Hisenda i Model Econòmic
Qualitat ambiental

La Generalitat dissenya una nova aplicació per a millorar la traçabilitat i el control dels residus perillosos

05/08/2022
  • Des de la DGTIC s’estan millorant diversos processos de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica gràcies a la gestió integral electrònica

La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), en col·laboració amb la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, ha desenvolupat una nova aplicació informàtica per a millorar el control i la traçabilitat dels residus perillosos i no perillosos, així com la tramitació electrònica de tots els trasllats de residus amb origen i destinació a la Comunitat Valenciana.

“La nova versió de l’aplicació ADCR 3.0 incrementa de manera notable la vigilància, el control i el seguiment de la gestió dels residus mitjançant notificacions prèvies de trasllats i documents d’identificació electrònics, que permeten fiscalitzar-ne la traçabilitat en totes les fases de la seua cadena de gestió i complir, a més, amb els actuals estàndards d’administració electrònica”, ha assenyalat sobre aquest tema el director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte.

Per la seua banda, el director General de Qualitat i Educació Ambiental, Joan Piquer, ha manifestat que “després de la fase de posada en marxa, l’aplicació desenvolupada a la Comunitat Valenciana està sent de gran fiabilitat i amb unes prestacions superiors a la mitjana d’aplicacions d’altres comunitats autònomes, incloent-hi una millor adaptació a la situació del sector a la Comunitat Valenciana. Cal destacar que tan sols set comunitats autònomes han optat per desenvolupar una plataforma electrònica de trasllat de residus pròpia, mentre que la resta s’ha acollit a la plataforma e-SIR, desenvolupada pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic”.

La plataforma també facilita l’actualització de dades dels productors i els posseïdors de residus, així com d’alguns gestors de residus, particularment els agents i els negociants.

A més, a través de la plataforma, la Generalitat ofereix els serveis web E3S 3.0, que permeten realitzar la gestió dels trasllats directament des dels sistemes d’informació de les mateixes empreses, de manera automatitzada, i evitar la introducció manual de la informació. “Aquest procés simplifica notablement el treball diari de les empreses que fan trasllats dins de la Comunitat Valenciana, amb origen o destinació en aquesta comunitat, i aporta un plus de productivitat no present en altres plataformes”, han apuntat des de la DGTIC.

ADCR 3.0 està disponible des de principis d’enguany per a documentar els trasllats de residus dins de la Comunitat Valenciana que realitzen uns 40.000 operadors, que interactuen amb, aproximadament, 1.000 gestors autoritzats que duen a terme la gestió d’aquests residus mitjançant operacions de tractament autoritzades.

Joan Piquer ha explicat que “s’ha fet un intens treball de transformació de l’aplicació per a aconseguir el nivell d’integració requerit que habilite les empreses de tot el territori nacional perquè puguen operar en la nostra plataforma i que les empreses valencianes puguen triar qualsevol operador del territori nacional per a gestionar adequadament els seus residus i augmentar-ne la competitivitat i la productivitat davant del repte de l’economia circular”.