Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
El Consell aprova el projecte de Llei de Seguretat Ferroviària
15/09/2017
- El text ha sigut redactat per una comissió de treball multidisciplinari impulsada per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori
- La futura Llei té com a objectiu abordar en profunditat la seguretat en el sistema ferroviari valencià
- La futura Llei té com a objectiu abordar en profunditat la seguretat en el sistema ferroviari valencià
El Consell ha aprovat el projecte de Llei de Seguretat Ferroviària, que té com a objecte l'establiment de normes i procediments de caràcter preventiu i correctiu, destinades a promoure la seguretat ferroviària en l'àmbit de competències de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de les competències que corresponguen a l'Administració General de l'Estat.
Les observacions formulades per les diferents entitats i associacions a les quals s'ha sotmés el text han sigut valorades i incorporades, si escau, a l'avantprojecte, així com s'han tingut en compte els dictàmens del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana, que han contribuït a millorar la compressió i redacció del text.
Així, s'ha consultat amb les entitats i organismes més representatius del sector del transport per ferrocarril, sindicats, l'Associació de Víctimes Metre 3 de Juliol, associacions de consumidors i usuaris, associacions més representatives de persones discapacitades a la Comunitat Valenciana i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
Normes i procediments de caràcter preventiu i correctiu>/b>
Aquest projecte, que ha sigut redactat per una comissió de treball multidisciplinari creada en el si de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, aborda la regulació preventiva de la seguretat amb una visió integrada per a establir un marc jurídic que adapte la normativa europea al sistema ferroviari i transviari de la Comunitat Valenciana, ja que, tant la directiva europea com la llei de l'Estat espanyol no inclouen l'aplicació a metres, tramvies i altres sistemes de ferrocarril lleuger.
La futura Llei s'aplicarà al sistema ferroviari de competència de la Comunitat Valenciana i abastarà els requisits en matèria de seguretat del sistema en el seu conjunt, inclosa la gestió en condicions de seguretat de la infraestructura i de les operacions de tràfic i la interacció entre les diferents entitats ferroviàries i els administradors de la infraestructura.
Creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària
Seguint el model europeu d'assignació de responsabilitat en matèria de seguretat, l'avantprojecte proposa la creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, dotada de personalitat jurídica pròpia i total independència funcional per al compliment de les seues finalitats, amb el caràcter d'autoritat responsable en aquest àmbit.
Açò permetrà avançar en una major eficàcia i transparència, en partionar la seua específica comesa de les entitats gestores de la infraestructura i dels aspectes de la planificació i de la logística del transport públic.
Creació d'una Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris
D'altra banda, la recerca d'accidents i notificació d'incidents es veu reforçada mitjançant la creació d'una Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris, com a òrgan col·legiat permanent de recerca tècnica d'accidents i incidents significatius, adscrit orgànicament a la conselleria competent en matèria d'emergències.
La seua composició atendrà a criteris de prestigi i qualificació professional en el sector ferroviari, amb submissió del seu nomenament a l'acceptació o vet de Les Corts i previsió d'un mecanisme de cooptació per a l'elecció de la persona que la presidisca, en honor de garantir la seua autonomia i independència.
L'Avantprojecte de Llei també cataloga i classifica el sistema ferroviari per a conéixer amb exactitud la disparitat de vehicles i xarxes que conformen el sistema ferroviari de la Comunitat i tenir així un millor control de l'àmbit d'aplicació de la futura llei i poder conéixer altres infraestructures, com a passos a nivell, control, energia, gestió del tràfic i senyalització, així com el sistema funcional de manteniment i explotació.
Estructura de la Llei
El Projecte de Llei de Seguretat Ferroviària consta de sis títols, sis disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i cinc disposicions finals.
El Títol I de la Llei porta per títol "disposicions generals" i delimita l'objecte i l'àmbit d'aplicació de la Llei; així com el concepte i abast de la seguretat ferroviària, definicions legals i principis fonamentals.
El Títol II regula la creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària com a entitat responsable en aquest àmbit, així com els seus aspectes fonamentals.
En el Títol III es regula l'estructura del Sistema Ferroviari de la Comunitat Valenciana, classificat en dos tipus de subsistemes atenent al seu caràcter estructural o funcional, per a la determinació de les seues específiques exigències de seguretat. S'estableix així mateix el règim de seguretat aplicable al personal adscrit a la circulació ferroviària.
El Títol IV regula la certificació de seguretat que les entitats ferroviàries hauran d'obtenir amb caràcter previ i necessari per a la prestació de qualsevol servei ferroviari. El control de la seguretat ferroviària afronta els aspectes de prevenció, recerca i correcció, abordant de forma diferenciada la recerca d'accidents i notificació d'incidents en el Títol V; i el règim d'inspecció, supervisió i sanció en el Títol VI.
Finalment, es recullen una sèrie de disposicions addicionals, transitòries i finals la finalitat de les quals és contemplar aquelles situacions que permetran una correcta aplicació de la Llei.
