Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
'El joguet no té gènere'
Igualtat presenta una campanya per a impulsar la compra de joguets lliures d'estereotips de gènere
07/12/2016
- Està plantejada de forma transversal per a fer al·lusió a la igualtat de gènere, la diversitat i el dret a jugar
- L'objectiu és conscienciar la societat sobre el perill dels estereotips i la discriminació en el joc infantil
- L'objectiu és conscienciar la societat sobre el perill dels estereotips i la discriminació en el joc infantil
La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha posat en marxa una campanya publicitària per a aquest Nadal que té com a objectiu conscienciar la societat en la compra de joguets lliures d'estereotips de gènere, com un pas més en la construcció d'una societat igualitària i diversa on tinguen cabuda distintes sensibilitats.
Així ho ha explicat en la roda de premsa de presentació de la campanya la vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, que ha fet una crida a "les persones adultes, les empreses, el Pare Noel i els Reis d'Orient per a no contribuir a estereotips de gènere en la compra de joguets per a xiquets i xiquetes".
Oltra ha fet aquestes declaracions en la presentació de la campanya "El joguet no té gènere", en què també estava present la responsable de la lluita contra els delictes d'odi del col·lectiu Lambda, Mar Ortega.
Aquesta iniciativa, que s'ha posat en marxa en col·laboració amb el col·lectiu Lambda, naix d'una idea d'un grup d'estudiants de la Universitat Politècnica de València, del Campus Universitari de Gandia, que es van posar en contacte amb Lambda amb l'objectiu de desenvolupar una campanya sobre el gènere i els joguets.
La vicepresidenta ha insistit en el fet que "els adults i les empreses són els que determinen que un joguet és per a xiquets o per a xiquetes, per la qual cosa el comportament, la reacció i les opinions de la família és vital per a educar en igualtat de gènere".
Respecte d'això, la vicepresidenta ha assenyalat que "el rebuig dels pares cap a l'espontaneïtat dels xiquets i les xiquetes és un dels fets que ha motivat aquesta campanya".
Oltra ha remarcat que "l'objectiu és visibilitzar i exigir un canvi perquè açò no es quede en una simple acció publicitària, sinó que perdure com un hàbit que faça possible un canvi de mentalitat que permeta que la igualtat siga un compromís de tots, igual que la inclusió. Només d'aquesta manera es poden canviar les coses i combatre els estereotips que no permeten avançar cap a una societat igualitària".
Trencar l'assignació de rols i estereotips de gènere
Respecte a la campanya, que es difondrà en televisions, premsa escrita i plataformes digitals, la vicepresidenta ha assenyalat que es tracta d'una acció "transversal, que recorre els principals pilars en matèria d'igualtat: igualtat de gènere, diversitat i el dret a jugar".
Oltra ha explicat que "una de les bases sobre la qual es construeix i perpetua la igualtat és la donada per l'assignació de rols per gènere, que d'una manera tan explícita es pot veure en els joguets".
També es pretén fomentar la diversitat "perquè un xiquet pot jugar amb el que vullga i és responsabilitat de les administracions trencar les exclusions de gènere que després donen lloc a situacions d'assetjament", ha indicat la vicepresidenta.
Oltra també ha insistit "en el dret universal de qualsevol xiquet a jugar i com a tal ha de poder exercir-se sense perjuís ni restriccions, que en la majoria dels casos estan imposades per estereotips rancis".
Els anuncis de joguets no s'ajusten als canvis socials
Durant la seua intervenció, la vicepresidenta ha fet referència a l'últim estudi realitzat per l'Observatori Espanyol de Publicitat Sexista sobre la publicitat de joguets, realitzat el Nadal de 2003. En aquest informe es desprén que el contingut dels anuncis no s'ha adequat als canvis socials.
D'aquesta manera, el 80,5 % dels anuncis de nines i el 86,6 % dels relacionats amb imitacions d'objectes de l'entorn domèstic van dirigits a xiquetes, mentres que el 91,6 % dels jocs d'acció i el 87,5 % dels vehicles tenen com a destinataris els xiquets.
L'actitud de les xiquetes que reflecteix la publicitat és generalment més passiva que la dels xiquets i exalça, sobretot, les manifestacions d'estima i atenció a la coqueteria, mentres que els xiquets tenen atorgats rols molt més actius.
