Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
El Consell autoritza un nou conveni tipus de col·laboració amb els ajuntaments per a cedir-los els drets de tanteig i retracte
18/02/2022
- La Generalitat amplia la vigència dels convenis, que serà de quatre anys, prorrogables quatre més
- La Generalitat amplia la vigència dels convenis, que serà de quatre anys, prorrogables quatre més
El Consell ha autoritzat un nou conveni tipus de col·laboració, entre la Vicepresidència Segona i la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i els ajuntaments, per a la cessió dels drets de tanteig i retracte dels habitatges de la seua propietat situats en aquests municipis. Els habitatges es destinaran posteriorment a lloguer social per a les famílies amb més necessitat residencial.
L'objectiu del conveni és la cessió, per part de la Generalitat a l'ajuntament corresponent, dels drets de tanteig i retracte dels quals és titular respecte dels immobles situats en el municipi. L'ajuntament podrà complir l'objecte del conveni per si mateix o en col·laboració d'un ens públic d'habitatge.
El 7 d'agost de 2020 el Consell ja va aprovar un conveni tipus amb ajuntaments per a la cessió dels drets de tanteig i retracte. Posar en marxa aquest conveni tipus ha permés comprovar l'interés de les entitats locals per aquest instrument, ja que fins ara s'han subscrit uns trenta convenis anuals.
L'experiència que s'ha adquirit durant aquests últims mesos ha posat de manifest la necessitat de millorar-ne el contingut, concretament la clàusula setena, relativa a la vigència del conveni per a ampliar-la al termini màxim que permet la llei.
Per tant, a partir d'ara, els convenis tindran una vigència de quatre anys des del moment de la signatura, amb la possibilitat d'una pròrroga anual fins a un màxim de quatre anys. Fins ara, la vigència era d'un any, amb la possibilitat de prorrogar-la fins a un màxim de quatre.
D'altra banda, el procediment que preveu el decret llei per a l'ampliació d'habitatge públic mitjançant els drets de tanteig i retracte, estableix terminis de fins a seixanta dies naturals per a l'exercici del dret de tanteig i retracte, i de fins a quatre mesos per al pagament del preu de la transmissió, comptats des del moment en què es resol l'exercici d'adquisició preferent. Així, la tramitació dels expedients d'aquesta naturalesa que duga a terme qualsevol ajuntament es pot prolongar fins a sis mesos.
Les notificacions de comunicació de transmissions, previstes en els articles 2 i 10 del Decret llei 6/2020, de 5 de juny, del Consell, per a l'ampliació d'habitatge públic mitjançant els drets de tanteig i retracte, es produeixen amb una incidència i regularitat important que requereixen, així mateix, l'estudi i la valoració prèvia abans de la presa de decisió de l'exercici de dret preferent. Per això, cal que els ajuntaments fixen un termini màxim per a comunicar la decisió d'exercitar, o no, els drets cedits.
En el conveni tipus aprovat es recollia que la comunicació de la decisió sobre l'exercici dels drets cedits havia de ser immediata. A causa de la indeterminació del termini, en els casos en què aquesta decisió és negativa, la comunicació es produeix amb retard i es deixa un marge escàs a la Generalitat per a decidir si exerceix aquests drets per si mateixa.
El Consell ha autoritzat un nou conveni tipus de col·laboració, entre la Vicepresidència Segona i la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i els ajuntaments, per a la cessió dels drets de tanteig i retracte dels habitatges de la seua propietat situats en aquests municipis. Els habitatges es destinaran posteriorment a lloguer social per a les famílies amb més necessitat residencial.
L'objectiu del conveni és la cessió, per part de la Generalitat a l'ajuntament corresponent, dels drets de tanteig i retracte dels quals és titular respecte dels immobles situats en el municipi. L'ajuntament podrà complir l'objecte del conveni per si mateix o en col·laboració d'un ens públic d'habitatge.
El 7 d'agost de 2020 el Consell ja va aprovar un conveni tipus amb ajuntaments per a la cessió dels drets de tanteig i retracte. Posar en marxa aquest conveni tipus ha permés comprovar l'interés de les entitats locals per aquest instrument, ja que fins ara s'han subscrit uns trenta convenis anuals.
L'experiència que s'ha adquirit durant aquests últims mesos ha posat de manifest la necessitat de millorar-ne el contingut, concretament la clàusula setena, relativa a la vigència del conveni per a ampliar-la al termini màxim que permet la llei.
Per tant, a partir d'ara, els convenis tindran una vigència de quatre anys des del moment de la signatura, amb la possibilitat d'una pròrroga anual fins a un màxim de quatre anys. Fins ara, la vigència era d'un any, amb la possibilitat de prorrogar-la fins a un màxim de quatre.
D'altra banda, el procediment que preveu el decret llei per a l'ampliació d'habitatge públic mitjançant els drets de tanteig i retracte, estableix terminis de fins a seixanta dies naturals per a l'exercici del dret de tanteig i retracte, i de fins a quatre mesos per al pagament del preu de la transmissió, comptats des del moment en què es resol l'exercici d'adquisició preferent. Així, la tramitació dels expedients d'aquesta naturalesa que duga a terme qualsevol ajuntament es pot prolongar fins a sis mesos.
Les notificacions de comunicació de transmissions, previstes en els articles 2 i 10 del Decret llei 6/2020, de 5 de juny, del Consell, per a l'ampliació d'habitatge públic mitjançant els drets de tanteig i retracte, es produeixen amb una incidència i regularitat important que requereixen, així mateix, l'estudi i la valoració prèvia abans de la presa de decisió de l'exercici de dret preferent. Per això, cal que els ajuntaments fixen un termini màxim per a comunicar la decisió d'exercitar, o no, els drets cedits.
En el conveni tipus aprovat es recollia que la comunicació de la decisió sobre l'exercici dels drets cedits havia de ser immediata. A causa de la indeterminació del termini, en els casos en què aquesta decisió és negativa, la comunicació es produeix amb retard i es deixa un marge escàs a la Generalitat per a decidir si exerceix aquests drets per si mateixa.