Es complementa amb dos annexos que regulen diversos aspectes per a la seua eficàcia immediata, sense perjudici de l'habilitació reglamentària per al seu desenvolupament i contínua adaptació pel Consell. Es tracta així de dotar la nova Agència de les necessàries eines inicials per a la posada en marxa de les seues funcions.
Les observacions formulades per les diferents entitats i associacions a les quals s'ha sotmés el text han sigut valorades i incorporades, si escau, a l'avantprojecte, així com s'han tingut en compte els dictàmens del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana, que han contribuït a millorar la compressió i redacció del text.
Així, s'ha consultat amb les entitats i organismes més representatius del sector del transport per ferrocarril, sindicats, l'Associació de Víctimes Metre 3 de Juliol, associacions de consumidors i usuaris, associacions més representatives de persones discapacitades a la Comunitat Valenciana i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
Normes i procediments de caràcter preventiu i correctiu>/b>
Aquest projecte, que ha sigut redactat per una comissió de treball multidisciplinari creada en el si de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, aborda la regulació preventiva de la seguretat amb una visió integrada per a establir un marc jurídic que adapte la normativa europea al sistema ferroviari i transviari de la Comunitat Valenciana, ja que, tant la directiva europea com la llei de l'Estat espanyol no inclouen l'aplicació a metres, tramvies i altres sistemes de ferrocarril lleuger.
La futura Llei s'aplicarà al sistema ferroviari de competència de la Comunitat Valenciana i abastarà els requisits en matèria de seguretat del sistema en el seu conjunt, inclosa la gestió en condicions de seguretat de la infraestructura i de les operacions de tràfic i la interacció entre les diferents entitats ferroviàries i els administradors de la infraestructura.
Creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària
Seguint el model europeu d'assignació de responsabilitat en matèria de seguretat, l'avantprojecte proposa la creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, dotada de personalitat jurídica pròpia i total independència funcional per al compliment de les seues finalitats, amb el caràcter d'autoritat responsable en aquest àmbit.
Açò permetrà avançar en una major eficàcia i transparència, en partionar la seua específica comesa de les entitats gestores de la infraestructura i dels aspectes de la planificació i de la logística del transport públic.
Creació d'una Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris
D'altra banda, la recerca d'accidents i notificació d'incidents es veu reforçada mitjançant la creació d'una Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris, com a òrgan col·legiat permanent de recerca tècnica d'accidents i incidents significatius, adscrit orgànicament a la conselleria competent en matèria d'emergències.
La seua composició atendrà a criteris de prestigi i qualificació professional en el sector ferroviari, amb submissió del seu nomenament a l'acceptació o vet de Les Corts i previsió d'un mecanisme de cooptació per a l'elecció de la persona que la presidisca, en honor de garantir la seua autonomia i independència.
L'Avantprojecte de Llei també cataloga i classifica el sistema ferroviari per a conéixer amb exactitud la disparitat de vehicles i xarxes que conformen el sistema ferroviari de la Comunitat i tenir així un millor control de l'àmbit d'aplicació de la futura llei i poder conéixer altres infraestructures, com a passos a nivell, control, energia, gestió del tràfic i senyalització, així com el sistema funcional de manteniment i explotació.
Estructura de la Llei
El Projecte de Llei de Seguretat Ferroviària consta de sis títols, sis disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i cinc disposicions finals.
El Títol I de la Llei porta per títol "disposicions generals" i delimita l'objecte i l'àmbit d'aplicació de la Llei; així com el concepte i abast de la seguretat ferroviària, definicions legals i principis fonamentals.
El Títol II regula la creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària com a entitat responsable en aquest àmbit, així com els seus aspectes fonamentals.
En el Títol III es regula l'estructura del Sistema Ferroviari de la Comunitat Valenciana, classificat en dos tipus de subsistemes atenent al seu caràcter estructural o funcional, per a la determinació de les seues específiques exigències de seguretat. S'estableix així mateix el règim de seguretat aplicable al personal adscrit a la circulació ferroviària.
El Títol IV regula la certificació de seguretat que les entitats ferroviàries hauran d'obtenir amb caràcter previ i necessari per a la prestació de qualsevol servei ferroviari. El control de la seguretat ferroviària afronta els aspectes de prevenció, recerca i correcció, abordant de forma diferenciada la recerca d'accidents i notificació d'incidents en el Títol V; i el règim d'inspecció, supervisió i sanció en el Títol VI.
Finalment, es recullen una sèrie de disposicions addicionals, transitòries i finals la finalitat de les quals és contemplar aquelles situacions que permetran una correcta aplicació de la Llei.
Es complementa amb dos annexos que regulen diversos aspectes per a la seua eficàcia immediata, sense perjudici de l'habilitació reglamentària per al seu desenvolupament i contínua adaptació pel Consell. Es tracta així de dotar la nova Agència de les necessàries eines inicials per a la posada en marxa de les seues funcions.
Talls de veu relacionats
- Declaracions de la portaveu del Consell, Mónica Oltra