Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
Vivienda

Martínez Dalmau es compromet "a saldar en 2021 el deute pendent en ajudes a habitatge dels governs anteriors al Govern del Botànic"

14/10/2020
- El deute contret en compra d'habitatge, rehabilitació i ajudes al lloguer s'estima en 320.017.522 euros
- Es calcula que el deute actual pendent de pagament ascendeix a 24.586.734 euros
- El deute contret en compra d'habitatge, rehabilitació i ajudes al lloguer s'estima en 320.017.522 euros
- Es calcula que el deute actual pendent de pagament ascendeix a 24.586.734 euros



El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, s'ha reunit amb representants de la Plataforma d'Afectats per Ajudes a l'Habitatge per a tractar els compromisos pendents de pagament adquirits per anteriors governs de la Generalitat, pagaments corresponents a ajudes i subvencions per compra d'habitatge protegit, ajudes a la rehabilitació i també al lloguer del període 2009-2012. El deute reconegut va ascendir a 320.017.522 euros i a un total de 65.684 expedients.

"Des de l'entrada en el Consell del Govern del Botànic s'ha pagat el 91 % del deute, la qual cosa equival a 275.460.576 euros, mentre que s'han alliberat 17.686.657 euros en haver prescrit o caducat els expedients", ha explicat Martínez Dalmau. Hui dia, queda pendent de pagament un import estimat en 24.586.734 euros.

Martínez Dalmau ha traslladat a la plataforma esmentada el compromís de la Conselleria de saldar en 2021 tot el deute. En aquest sentit, ha manifestat que "per fi es farà justícia amb milers de persones, de famílies, autònoms i comunitats de propietaris, tots aquests damnificats per unes ajudes que es van comprometre i no es van pagar en governs anteriors, quan era la consellera Isabel Bonig, unes ajudes que es van comprometre sense estar pressupostades".

A la reunió han assistit en representació de la Plataforma d'Afectats per Ajudes a l'Habitatge el seu portaveu, Manuel Pérez, i també Sonia Araque, Sabrina Marseguerra i David Fernández.

Per part de la Conselleria, a més del vicepresident, han participat la sotssecretària, Blanca Jiménez, el director general de Qualitat, Rehabilitació i Eficiència Energètica, Alberto Rubio, i la directora Territorial d'Habitatge de Castelló, Lidón Bordils.
Antecedents: període de 2009 a 2012
La Generalitat va atorgar en el període de 2009 a 2012 determinades ajudes i subvencions per a l'accés a l'habitatge en les diverses classes i línies en el marc dels plans estatals d'habitatge i sòl per als períodes 2005-2008 i 2009-2012. A partir de 2009, les subvencions van anar disminuint a causa de les restriccions pressupostàries de la mateixa Administració.

No obstant això, des de l'exercici 2007 fins al 2013, tots dos inclosos, va ser quan la quantia global de les subvencions pagades sempre va ser inferior a la de les subvencions atorgades, la qual cosa va ocasionar una situació d'insuficiència pressupostària que es va traduir, d'una banda, en l'existència d'una important quantitat d'ajudes sense pagar en cada exercici i, d'altra banda, en un retard de fins a sis anys de la data de pagament respecte al moment de la concessió.
El procediment seguit habitualment en l'atorgament de les ajudes a l'habitatge vinculades als plans 2005-2008 i 2009-2012 va ser el de concessió directa, encara que, a partir de l'entrada en vigor de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, va quedar establit que el procediment general que calia seguir per a la concessió de subvencions havia de ser el de concurrència competitiva, i es considerava la concessió directa com un procediment excepcional.

En aquell moment, la denominada Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient va emetre durant els mesos de novembre i desembre de 2011 diversos informes de fiscalització desfavorables a determinades propostes de pagament promogudes des de la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge, relatives a subvencions a la rehabilitació d'habitatges, l'adquisició i compra d'habitatges, el lloguer, la promoció d'habitatges per a arrendament, així com l'execució d'actuacions en àrees de rehabilitació integral i urbanització d'àrees de sòl.

Aquests informes desfavorables estaven motivats en l'incompliment de determinats preceptes legals d'aplicació que no es van aplicar en la concessió i la tramitació de les ajudes, com ho són, fonamentalment, la necessària existència de procediments de pública concurrència en la concessió de les subvencions i la indispensable consignació del crèdit necessari per a atorgar-les de manera prèvia a la concessió d'aquestes.

L'incompliment d'aquests preceptes va impedir la fiscalització de les propostes de pagament, la qual cosa va interrompre la normal comptabilització dels imports atorgats i no fiscalitzats, durant un període que es va estendre des de novembre de 2011 fins a la segona meitat de l'exercici 2014.

Posteriorment, es van reconéixer totes les sol·licituds legalment atorgades mitjançant una disposició addicional de la Llei de ports 2/2014, de 13 de juny i, posteriorment, per la Llei d'acompanyament de l'any 2016, la qual cosa va permetre iniciar la regularització administrativa dels expedients que durant anys havien estat paralitzats mentre s'esperava percebre les ajudes.

Galeria d'imatges