Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
El Consell aprova el decret llei que permet a les administracions comprar habitatge de protecció pública a través del dret de tanteig i retracte
05/06/2020
- Es contempla la possibilitat de compra de la Generalitat i altres entitats públiques com a ajuntaments o mancomunitats
- L'objectiu és ampliar la xarxa pública d'habitatges d'una manera sòlida i permanent
- L'objectiu és ampliar la xarxa pública d'habitatges d'una manera sòlida i permanent
- Es contempla la possibilitat de compra de la Generalitat i altres entitats públiques com a ajuntaments o mancomunitats
- L'objectiu és ampliar la xarxa pública d'habitatges d'una manera sòlida i permanent
El Ple del Consell ha aprovat el decret llei de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica que estableix l'ampliació d'habitatge públic per part de les administracions públiques mitjançant el dret de tanteig i retracte. Això suposa l'exercici preferent del dret de compra de les administracions a l'hora d'adquirir un habitatge de protecció pública, un habitatge procedent de crisis immobiliàries per impagament de deutes hipotecaris o habitatges que es transmeten en grans operacions immobiliàries. Fins ara, aqueix dret sol podia exercir-lo la Generlalitat i únicament respecte dels habitatges subjectes a qualsevol règim de protecció pública.
Aquest decret llei pretén donar resposta a les situacions d'emergència residencial existents, imprimint un nou impuls al dret d'adquisició d'habitatges preferent de l'administració. Tot això amb l'objectiu de crear una xarxa d'habitatge públic que contribuïsca de manera eficaç a garantir aqueix dret.
El tanteig i retracte permet que, davant la notificació de venda per part de qualsevol propietari o propietària d'un habitatge protegit o inclòs en les denominades transmissions singulars, la Generalitat o entitat local del municipi en la qual estiga situada, puga exercir el dret de compra d'aquest immoble de manera preferent.
A més, per a crear una xarxa d'habitatges públics amb vocació de permanència, s'introdueix per primera vegada la qualificació permanent dels habitatges adquirits mitjançant aquests drets, la qual cosa suposa la seua incorporació al règim de protecció pública amb caràcter general i sense límit temporal. D'aquesta manera, es pretenen corregir les ineficiències derivades de règims de protecció temporal o de diversos instruments d'ajudes públiques per a l'adquisició d'habitatges en el mercat lliure, atés que no han resultat adequats per a la construcció d'un parc públic d'habitatges.
La situació actual de l'habitatge en la Comunitat, sobretot per a aquelles persones en situacions econòmiques més desfavorides, ha patit una deterioració significativa, malgrat els esforços que la Generalitat ha realitzat en els últims anys per a solucionar el problema mitjançant ajudes al lloguer o el concurs per a l'adquisició d'habitatges.
No obstant això, l'increment que ha experimentat el preu de l'habitatge, tant en règim de propietat com d'arrendament, ha posat de manifest la necessitat d'adoptar altres mesures. A això cal sumar-li les conseqüències que la pandèmia generada per la COVID-19 està causant en l'activitat econòmica.
Davant aquestes circumstàncies, la Generalitat necessita dotar-se d'instruments que li permeten crear una vertadera xarxa d'habitatge públic que, amb la major urgència possible, done alternatives als qui no poden accedir al mercat lliure d'habitatge, tant de compra com de lloguer, així com donar cobertura als qui pateixen una situació d'emergència.
Amb aquest decret llei s'amplia el dret de tanteig i retracte també a altres entitats. Aquesta previsió dóna continuïtat a la línia iniciada per la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la funció social de l'habitatge de la Comunitat Valenciana, que aposta per la descentralització de les polítiques públiques en matèria d'habitatge, convidant als municipis a establir un sistema de col·laboració per a portar a terme les actuacions necessàries per a assegurar l'accés a un habitatge a les famílies i persones amb recursos limitats.
Mecanismes per a crear o ampliar el parc públic municipal
El decret llei preveu diversos mecanismes per a crear o ampliar el parc públic municipal d'habitatges d'aquelles localitats que així ho desitgen mitjançant l'exercici dels drets d'adquisició preferent al seu favor o la cessió d'aquests drets. En el primer cas, la Generalitat exercitarà els drets a favor dels municipis que no tinguen la possibilitat de dur a terme la tramitació administrativa. En el segon cas, els municipis que sí que puguen exercitar-los, podran fer-ho mitjançant la signatura d'un conveni.
