciana.
L'informe detalla que la despesa en costes processals derivat de les anul·lacions massives de liquidacions per les sentències del TSJCV en el període 2005-2015 ha sigut de 15.864.064,82 euros.
El document posa en relleu ineficiències determinades en la gestió de l'àrea tributària en el passat, fonamentalment en el període anterior a l'any 2013 (aquest any es va dictar la primera ordre de comprovació de valors que va intentar, sense èxit, donar una resposta a la situació), així com carències de mitjans informàtics i de sistemes de control que en gran manera podrien estar també darrere de les ineficiències esmentades.
L'Institut Valencià d'Administració Tributària (IVAT) analitzarà les diferents situacions descrites en l'informe en relació amb les prescripcions i, al mateix temps, adoptarà mesures per a evitar que es produïsquen en el futur.
Així, s'ha dissenyat un pla d'actuació per a augmentar el control i evitar les prescripcions tributàries, que contempla l'establiment d'un sistema d'alarmes informàtiques que permeten identificar, amb l'adequada antelació, les liquidacions amb un risc elevat de prescripció.
Així mateix, s'establiran els mecanismes correctors adequats i se superaran les carències informàtiques que es van heretar de l'executiu anterior.
Potenciar el departament de recaptació
A més, s'està ultimant la modificació del decret de reestructuració de l'IVAT a fi de potenciar el departament de recaptació, que presentava debilitats notables. La intenció és dotar-lo de mitjans personals i materials adequats per a poder gestionar de forma més completa i detallada el seguiment del control de prescripcions i la gestió dels expedients.
L'IVAT també està prenent mesures davant de les deficiències de mitjans informàtics i sistemes de control que posa de manifest l'informe, inclòs el programa informàtic de gestió, que no assegura l'adequada qualificació, registre i anàlisi de les prescripcions.
Així, s'estan posant en marxa protocols de coordinació entre l'Agència Tributària Valenciana i la Direcció General de Tecnologies de la Informació i la Comunicació per a solucionar aquestes carències informàtiques heretades.
La Intervenció General de la Generalitat recomana, en aquest sentit, la implantació dels mecanismes adequats que garantisquen un registre informàtic complet de les prescripcions.
També demana que s'establisquen controls de qualitat que asseguren l'impuls del procediment en terminis raonables, de manera que els terminis de tramitació no col·loquen els expedients a la vora de la prescripció. Per això, insta fixar una guia de procediments que evite tràmits ociosos, dilacions indegudes i prioritats per a la tramitació d'expedients.
Així mateix, la IGG insta implantar la declaració de caducitat del procediment en els expedients, així com la incorporació del mòdul corresponent en l'aplicació informàtica per al seu registre, de manera que es comprove automàticament en cas de caducitat del procediment si s'ha incorregut o no en prescripció del dret.
També suggereix la potenciació de l'expedient electrònic i la formació del personal en l'aplicació informàtica i la guia de procediments. Totes aquestes recomanacions són les que implementarà l'IVAT per a garantir que aquestes situacions es repetisquen.
Un mètode de comprovació de valors més segur
A més, la IGG planteja la necessitat d'establir un sistema de comprovació de valors dels béns immobles que s'adeqüe a les exigències del TSJCV o a la doctrina que definitivament fixe el Tribunal Suprem.
Respecte d'això, l'IVAT ja ha començat a utilitzar un nou mètode de valoració de les liquidacions per a adaptar-se al criteri dels tribunals de justícia, a partir de l'Ordre 3/2016, de 26 de maig, publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana l'1 de juny.
D'aquesta manera, en cas de discrepància amb el contribuent, les valoracions es realitzen a partir de la visita d'un pèrit. Amb això s'ha deixat de donar l'esquena al criteri dels tribunals valencians.
A més, l'IVAT ha adoptat mesures per a impedir que en el futur es produïsca aquest tipus d'incidències.
