Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
PMoME

La Generalitat trau a informació pública el Pla de mobilitat de l’àrea metropolitana de València

03/07/2022
La Generalitat trau a informació pública el Pla de mobilitat de l’àrea metropolitana de València
  • Durant un termini de 45 dies, tota persona interessada pot realitzar les seues aportacions per a millorar el PMoME
  • El document recull 60 propostes per a construir la mobilitat metropolitana sostenible dels pròxims 14 anys

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha tret a informació pública la versió preliminar del Pla de mobilitat metropolitana (PMoMe) de València i la documentació que s’hi associa.

Durant un termini de 45 dies, tota persona interessada pot realitzar les seues aportacions per a millorar el PMoME. D’aquesta manera, ciutadania, administracions, empreses, col·lectius i institucions poden consultar el document en l’enllaç consultar ací o de forma presencial als serveis centrals de la Conselleria a València.

Les aportacions i els suggeriments que s’estimen oportuns es poden presentar en l’enllaç consultar ací o de forma presencial en els registres de la Conselleria i en qualsevol altre registre que establisquen les disposicions vigents.

El Pla de mobilitat metropolitana (PMoMe) de València pretén fer més sostenible el patró de desplaçaments quotidians dels més d’1,8 milions d’habitants de l’àrea metropolitana de València, formada per més de 70 municipis on es concentra una part molt important de l’ocupació i del valor afegit brut de la província.

Des de la Conselleria, la mobilitat sostenible en aquesta àrea té com a objectiu usar de manera més racional el cotxe, fomentar més utilització del transport públic i de la bicicleta, alliberar espai per al vianant a les ciutats i aprofundir en l’electromobilitat per a reduir emissions contaminants a l’atmosfera.

60 propostes

Per a fer-ho, el PMoMe realitza 60 propostes, entre les quals destaquen la duplicació del túnel de metro del carrer Colom, que permetrà continuar millorant les freqüències de Metrovalencia, així com l’extensió a llarg termini del servei a Xirivella-Aldaia-Alaquàs. També s’inclou la prolongació del tramvia Natzaret-Grau i les noves línies de tramvia des del centre de la ciutat fins a l’hospital La Fe i la Marina Reial Joan Carles I.

Així mateix, el PMoMe aposta per l’execució del canal d’accés, el túnel passant, així com la construcció de les estacions de Parc Central, Aragó i Universitats, d’acord amb el que estableix el Pla d’inversions de Rodalia d’Adif. Cosa que permetrà crear un bucle ferroviari de rodalia que millorarà els temps d’accés al campus de Tarongers i l’entorn de l’avinguda d’Aragó.

MetroTram

Davant de l’alt cost de les infraestructures soterrades de transport públic, el pla proposa el MetroTram, també conegut com a BRT (bus ràpid trànsit), solucions innovadores de mobilitat en superfície mitjançant plataformes reservades per a vehicles elèctrics sobre pneumàtics, sense catenària i amb conducció semiautomatitzada.

El MetroTram està previst que opere en quatre relacions radials de l’àrea metropolitana i en coordinació amb les línies de MetroBus existents: MetroTram nord (Sagunt-València i Sagunt-Port), MetroTram nord-oest (Parc Tecnològic - Paterna - Burjassot - València), MetroTram oest (barri del Crist - Aldaia - Alaquàs - Xirivella -València) i MetroTram sud (Albal-Catarroja-Alfafar-València).

Com a complement, hi haurà carrils reservats per al transport públic i per als vehicles privats amb alta ocupació (carrils BUS-VAO) en les principals artèries de penetració a la capital: CV-35, V-21, A-3 i V-31.

A més, les zones de baixa densitat de població i les perifèries de les ciutats comptaran amb aparcaments dissuasius en les proximitats a estacions de Rodalia i de Metrovalencia. Hi haurà més de 9.000 places noves de Park & Ride per a reduir la pressió del vehicle privat al centre de les ciutats.

Igualment es preveu que es vaja ampliant la targeta SUMA, que ha tingut una gran acollida des de la seua implantació a l’àrea metropolitana, a tots aquests nous modes de transport

Finalment, per a assolir ciutats més segures, saludables i integradores, el PMoMe es planteja incrementar el percentatge dels desplaçaments que es fan a peu, actualment el 40,9 % del total. En aquest sentit, recuperar espai al vianant, suprimir barreres arquitectòniques, calmar el trànsit i reequipar els barris són objectius irrenunciables del pla que han de ser complementats, al mateix temps, amb la promoció de la bicicleta.

El PMoMe consolidarà una xarxa metropolitana de prop de 1.047 km de vies de vianants i ciclistes interconnectades. Hi haurà deu corredors radials València-perifèria, un circular (Anell Verd) i dos transversals (Picassent-Silla i Quart-Xirivella), perquè en els pròxims 14 anys la marxa a peu i amb bicicleta puga assolir més del 45 % del repartiment modal en la metròpoli.

Galeria d'imatges