Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Educació, Cultura i Esport
El Consell aprova el decret llei pel qual s'estableix la cooperació entre Generalitat i els ajuntaments per a l'execució del pla Edificant
20/10/2017
- L'import estimat de les actuacions durant el període 2018-2020 serà de set-cents milions d'euros
- L'aprovació del decret llei permetrà agilitzar l'execució del pla per a la construcció, ampliació, adequació, reforma i equipament de centres públics docents
- L'aprovació del decret llei permetrà agilitzar l'execució del pla per a la construcció, ampliació, adequació, reforma i equipament de centres públics docents
El Ple del Consell ha aprovat el decret llei pel qual s'estableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals per a l'execució del pla Edificant, que permetrà la construcció, ampliació, adequació, reforma i equipament de centres públics docents, mitjançant el qual els ajuntaments assumeixen la tramitació burocràtica i la Generalitat en realitza el finançament íntegre per mitjà de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.
Amb l'objectiu prioritari de garantir la prestació del servei públic fonamental de l'educació, el Consell posa de manifest la necessitat d'establir vies de cooperació entre les diferents administracions públiques territorials implicades, que permeten sumar els seus esforços en la consecució del fi previst.
Aquest fi no és un altre que l'efectiva satisfacció del dret constitucional a l'educació, que es materialitza necessàriament mitjançant la dotació d'unes infraestructures educatives de qualitat que passen per actuacions com l'eliminació dels barracons, la construcció de nous centres, l'ampliació i adequació d'uns altres i la rehabilitació de les instal·lacions obsoletes.
En aquest marc, la Generalitat ha incrementat de manera rellevant la dotació que, per a inversions en infraestructures educatives, reflecteixen anualment els seus pressupostos. Concretament, ha passat de destinar 57,3 milions d'euros en el pressupost inicial del 2015 a dotar amb 133,4 milions d'euros el corresponent capítol pressupostari per a l'exercici 2017.
Cal destacar que el Consell ha aprovat el decret llei a causa de la urgència i de la necessitat d'articular un règim jurídic que permetera la cooperació entre la Generalitat i els ajuntaments, tenint en compte les circumstàncies que concorren en l'estat actual de les infraestructures educatives valencianes.
D'aquesta manera, l'aprovació del decret llei permetrà agilitzar l'execució del pla en el menor termini possible, materialitzar el compromís del Consell per dotar-lo i impulsar-lo i suplir la insuficiència dels mitjans tècnics i humans disponibles, a curt i mitjà termini, per l'Administració de la Generalitat.
El decret llei entrarà en vigor el mateix dia que es publique en el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana', i serà validat per les Corts en un termini de trenta dies naturals.
Contingut del decret llei
El decret llei s'articula en dos títols. El primer defineix l'objecte, els subjectes receptors de la delegació, les actuacions susceptibles de delegació, les principals característiques d'aquesta i el règim econòmic.
En aquest títol s'especifica que els municipis són els principals subjectes susceptibles d'acollir-se al règim de delegació, encara que també poden ser-ho unes altres entitats locals o supramunicipals. La delegació s'estén a tot el conjunt d'actuacions necessàries per a assegurar la dotació suficient i adequada d'infraestructures educatives.
L'import estimat de les actuacions que es duran a terme en el marc del decret llei per al període comprés entre l'any 2018 i el 2020 és de set-cents milions d'euros.
La Generalitat, en qualitat de titular de la competència, és l'administració responsable de fixar les condicions bàsiques de la delegació; igualment, és l'administració responsable del finançament de la delegació, que s'instrumentarà mitjançant una resolució del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i només excepcionalment i justificadament mitjançant un conveni.
La delegació haurà de determinar l'abast, contingut, condicions, duració i control que se'n reserva la Generalitat. En tot cas, la delegació exigirà l'acceptació del municipi interessat. Així mateix, es podrà sol·licitar l'assistència de les diputacions per a la coordinació i seguiment de les delegacions.
