Visor detalle nota de prensa

Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
Habitatge

La Vicepresidència Segona organitza la I Trobada d'Habitatge i Emancipació Juvenil per a afrontar la problemàtica que afecta aquest col·lectiu

02/12/2021
- Durant dues jornades es parlarà de l'habitatge com un dret clau per a l'emancipació d'aquest col·lectiu vulnerable
- El secretari autonòmic d'Habitatge i Funció Social inaugura la trobada
- Durant dues jornades es parlarà de l'habitatge com un dret clau per a l'emancipació d'aquest col·lectiu vulnerable
- El secretari autonòmic d'Habitatge i Funció Social inaugura la trobada



La Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, en col·laboració amb el Consell Valencià de la Joventut i la Universitat de València, ha iniciat aquest dijous a València la I Trobada d'Habitatge i Emancipació Juvenil, que es prolongarà fins divendres a la mateixa ciutat.

Es tracta de la primera trobada d'aquestes característiques que té lloc a la Comunitat per tal d'afrontar aquesta problemàtica que afecta aquest col·lectiu i naix en el marc del treball iniciat per l'Observatori de l'Hàbitat i la Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana (Ohsu), juntament amb el Consell Valencià de la Joventut, amb l'objectiu d'elaborar un diagnòstic acurat de la realitat de la joventut de la Comunitat a l'hora de trobar una residència permanent.

Una de les problemàtiques més importants dels i les joves hui en dia és la gran dificultat per a emancipar-se, derivada sovint de les condicions precàries de treball, el fet de no tindre uns ingressos fixos i el preu alt de l'habitatge, els quals són els principals obstacles per a començar a construir un projecte de vida autònom.

Aquestes jornades, a més, proporcionen alternatives viables que ja s'estan desenvolupant a tot l'Estat, tant en l'àmbit de l'Administració autonòmica i local, com d'iniciatives que s'estan desenvolupant des de sectors de la societat civil.

El secretari autonòmic d'Habitatge i Funció Social, Alejandro Aguilar, ha sigut l'encarregat d'inaugurar la trobada, juntament amb la vicerectora de Cultura i Esports de la Universitat de València, Ester Alba, i el director general de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona, Marc Aparisi.

Aguilar ha declarat que la Generalitat "està impulsant durant la legislatura les bases per a generar una estructura sòlida per al desenvolupament de les polítiques públiques d'habitatge. Polítiques centrades en l'habitatge com un dret, no només com un bé de mercat. Aquestes polítiques tindran un efecte especialment positiu en els col·lectius més vulnerables, com ara la població jove".

A continuació, la directora general d'Emergència Residencial, Funció Social i Ohsu, Pura Peris, ha exposat les principals línies de la Vicepresidència Segona per a pal·liar els principals problemes de la joventut en matèria residencial. Per primera vegada s'ha instaurat una convocatòria d'ajudes al lloguer específica per a menors de 35 anys, s'ha desenvolupat el programa d'adquisició d'habitatge per a joves en municipis de menys de 5.000 habitants dins del Pla estatal d'habitatge 2018-2021 i la reserva d'un 7 % dels habitatges adquirits per a ampliar el parc públic per a joves.

Seguidament, el director general de l'Institut Valencià de la Joventut, Jesús Martí, ha moderat una taula en la qual s'han mostrat les últimes dades en matèria de joventut i habitatge. En aquesta taula han participat les presidentes del Consell Valencià de la Joventut, Cristina Martínez; del Consell d'Espanya, Elena Cebrián, i d'Euskadi, Maialen Olabe, i hi han explicat les principals problemàtiques, els nous models d'habitatge i les propostes del col·lectiu més jove en l'elaboració de la nova llei estatal d'habitatge que prepara el Govern d'Espanya.

El paper de les administracions

El paper de les administracions autonòmiques en el plantejament de les alternatives viables per a la joventut ha sigut el tema que s'ha abordat en la taula que ha moderat Pura Peris. En aquesta taula, els diversos representants autonòmics han exposat els programes que han posat en marxa els seus respectius governs.

Així ho ha fet la directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana de la Generalitat Valenciana, Elena Azcárraga, que ha presentat els nous instruments per a compartir habitatge per a joves. El director d'Habitatge del Govern de Navarra, Eneko Larrarte, ha explicat el programa d'ajudes al lloguer jove, mentre que la directora d'Habitatge d'Aragó, Verónica Villagrasa, s'ha referit al Proyecto Pirineos, que donarà llar a 250 joves a Saragossa. Finalment, el director d'Habitatge i Arquitectura del Govern balear, Eduardo Arturo Robsy, ha parlat sobre els mecanismes per a l'ampliació del parc públic i la reserva del 15 % d'habitatges per a joves.

La jornada ha finalitzat amb una taula en la qual s'ha parlat sobre l'aportació del coneixement expert i la societat civil per a l'emancipació de la joventut i que ha moderat la sotssecretària de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge, Blanca Jiménez.

Hi han intervingut Josep Sorribes, de l'equip d'investigació de la Càtedra d'Habitatge i Dret a la Ciutat de la Universitat de València, que ha fet una ponència sobre la demanda, la necessitat d'habitatge i el problema de l'accessibilitat. Nacho Collado, del laboratori de recerca i impuls de cooperatives d'habitatge en cessió d'ús Domèstiques, ha parlat sobre l'arrelament de les cooperatives a la Comunitat. Per part seua, Alexis Ruiz, de la cooperativa Resistir, ha tractat les principals traves en la gestió, el finançament i les reformes necessàries en la normativa reguladora de cooperatives.

La trobada es clausura divendres i comptarà amb la participació del secretari d'Estat per a l'Agenda 2030, Enrique Santiago Romero; el vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca, i la rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre.

Galeria d'imatges