"També els codis de color i l'empaquetatge fan perpetuar el model de desigualtat de rols", ha explicat la vicepresidenta, que ha insistit en el fet que "cal respectar els gustos dels xiquets i evitar que les marques decidisquen per codis preestablits".
Així ho ha explicat en la roda de premsa de presentació de la campanya la vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, que ha fet una crida a "les persones adultes, les empreses, el Pare Noel i els Reis d'Orient per a no contribuir a estereotips de gènere en la compra de joguets per a xiquets i xiquetes".
Oltra ha fet aquestes declaracions en la presentació de la campanya "El joguet no té gènere", en què també estava present la responsable de la lluita contra els delictes d'odi del col·lectiu Lambda, Mar Ortega.
Aquesta iniciativa, que s'ha posat en marxa en col·laboració amb el col·lectiu Lambda, naix d'una idea d'un grup d'estudiants de la Universitat Politècnica de València, del Campus Universitari de Gandia, que es van posar en contacte amb Lambda amb l'objectiu de desenvolupar una campanya sobre el gènere i els joguets.
La vicepresidenta ha insistit en el fet que "els adults i les empreses són els que determinen que un joguet és per a xiquets o per a xiquetes, per la qual cosa el comportament, la reacció i les opinions de la família és vital per a educar en igualtat de gènere".
Respecte d'això, la vicepresidenta ha assenyalat que "el rebuig dels pares cap a l'espontaneïtat dels xiquets i les xiquetes és un dels fets que ha motivat aquesta campanya".
Oltra ha remarcat que "l'objectiu és visibilitzar i exigir un canvi perquè açò no es quede en una simple acció publicitària, sinó que perdure com un hàbit que faça possible un canvi de mentalitat que permeta que la igualtat siga un compromís de tots, igual que la inclusió. Només d'aquesta manera es poden canviar les coses i combatre els estereotips que no permeten avançar cap a una societat igualitària".
Trencar l'assignació de rols i estereotips de gènere
Respecte a la campanya, que es difondrà en televisions, premsa escrita i plataformes digitals, la vicepresidenta ha assenyalat que es tracta d'una acció "transversal, que recorre els principals pilars en matèria d'igualtat: igualtat de gènere, diversitat i el dret a jugar".
Oltra ha explicat que "una de les bases sobre la qual es construeix i perpetua la igualtat és la donada per l'assignació de rols per gènere, que d'una manera tan explícita es pot veure en els joguets".
També es pretén fomentar la diversitat "perquè un xiquet pot jugar amb el que vullga i és responsabilitat de les administracions trencar les exclusions de gènere que després donen lloc a situacions d'assetjament", ha indicat la vicepresidenta.
Oltra també ha insistit "en el dret universal de qualsevol xiquet a jugar i com a tal ha de poder exercir-se sense perjuís ni restriccions, que en la majoria dels casos estan imposades per estereotips rancis".
Els anuncis de joguets no s'ajusten als canvis socials
Durant la seua intervenció, la vicepresidenta ha fet referència a l'últim estudi realitzat per l'Observatori Espanyol de Publicitat Sexista sobre la publicitat de joguets, realitzat el Nadal de 2003. En aquest informe es desprén que el contingut dels anuncis no s'ha adequat als canvis socials.
D'aquesta manera, el 80,5 % dels anuncis de nines i el 86,6 % dels relacionats amb imitacions d'objectes de l'entorn domèstic van dirigits a xiquetes, mentres que el 91,6 % dels jocs d'acció i el 87,5 % dels vehicles tenen com a destinataris els xiquets.
L'actitud de les xiquetes que reflecteix la publicitat és generalment més passiva que la dels xiquets i exalça, sobretot, les manifestacions d'estima i atenció a la coqueteria, mentres que els xiquets tenen atorgats rols molt més actius.
"També els codis de color i l'empaquetatge fan perpetuar el model de desigualtat de rols", ha explicat la vicepresidenta, que ha insistit en el fet que "cal respectar els gustos dels xiquets i evitar que les marques decidisquen per codis preestablits".
Galeria d'imatges
Vídeos relacionats
La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha posat en marxa una campanya publicitària per a aquest Nadal que té com a objectiu conscienciar la societat en la compra de joguets lliures d'estereotips de gènere, com un pas més en la construcció d'una societat igualitària i diversa on tinguen cabuda distintes sensibilitats.
Talls de veu relacionats
- Declaracions de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra