Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Hisenda i Model Econòmic
Intervenció certifica irregularitats relacionades amb l'EPSAR en actuacions en grans esdeveniments i contractes d'emergència entre 2001 i 2015
21/07/2017
- L'informe presentat avui al Consell apunta increments de quasi 800.000 euros per subcontractes en l'Expo Zaragoza 2008
- Assenyala un increment de despesa de 933.237,24 euros en la neteja del camp de regates de la Copa Amèrica per 'necessitats noves' no justificades i falta de control en la validació de factures, amb excés de facturació de 76.671,84 euros
- Assenyala un increment de despesa de 933.237,24 euros en la neteja del camp de regates de la Copa Amèrica per 'necessitats noves' no justificades i falta de control en la validació de factures, amb excés de facturació de 76.671,84 euros
El ple del Consell ha rebut l'informe de la Intervenció General de la Generalitat (IGG) sobre contractes d'emergència i actuacions en l'Expo Zaragoza 2008 i la 32a Edició de la Copa Amèrica, relacionades amb l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR).
L'informe respon a un acord del 28 de juliol de 2016 del Consell pel qual va aprovar la modificació de la programació de controls específics per a aqueix any, i en particular sobre sobre els 'Contractes d'emergència celebrats per l'EPSAR i les actuacions de l'EPSAR en la celebració de l'Expo Zaragoza 2008 i 32a Edició de la Copa Amèrica'.
Expo Zaragoza 2008
Al febrer de 2007 la Conselleria d'Infraestructures i Transport va encomanar a EPSAR actuacions per a l'Expo Zaragoza 2008 no relacionades amb el seu objecte social, és a dir, el tractament, depuració i si escau reutilització d'aigües residuals.
La mateixa Conselleria havia de supervisar l'execució dels treballs, visar i donar conformitat de tota certificació o factura prèviament al pagament de l'EPSAR. No obstant això, Intervenció constata que el control exercit per la Conselleria no va ser l'exigit en l'encàrrec, i qui va exercir la validació, seguiment i control va ser l'EPSAR, que va desenvolupar funcions pròpies d'un òrgan de contractació i d'agent finançador.
Assenyala, així mateix, que la utilització del procediment negociat sense publicitat en diversos expedients de contractació dins de l'encàrrec de gestió, es va caracteritzar per una absència total de voluntat negociadora dels termes tècnics i econòmics, limitant-se a la invitació a una única empresa en cada expedient perquè presentara oferta.
L'expedient de major importància qualitativa i quantitativa va ser el contracte de 'Condicionament, explotació i desmuntatge del Pavelló de la Comunitat Valenciana en l'Expo Zaragoza'. L'informe considera que la falta de la classificació tècnica requerida per a aquest contracte va fer que en la pràctica l'UTE adjudicatària subcontractara la totalitat de la prestació d'explotació del pavelló i el restaurant, de manera que es van incrementar els costos finals de les actuacions en almenys 773.757,58 euros.
En el contracte d''Assistència tècnica per a la gestió de la participació de la CV en EXPO ZARAGOZA 2008' es va plantejar un increment de 712.512,45 euros, que segons Intervenció no es recolza en estudis tècnics ni en necessitats imprevistes, ni aporta cap estudi de costos ni dada econòmica.
Copa Amèrica 2007
D'altra banda, l'informe explica que les "Accions de neteja del camp de regates" derivades de la celebració de la Copa Amèrica 2007, sol·licitades per l'Ajuntament de València a la Conselleria d'Infraestructures, tampoc eren pròpies de l'objecte social de l'EPSAR.
Amb un cost final de 7.587.920,88 euros, l'import de licitació era el més elevat de totes les actuacions d'aquest capítol. En l'expedient de contractació d'aquest servei es va autoritzar una excepció del requisit de classificació prèvia mitjançant Acord del Consell, com que no tenen encaix els serveis a contractar en cap dels grups de classificació previstos. Intervenció considera que la figura jurídica que va haver d'utilitzar-se era norma amb rang de decret i no un acord.
També destaca l'increment de despesa per un import total de 933.237,24 euros autoritzat per "necessitats noves", que "van haver de justificar-se seguint els tràmits previstos en matèria de modificació de la contractació administrativa". En la facturació del contractista ha detectat, així mateix, irregularitats i falta de control suficient en la validació de factures, amb un excés de facturació de 76.671,84 euros.
Tant en el cas de la Copa Amèrica com de l'Expo Zaragoza, Intervenció no ha pogut determinar l'origen del finançament de les despeses.
Actuacions d'emergència
l'EPSAR va dur a terme entre 2001 i 2015 un total de 57 actuacions d'emergència, amb un cost inicial estimat de 79.749.337,51 euros i un cost final de liquidació de 109.363.373,79 euros. L'import de les obres d'emergència ascendeix al 10,13 % sobre el volum total d'obra executat per EPSAR en aquest període.
Un informe tècnic analitza un total de 15 expedients el cost final dels quals va ascendir a 38.181.151,83 euros. Entre les conclusions i recomanacions, s'apunta que les declaracions d'emergència es motiven de forma exhaustiva, que el seu pressupost, termini i abast tinga la consideració de màxim, requerint l'ampliació quan els treballs hagen d'estendre's.
També que s'establisca un quadre de preus per EPSAR per a incorporar-se als contractes d'emergència i un procediment previ d'aprovació de preus contradictoris en els quals intervinga l'òrgan de contractació.
L'informe arreplega que en alguns expedients s'han detectat actuacions que no haurien d'haver-se executat sota el procediment d'emergència i posa com a exemples tres partides diferents de 238.000, 654.038,31 i 41.932,60 .
També adverteix que en els expedients motivats sota esdeveniments sobrevinguts, com per exemple bombaments a altres plantes per insuficiència de capacitat de la planta origen, hauria d'haver-se previst aquesta circumstància i no permetre arribar a situacions crítiques que forcen el procediment d'emergència.
L'informe respon a un acord del 28 de juliol de 2016 del Consell pel qual va aprovar la modificació de la programació de controls específics per a aqueix any, i en particular sobre sobre els 'Contractes d'emergència celebrats per l'EPSAR i les actuacions de l'EPSAR en la celebració de l'Expo Zaragoza 2008 i 32a Edició de la Copa Amèrica'.
Expo Zaragoza 2008
Al febrer de 2007 la Conselleria d'Infraestructures i Transport va encomanar a EPSAR actuacions per a l'Expo Zaragoza 2008 no relacionades amb el seu objecte social, és a dir, el tractament, depuració i si escau reutilització d'aigües residuals.
La mateixa Conselleria havia de supervisar l'execució dels treballs, visar i donar conformitat de tota certificació o factura prèviament al pagament de l'EPSAR. No obstant això, Intervenció constata que el control exercit per la Conselleria no va ser l'exigit en l'encàrrec, i qui va exercir la validació, seguiment i control va ser l'EPSAR, que va desenvolupar funcions pròpies d'un òrgan de contractació i d'agent finançador.
Assenyala, així mateix, que la utilització del procediment negociat sense publicitat en diversos expedients de contractació dins de l'encàrrec de gestió, es va caracteritzar per una absència total de voluntat negociadora dels termes tècnics i econòmics, limitant-se a la invitació a una única empresa en cada expedient perquè presentara oferta.
L'expedient de major importància qualitativa i quantitativa va ser el contracte de 'Condicionament, explotació i desmuntatge del Pavelló de la Comunitat Valenciana en l'Expo Zaragoza'. L'informe considera que la falta de la classificació tècnica requerida per a aquest contracte va fer que en la pràctica l'UTE adjudicatària subcontractara la totalitat de la prestació d'explotació del pavelló i el restaurant, de manera que es van incrementar els costos finals de les actuacions en almenys 773.757,58 euros.
En el contracte d''Assistència tècnica per a la gestió de la participació de la CV en EXPO ZARAGOZA 2008' es va plantejar un increment de 712.512,45 euros, que segons Intervenció no es recolza en estudis tècnics ni en necessitats imprevistes, ni aporta cap estudi de costos ni dada econòmica.
Copa Amèrica 2007
D'altra banda, l'informe explica que les "Accions de neteja del camp de regates" derivades de la celebració de la Copa Amèrica 2007, sol·licitades per l'Ajuntament de València a la Conselleria d'Infraestructures, tampoc eren pròpies de l'objecte social de l'EPSAR.
Amb un cost final de 7.587.920,88 euros, l'import de licitació era el més elevat de totes les actuacions d'aquest capítol. En l'expedient de contractació d'aquest servei es va autoritzar una excepció del requisit de classificació prèvia mitjançant Acord del Consell, com que no tenen encaix els serveis a contractar en cap dels grups de classificació previstos. Intervenció considera que la figura jurídica que va haver d'utilitzar-se era norma amb rang de decret i no un acord.
També destaca l'increment de despesa per un import total de 933.237,24 euros autoritzat per "necessitats noves", que "van haver de justificar-se seguint els tràmits previstos en matèria de modificació de la contractació administrativa". En la facturació del contractista ha detectat, així mateix, irregularitats i falta de control suficient en la validació de factures, amb un excés de facturació de 76.671,84 euros.
Tant en el cas de la Copa Amèrica com de l'Expo Zaragoza, Intervenció no ha pogut determinar l'origen del finançament de les despeses.
Actuacions d'emergència
l'EPSAR va dur a terme entre 2001 i 2015 un total de 57 actuacions d'emergència, amb un cost inicial estimat de 79.749.337,51 euros i un cost final de liquidació de 109.363.373,79 euros. L'import de les obres d'emergència ascendeix al 10,13 % sobre el volum total d'obra executat per EPSAR en aquest període.
Un informe tècnic analitza un total de 15 expedients el cost final dels quals va ascendir a 38.181.151,83 euros. Entre les conclusions i recomanacions, s'apunta que les declaracions d'emergència es motiven de forma exhaustiva, que el seu pressupost, termini i abast tinga la consideració de màxim, requerint l'ampliació quan els treballs hagen d'estendre's.
També que s'establisca un quadre de preus per EPSAR per a incorporar-se als contractes d'emergència i un procediment previ d'aprovació de preus contradictoris en els quals intervinga l'òrgan de contractació.
L'informe arreplega que en alguns expedients s'han detectat actuacions que no haurien d'haver-se executat sota el procediment d'emergència i posa com a exemples tres partides diferents de 238.000, 654.038,31 i 41.932,60 .
També adverteix que en els expedients motivats sota esdeveniments sobrevinguts, com per exemple bombaments a altres plantes per insuficiència de capacitat de la planta origen, hauria d'haver-se previst aquesta circumstància i no permetre arribar a situacions crítiques que forcen el procediment d'emergència.
Talls de veu relacionats
- Declaracions de la vicepresidenta i portaveu del Consell, Mónica Oltra