Educació, Cultura i Esport

El Consell rep els informes de la Intervenció General de la Generalitat sobre el control financer dels centres educatius

07/07/2017
- Es destaca el treball que Educació ha realitzat per a garantir el principi de gratuïtat de l'ensenyament
- La IGG conclou que «s'observa una millora dels mecanismes de control i revisió de la gestió econòmica» als centres educatius sostinguts amb fons públics
El ple del Consell ha rebut els informes de la Intervenció General de la Generalitat sobre el control financer dels centres educatius sostinguts amb fons públics.

El control financer el va acordar el Consell el 20 de novembre de 2015 i, en aquest cas, s'ha realitzat respecte als plans de control financer corresponents als exercicis de 2012 a 2014 dels centres educatius públics, i dels exercicis 2013 i 2014 dels centres educatius privats-concertats. S'ha determinat el grau d'implantació i adequació de mesures correctores de l'actual Conselleria respecte als últims informes realitzats en aquest sentit entre 2012 i 2014.

Pel que fa als centres educatius públics, les àrees de treball s'han centrat en la normativa reguladora, el finançament dels centres, la gestió econòmica realitzada per aquests i el menjador escolar. Pel que fa als centres educatius privats-concertats, l'informe preveu la normativa reguladora, els mecanismes de control del compliment de les seues obligacions i la gestió de les ajudes a menjador.

La IGG destaca als dos informes que "s'observa una millora dels mecanismes de control i revisió de la gestió econòmica". Entre les mesures de millora als centres públics es destaquen els plans de control establerts per Educació amb el suport de guies per als centres que han servit per millorar la gestió econòmica, així com les revisions realitzades. També s'esmenta la millora de la centralització per a unificar la facturació per via telemàtica. Pel que fa als centres privats-concertats, es destaca que s'està treballant en un nou programa informàtic CONCORDIA que permet agilitzar i automatitzar els processos relacionats amb el pagament de nòmines.

Quant al menjador escolar, la IGG apunta que Educació "ha implementat models únics per al control de l'assistència al menjador escolar, ha establert mecanismes de regulació de les beques menjador i ha establert un preu màxim per al curs 2016-2017", com a exemple de millores en la gestió dels centres públics.

Calen destacar les observacions realitzades sobre les actuacions normatives que Educació ha realitzat per a garantir el principi de gratuïtat de l'ensenyament en tots els centres educatius sostinguts amb fons públics. En aquest apartat, la IGG fa referència al Decret d'admissió als centres educatius públics i privats-concertats "en el qual s'especifica la prohibició de percebre quantitats de les famílies per l'ensenyament de caràcter gratuït, així com aportacions en concepte de matrícula o reserva de plaça". En aquest sentit, s'assenyala també que "s'han augmentat les ajudes públiques, la finalitat de les quals és garantir el principi de gratuïtat amb objecte d'atendre un major nombre de famílies en situació econòmica desfavorable, com són les ajudes econòmiques destinades a l'escolarització en les escoles i centres d'Educació Infantil de primer cicle de la Comunitat Valenciana, les ajudes econòmiques per a subvencionar els serveis complementaris de transport i menjador, i el programa Xarxa Llibres, per a garantir la gratuïtat dels llibres de text i material curricular i la creació en cada centre d'un banc de llibres".

La Conselleria continuarà treballant en la millora dels diferents mecanismes de gestió i control dels centres educatius sostinguts amb fons públics valencians. Des del departament es considera que encara hi ha aspectes que cal abordar en aquest sentit i sobre els quals s'aniran aplicant mesures de millora igual com s'ha fet amb les concrecions i accions que s'han detallat.