Així, s'ha dissenyat un pla d'actuació a fi d'augmentar el control i d'evitar les prescripcions tributàries que contempla l'establiment d'alarmes entorn de les dates de prescripció i a l'alçament de suspensions, que és bàsic per a evitar que en el futur es torne a repetir la situació.
Dues campanyes contra el frau fiscal llançades en sis mesos
El Consell està compromés fermament amb la lluita contra el frau fiscal i l'optimització de la gestió tributària per a evitar que es deixen d'ingressar recursos que han d'anar destinats a la millora dels serveis públics de tots els valencians.
A pesar de la carència de mitjans, en els sis primers mesos de l'any la Generalitat ha llançat dues campanyes per a combatre l'evasió fiscal: la primera, sobre l'Impost de Patrimoni en l'exercici de 2012, que ha permés recuperar 2,12 milions d'euros, i la segona, sobre les operacions de compravenda, herències i donacions no declarades en el tercer trimestre de 2012, que ha aconseguit aflorar 720.000 euros en tributs no abonats per 600 contribuents, aproximadament.
Les campanyes han consistit en l'encreuament de bases de dades, cosa que no es feia en la Generalitat en els últims 20 anys. Els períodes afectats són precisament els que presenten risc de prescripció i, en conseqüència, les actuacions són més urgents. L'IVAT prosseguirà aquestes campanyes en els exercicis 2013, 2014 i 2015.
És la primera vegada que la Intervenció General de la Generalitat realitza un informe de control sobre la prescripció de liquidacions tributàries, que es va encarregar pel Consell en 2014 arran de la recomanació de la Inspecció General del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques.
Segons les dades que figuren en l'informe, entre els anys 2012 i 2014 es van anul·lar 37.457 liquidacions tributàries per import de 322.313.238,29 euros. D'aquestes, 7.378 liquidacions van ser anul·lades per prescripció per un import de 51.281.732,64 euros.
La resta, fins a les 37.457 citades, responen a diferents causes, fonamentalment, a les sentències del TEAR i del TSJCV que van anul·lar les liquidacions (anteriors a l'any 2012) realitzades per la Generalitat en aplicació de diferents sistemes de comprovació de valor dels immobles.
Una vegada anul·lada una liquidació, se'n pot realitzar una de nova, però l'Administració té un termini de sis mesos; si no es compleix, el procediment caduca. Entre altres circumstàncies, cal destacar també el canvi de criteri dels tribunals en 2013, de manera que van passar a considerar que els recursos no interrompien el termini de prescripció, que és de quatre anys.
L'anterior consell va aplicar, durant més d'una dècada, uns mètodes de comprovació de valors, a pesar que aquests eren sistemàticament rebutjats pels jutges a la Comunitat Valenciana.
L'informe detalla que la despesa en costes processals derivat de les anul·lacions massives de liquidacions per les sentències del TSJCV en el període 2005-2015 ha sigut de 15.864.064,82 euros.
El document posa en relleu ineficiències determinades en la gestió de l'àrea tributària en el passat, fonamentalment en el període anterior a l'any 2013 (aquest any es va dictar la primera ordre de comprovació de valors que va intentar, sense èxit, donar una resposta a la situació), així com carències de mitjans informàtics i de sistemes de control que en gran manera podrien estar també darrere de les ineficiències esmentades.
L'Institut Valencià d'Administració Tributària (IVAT) analitzarà les diferents situacions descrites en l'informe en relació amb les prescripcions i, al mateix temps, adoptarà mesures per a evitar que es produïsquen en el futur.
Així, s'ha dissenyat un pla d'actuació per a augmentar el control i evitar les prescripcions tributàries, que contempla l'establiment d'un sistema d'alarmes informàtiques que permeten identificar, amb l'adequada antelació, les liquidacions amb un risc elevat de prescripció.
Així mateix, s'establiran els mecanismes correctors adequats i se superaran les carències informàtiques que es van heretar de l'executiu anterior.