D'altra banda, quan els ajuntaments no puguen adquirir els immobles, la Generalitat pot cedir-los temporalment l'ús dels habitatges per a aconseguir una gestió més eficient del parc públic, gràcies a la major proximitat amb els ciutadans. D'igual manera, la norma preveu la cessió de l'ús temporal dels habitatges a favor d'entitats sense ànim de lucre que realitzen funcions d'inserció de col·lectius en situació de vulnerabilitat.
Per a això, subscriurà convenis amb els municipis, mancomunitats, entitats del sector públic i entitats privades sense ànim de lucre en els quals s'establiran els drets i obligacions de cadascuna de les parts, així com les condicions d'utilització dels habitatges cedits i el seu destí, el qual haurà de facilitar el gaudi d'habitatge per a famílies, persones i col·lectius amb escassos recursos econòmics o en situació de vulnerabilitat.
Així mateix, la Generalitat podrà exercir els drets a favor d'entitats sense ànim de lucre que realitzen funcions d'inserció de col·lectius en situació de vulnerabilitat, a favor de persones que hagueren consolidat un dret subjectiu respecte a l'habitatge, i a favor de persones inscrites en el Registre de demandants d'habitatge de protecció pública.
Catàleg d'Àrees de Necessitat d'Habitatge
Destacar que els drets d'adquisició preferent previstos en els casos de transmissions singulars es limitaran als habitatges situats a les Àrees de Necessitat d'Habitatge (ANHA) declarades per la Generalitat. Es tracta de zones en les quals la Conselleria no disposa de mitjans suficients per a satisfer la necessitat d'habitatge. Amb això, es garanteix que la intervenció de l'administració és la mínima i imprescindible per a fer front a la situació d'emergència els efectes de la qual es persegueix pal·liar. Per a delimitar les àrees, s'elaborarà un catàleg de ANHA en el termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret llei. No obstant això, els drets de tanteig i retracte s'aplicaran amb caràcter immediat en els municipis relacionats en l'Annex I i Annex II.
El procediment per a exercir el tanteig és el següent: en el cas que l'habitatge que es pretenga transmetre siga protegida o s'enquadre en alguns dels supòsits de transmissions singulars, la persona titular de la mateixa notificarà a l'Administració la seua intenció de transmetre-la, així com el preu acordat, la forma de pagament i les dades relatives a la persona adquirent. L'administració analitza en termes legals si pot exercir aqueix dret, situació de la persona adquirent, de l'habitatge o si existeix demanda d'habitatge social en el municipi en el qual es troba l'immoble, entre altres aspectes.
En cas favorable, el preu d'adquisició serà el que s'haguera fixat per a la transmissió objecte de tanteig o de retracte, el qual, en el cas d'habitatges protegits, no podrà superar en cap cas el preu màxim legalment establit.
- L'objectiu és ampliar la xarxa pública d'habitatges d'una manera sòlida i permanent
El Ple del Consell ha aprovat el decret llei de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica que estableix l'ampliació d'habitatge públic per part de les administracions públiques mitjançant el dret de tanteig i retracte. Això suposa l'exercici preferent del dret de compra de les administracions a l'hora d'adquirir un habitatge de protecció pública, un habitatge procedent de crisis immobiliàries per impagament de deutes hipotecaris o habitatges que es transmeten en grans operacions immobiliàries. Fins ara, aqueix dret sol podia exercir-lo la Generlalitat i únicament respecte dels habitatges subjectes a qualsevol règim de protecció pública.
Aquest decret llei pretén donar resposta a les situacions d'emergència residencial existents, imprimint un nou impuls al dret d'adquisició d'habitatges preferent de l'administració. Tot això amb l'objectiu de crear una xarxa d'habitatge públic que contribuïsca de manera eficaç a garantir aqueix dret.
El tanteig i retracte permet que, davant la notificació de venda per part de qualsevol propietari o propietària d'un habitatge protegit o inclòs en les denominades transmissions singulars, la Generalitat o entitat local del municipi en la qual estiga situada, puga exercir el dret de compra d'aquest immoble de manera preferent.
A més, per a crear una xarxa d'habitatges públics amb vocació de permanència, s'introdueix per primera vegada la qualificació permanent dels habitatges adquirits mitjançant aquests drets, la qual cosa suposa la seua incorporació al règim de protecció pública amb caràcter general i sense límit temporal. D'aquesta manera, es pretenen corregir les ineficiències derivades de règims de protecció temporal o de diversos instruments d'ajudes públiques per a l'adquisició d'habitatges en el mercat lliure, atés que no han resultat adequats per a la construcció d'un parc públic d'habitatges.
La situació actual de l'habitatge en la Comunitat, sobretot per a aquelles persones en situacions econòmiques més desfavorides, ha patit una deterioració significativa, malgrat els esforços que la Generalitat ha realitzat en els últims anys per a solucionar el problema mitjançant ajudes al lloguer o el concurs per a l'adquisició d'habitatges.