Quant al títol segon, té un caràcter bàsicament procedimental i regula fonamentalment el contingut i l'abast tant de la sol·licitud com de la delegació, com és el cas de la presentació de la sol·licitud, documentació requerida, termes i condicions, etc.
Finalment, el decret llei també arreplega la possibilitat de demanar la col·laboració de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, mitjançant el corresponent conveni, per a la promoció, difusió i assessorament als municipis.
Amb l'objectiu prioritari de garantir la prestació del servei públic fonamental de l'educació, el Consell posa de manifest la necessitat d'establir vies de cooperació entre les diferents administracions públiques territorials implicades, que permeten sumar els seus esforços en la consecució del fi previst.
Aquest fi no és un altre que l'efectiva satisfacció del dret constitucional a l'educació, que es materialitza necessàriament mitjançant la dotació d'unes infraestructures educatives de qualitat que passen per actuacions com l'eliminació dels barracons, la construcció de nous centres, l'ampliació i adequació d'uns altres i la rehabilitació de les instal·lacions obsoletes.
En aquest marc, la Generalitat ha incrementat de manera rellevant la dotació que, per a inversions en infraestructures educatives, reflecteixen anualment els seus pressupostos. Concretament, ha passat de destinar 57,3 milions d'euros en el pressupost inicial del 2015 a dotar amb 133,4 milions d'euros el corresponent capítol pressupostari per a l'exercici 2017.
Cal destacar que el Consell ha aprovat el decret llei a causa de la urgència i de la necessitat d'articular un règim jurídic que permetera la cooperació entre la Generalitat i els ajuntaments, tenint en compte les circumstàncies que concorren en l'estat actual de les infraestructures educatives valencianes.
D'aquesta manera, l'aprovació del decret llei permetrà agilitzar l'execució del pla en el menor termini possible, materialitzar el compromís del Consell per dotar-lo i impulsar-lo i suplir la insuficiència dels mitjans tècnics i humans disponibles, a curt i mitjà termini, per l'Administració de la Generalitat.
El decret llei entrarà en vigor el mateix dia que es publique en el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana', i serà validat per les Corts en un termini de trenta dies naturals.
Contingut del decret llei
El decret llei s'articula en dos títols. El primer defineix l'objecte, els subjectes receptors de la delegació, les actuacions susceptibles de delegació, les principals característiques d'aquesta i el règim econòmic.
En aquest títol s'especifica que els municipis són els principals subjectes susceptibles d'acollir-se al règim de delegació, encara que també poden ser-ho unes altres entitats locals o supramunicipals. La delegació s'estén a tot el conjunt d'actuacions necessàries per a assegurar la dotació suficient i adequada d'infraestructures educatives.
L'import estimat de les actuacions que es duran a terme en el marc del decret llei per al període comprés entre l'any 2018 i el 2020 és de set-cents milions d'euros.
La Generalitat, en qualitat de titular de la competència, és l'administració responsable de fixar les condicions bàsiques de la delegació; igualment, és l'administració responsable del finançament de la delegació, que s'instrumentarà mitjançant una resolució del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i només excepcionalment i justificadament mitjançant un conveni.
La delegació haurà de determinar l'abast, contingut, condicions, duració i control que se'n reserva la Generalitat. En tot cas, la delegació exigirà l'acceptació del municipi interessat. Així mateix, es podrà sol·licitar l'assistència de les diputacions per a la coordinació i seguiment de les delegacions.
Quant al títol segon, té un caràcter bàsicament procedimental i regula fonamentalment el contingut i l'abast tant de la sol·licitud com de la delegació, com és el cas de la presentació de la sol·licitud, documentació requerida, termes i condicions, etc.
Finalment, el decret llei també arreplega la possibilitat de demanar la col·laboració de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, mitjançant el corresponent conveni, per a la promoció, difusió i assessorament als municipis.