Potenciar el departament de recaptació
A més, s'està ultimant la modificació del decret de reestructuració de l'IVAT a fi de potenciar el departament de recaptació, que presentava debilitats notables. La intenció és dotar-lo de mitjans personals i materials adequats per a poder gestionar de forma més completa i detallada el seguiment del control de prescripcions i la gestió dels expedients.
L'IVAT també està prenent mesures davant de les deficiències de mitjans informàtics i sistemes de control que posa de manifest l'informe, inclòs el programa informàtic de gestió, que no assegura l'adequada qualificació, registre i anàlisi de les prescripcions.
Així, s'estan posant en marxa protocols de coordinació entre l'Agència Tributària Valenciana i la Direcció General de Tecnologies de la Informació i la Comunicació per a solucionar aquestes carències informàtiques heretades.
La Intervenció General de la Generalitat recomana, en aquest sentit, la implantació dels mecanismes adequats que garantisquen un registre informàtic complet de les prescripcions.
També demana que s'establisquen controls de qualitat que asseguren l'impuls del procediment en terminis raonables, de manera que els terminis de tramitació no col·loquen els expedients a la vora de la prescripció. Per això, insta fixar una guia de procediments que evite tràmits ociosos, dilacions indegudes i prioritats per a la tramitació d'expedients.
Així mateix, la IGG insta implantar la declaració de caducitat del procediment en els expedients, així com la incorporació del mòdul corresponent en l'aplicació informàtica per al seu registre, de manera que es comprove automàticament en cas de caducitat del procediment si s'ha incorregut o no en prescripció del dret.
També suggereix la potenciació de l'expedient electrònic i la formació del personal en l'aplicació informàtica i la guia de procediments. Totes aquestes recomanacions són les que implementarà l'IVAT per a garantir que aquestes situacions es repetisquen.
Un mètode de comprovació de valors més segur
A més, la IGG planteja la necessitat d'establir un sistema de comprovació de valors dels béns immobles que s'adeqüe a les exigències del TSJCV o a la doctrina que definitivament fixe el Tribunal Suprem.
Respecte d'això, l'IVAT ja ha començat a utilitzar un nou mètode de valoració de les liquidacions per a adaptar-se al criteri dels tribunals de justícia, a partir de l'Ordre 3/2016, de 26 de maig, publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana l'1 de juny.
D'aquesta manera, en cas de discrepància amb el contribuent, les valoracions es realitzen a partir de la visita d'un pèrit. Amb això s'ha deixat de donar l'esquena al criteri dels tribunals valencians.
A més, l'IVAT ha adoptat mesures per a impedir que en el futur es produïsca aquest tipus d'incidències.
Així, s'ha dissenyat un pla d'actuació a fi d'augmentar el control i d'evitar les prescripcions tributàries que contempla l'establiment d'alarmes entorn de les dates de prescripció i a l'alçament de suspensions, que és bàsic per a evitar que en el futur es torne a repetir la situació.
Dues campanyes contra el frau fiscal llançades en sis mesos
El Consell està compromés fermament amb la lluita contra el frau fiscal i l'optimització de la gestió tributària per a evitar que es deixen d'ingressar recursos que han d'anar destinats a la millora dels serveis públics de tots els valencians.
A pesar de la carència de mitjans, en els sis primers mesos de l'any la Generalitat ha llançat dues campanyes per a combatre l'evasió fiscal: la primera, sobre l'Impost de Patrimoni en l'exercici de 2012, que ha permés recuperar 2,12 milions d'euros, i la segona, sobre les operacions de compravenda, herències i donacions no declarades en el tercer trimestre de 2012, que ha aconseguit aflorar 720.000 euros en tributs no abonats per 600 contribuents, aproximadament.
Les campanyes han consistit en l'encreuament de bases de dades, cosa que no es feia en la Generalitat en els últims 20 anys. Els períodes afectats són precisament els que presenten risc de prescripció i, en conseqüència, les actuacions són més urgents. L'IVAT prosseguirà aquestes campanyes en els exercicis 2013, 2014 i 2015.