No obstant això, l'increment que ha experimentat el preu de l'habitatge, tant en règim de propietat com d'arrendament, ha posat de manifest la necessitat d'adoptar altres mesures. A això cal sumar-li les conseqüències que la pandèmia generada per la COVID-19 està causant en l'activitat econòmica.
Davant aquestes circumstàncies, la Generalitat necessita dotar-se d'instruments que li permeten crear una vertadera xarxa d'habitatge públic que, amb la major urgència possible, done alternatives als qui no poden accedir al mercat lliure d'habitatge, tant de compra com de lloguer, així com donar cobertura als qui pateixen una situació d'emergència.
Amb aquest decret llei s'amplia el dret de tanteig i retracte també a altres entitats. Aquesta previsió dóna continuïtat a la línia iniciada per la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la funció social de l'habitatge de la Comunitat Valenciana, que aposta per la descentralització de les polítiques públiques en matèria d'habitatge, convidant als municipis a establir un sistema de col·laboració per a portar a terme les actuacions necessàries per a assegurar l'accés a un habitatge a les famílies i persones amb recursos limitats.
Mecanismes per a crear o ampliar el parc públic municipal
El decret llei preveu diversos mecanismes per a crear o ampliar el parc públic municipal d'habitatges d'aquelles localitats que així ho desitgen mitjançant l'exercici dels drets d'adquisició preferent al seu favor o la cessió d'aquests drets. En el primer cas, la Generalitat exercitarà els drets a favor dels municipis que no tinguen la possibilitat de dur a terme la tramitació administrativa. En el segon cas, els municipis que sí que puguen exercitar-los, podran fer-ho mitjançant la signatura d'un conveni.
D'altra banda, quan els ajuntaments no puguen adquirir els immobles, la Generalitat pot cedir-los temporalment l'ús dels habitatges per a aconseguir una gestió més eficient del parc públic, gràcies a la major proximitat amb els ciutadans. D'igual manera, la norma preveu la cessió de l'ús temporal dels habitatges a favor d'entitats sense ànim de lucre que realitzen funcions d'inserció de col·lectius en situació de vulnerabilitat.
Per a això, subscriurà convenis amb els municipis, mancomunitats, entitats del sector públic i entitats privades sense ànim de lucre en els quals s'establiran els drets i obligacions de cadascuna de les parts, així com les condicions d'utilització dels habitatges cedits i el seu destí, el qual haurà de facilitar el gaudi d'habitatge per a famílies, persones i col·lectius amb escassos recursos econòmics o en situació de vulnerabilitat.
Així mateix, la Generalitat podrà exercir els drets a favor d'entitats sense ànim de lucre que realitzen funcions d'inserció de col·lectius en situació de vulnerabilitat, a favor de persones que hagueren consolidat un dret subjectiu respecte a l'habitatge, i a favor de persones inscrites en el Registre de demandants d'habitatge de protecció pública.
Catàleg d'Àrees de Necessitat d'Habitatge
Destacar que els drets d'adquisició preferent previstos en els casos de transmissions singulars es limitaran als habitatges situats a les Àrees de Necessitat d'Habitatge (ANHA) declarades per la Generalitat. Es tracta de zones en les quals la Conselleria no disposa de mitjans suficients per a satisfer la necessitat d'habitatge. Amb això, es garanteix que la intervenció de l'administració és la mínima i imprescindible per a fer front a la situació d'emergència els efectes de la qual es persegueix pal·liar. Per a delimitar les àrees, s'elaborarà un catàleg de ANHA en el termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret llei. No obstant això, els drets de tanteig i retracte s'aplicaran amb caràcter immediat en els municipis relacionats en l'Annex I i Annex II.
El procediment per a exercir el tanteig és el següent: en el cas que l'habitatge que es pretenga transmetre siga protegida o s'enquadre en alguns dels supòsits de transmissions singulars, la persona titular de la mateixa notificarà a l'Administració la seua intenció de transmetre-la, així com el preu acordat, la forma de pagament i les dades relatives a la persona adquirent. L'administració analitza en termes legals si pot exercir aqueix dret, situació de la persona adquirent, de l'habitatge o si existeix demanda d'habitatge social en el municipi en el qual es troba l'immoble, entre altres aspectes.
En cas favorable, el preu d'adquisició serà el que s'haguera fixat per a la transmissió objecte de tanteig o de retracte, el qual, en el cas d'habitatges protegits, no podrà superar en cap cas el preu màxim legalment establit.