Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital

Carolina Pascual aposta per millorar les actuals condicions de finançament de les universitats

15/09/2021
- La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital aposta per la necessitat "d'implementar un pla pluriennal de finançament"
- Les universitats tenen un paper clau en la transformació de l'actual model econòmic
- La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital aposta per la necessitat "d'implementar un pla pluriennal de finançament"
- Les universitats tenen un paper clau en la transformació de l'actual model econòmic



La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, ha destacat "el compromís ferm de reflectir un esforç en els pressupostos de l'any que ve per a poder anar millorant les actuals condicions de finançament de les universitats valencianes".

Carolina Pascual ha fet aquestes declaracions durant l'acte d'obertura del curs acadèmic 2021-2022 de la Universitat Politècnica de València, en què ha reconegut les dificultats econòmiques que tenen les universitats i l'aposta de la Conselleria d'Innovació per implementar "un pla de finançament pluriennal, que permeta una inversió més racional i eficient".

Al seu torn, Pascual ha recordat el suport de la Generalitat Valenciana per la ciència. Per a dur-ho a terme "hem augmentat el pressupost en ciència a la Comunitat Valenciana un 70 % i ens comprometem a seguir aquest nivell d'inversió".

Aquestes inversions en R+D+I han contribuït al desenvolupament de projectes relacionats amb la investigació contra la COVID-19.

En aquest sentit, Pascual ha esmentat el treball que desenvolupa la UPV en la creació d'un test que pot detectar grip i COVID al mateix temps, en tan sols 20 minuts i amb una efectivitat que supera el 99 %.

També ha esmentat el desenvolupament d'un altre test que ha prototipat un kit diagnòstic de COVID seguint les directrius del marcatge CE i transferir-lo a producció en empreses.

D'altra banda, la consellera ha destacat "el paper clau de les universitats en la transformació de l'actual model econòmic cap a la societat del coneixement". Per això, des de la Conselleria d'Innovació "estem posant les bases per a generar l'escenari en què la investigació es puga desenvolupar i transferir al teixit productiu".

En aquest sentit, Pascual ha subratllat la necessitat de "promoure els ensenyaments STEM", això és, l'aprenentatge de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, per a promoure aquest canvi de model econòmic. "L'esforç coordinat de la Generalitat amb les universitats pot suposar el salt qualitatiu que col·loque la Comunitat a l'avantguarda d'aquesta transformació".

Per a fer-ho, des del consorci VALSPACE, format per la Conselleria d'Innovació i la UPV, es posarà en marxa el projecte pilot 'L'espai per a joves' amb l'objecte de despertar la curiositat de l'alumnat d'ESO i acostar-lo a la tecnologia. "Els científics del futur estan hui asseguts en una aula d'institut. És bo que sapiem acompanyar-los en el seu camí", ha apuntat la consellera.

Carolina Pascual també ha volgut reconéixer el treball realitzat per la comunitat universitària, que ha situat la Universitat Politècnica de València com a la millor politècnica d'Espanya i en el rang 301-400 del rànquing de Xangai.

Dones i ciència

Un altre dels aspectes que ha destacat Carolina Pascual en la seua intervenció és la necessitat d'un avanç democràtic cap a l'equitat i la societat digital amb la incorporació de dones a les professions tecnològiques.

"La Comunitat Valenciana no es pot permetre perdre el 50 % del seu talent", ha reivindicat la consellera.

Accions com les que es duen a terme amb el projecte de la UPV 'Dones en ciència', que reuneix murals de dones científiques repartits per tota la ciutat de València, "ens recorden que la ciència i la tecnologia també són per a les dones i que les xiquetes que hui estudien, poden aconseguir èxits en aquestes disciplines", ha assenyalat Pascual.

Finalment, Carolina Pascual ha apostat per l'esforç, la perseverança i la voluntat per a assolir canvis. "Aquests canvis també són la nostra tasca, una tasca que ens millora com a universitats i com a societat".