Educació, Cultura i Esport
Cultura

La Generalitat uneix art i educació amb 40 projectes de ‘Resistències artístiques’ per a aquest curs

14/10/2022
La Generalitat uneix art i educació amb 40 projectes de ‘Resistències artístiques’ per a aquest curs
  • ‘Resistències artístiques’ és una iniciativa impulsada per la Direcció General d’Innovació Educativa de la Conselleria i el Consorci de Museus que treballa l’art com a eina educativa
  • El jurat ha seleccionat 40 projectes que es desenvoluparan en 40 centres escolars públics de les províncies d’Alacant, Castelló i València

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha resolt la convocatòria ‘Resistències artístiques. Processos artístics en entorns educatius de 2022’ mitjançant el Consorci de Museus, amb un total de 40 projectes que es desenvoluparan durant aquest curs escolar en 40 centres educatius valencians, amb l’objectiu d’impulsar l’educació a través de l’art.

La convocatòria ha augmentat de 30 a 40 el nombre de projectes seleccionats respecte al curs passat, així com la partida pressupostària, que és de 448.000 euros per a aquest curs 2022‑2023, quasi el doble del que es va invertir en l’edició passada, en la qual la iniciativa va comptar amb una dotació de 252.000 euros. 

De les 117 sol·licituds presentades el jurat avaluador ha seleccionat un total de 40 projectes i cinc en reserva. 25 d’aquests es desenvoluparan en centres públics d’Educació Infantil, Primària i Educació Especial; mentre que els 15 restants es posaran en marxa en centres d’Educació Secundària, Batxillerat, cicles formatius de Formació Professional i Formació de Persones Adultes. 

La directora general d’Innovació Educativa, Reis Gallego, ha explicat que “és importantíssima la unió que estem establint entre les àrees d’Educació i Cultura del departament de la consellera Raquel Tamarit, i aquest programa n’és un clar exemple. Desenvolupa projectes col·laboratius d’índole artística en matèries com les arts plàstiques i visuals, l’audiovisual o les arts escèniques per a establir ponts entre la creació artística contemporània i l’educació. Són projectes que es desenvolupen a través de creadors i creadores, i per això la implicació en aquest sentit del Consorci de Museus”.

“En 2016 llancem per primera vegada aquesta convocatòria pública, una proposta única en tot l’Estat, amb l’objectiu d’acostar els processos creatius a l’entorn escolar. Sis anys després, cada vegada comptem amb més participació, amb més suport per part del professorat i de l’alumnat i amb més projectes. En aquesta última edició la qualitat dels treballs presentats ha sigut molt significativa i triar-ne 40 d’un total de 117 ha sigut realment complex al mateix temps que motivador. Des del Consorci de Museus estem desitjant acompanyar, fer seguiment de tots els projectes i, per descomptat, veure els resultats en l’etapa final del curs escolar”, ha assenyalat el director del Consorci de Museus i del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont.

El jurat avaluador de la convocatòria ha estat compost per la directora general de Cultura i Patrimoni i presidenta de la Comissió Cientificoartística, Carmen Amoraga Toledo; la directora general d’Innovació Educativa i Ordenació, Reis Gallego Perales; el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i del CCCC, José Luis Pérez Pont; l’assessora d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual del CEFIRE artisticoexpressiu, María José Ortiz Romaní; el professor i artista visual Rafel Arnal Rodrigol; el professor i membre de l’AVPD, Luis Fernando Vázquez Belinchón; l’artista i doctor en Filosofia, Rafael Sánchez-Mateos Paniagua; la mediadora cultural Alba Cacheda; la gestora cultural i comissària independent Elvira Riloba, i la secretària tècnica en Comitè Escèniques, Jéssica Martínez Villalba.

Projectes seleccionats en la convocatòria 2022-2023 

Els projectes seleccionats involucren la comunitat educativa, considerant tant estudiants com professors agents actius d’un procés de creació artística contemporània que engloba les arts visuals, audiovisuals, música, arts escèniques, arts literàries i arts vives, i que és participatiu i relacional, en diàleg amb les demandes i necessitats d’una comunitat escolar determinada.

En aquesta nova edició destaca una gran diversitat de llenguatges, disciplines i temàtiques que busquen l’apoderament de les persones participants, l’interés per l’entorn i el foment de la seua capacitat crítica, així com la inclusió i cohesió social de diferents col·lectius. 

Els projectes seleccionats per als centres d’Educació Infantil, Primària i Educació Especial són els següents: 

‘Los detalles y las cosas’, de Paula Miralles Pellicer; ‘Dansa i no gènere. Cos i espai’, de Marta García Navarro; ‘El lugar del caos / el aula portátil’, de Vicente Blanco Mosquera; ‘Pensat amb el cos’, de Vicent Gisbert Soler; ‘Animal Fantástico.

La pintura a escena’, d’Azucena Abril Alonso; ‘Diferència per a la supervivència’, de María Laudes González; ‘Buidet: Factoría de patrimonio desde la infancia’, de Francisca Javiera Soto Martínez; ‘fan - què? Un fanzine col·lectiu en imatges’, de Marta Pérez Civera; ‘Recoser: taller temporal de artivismo textil’, d’Óscar Miguel Blanco Sierra; ‘Yo fanzine, tú llibre. Ediciones de artista para un recorrido del Yo a la Alteridad’, d’Alejandra Colell Pinell; ‘Espacios Utópicos.

Herramientas para la creación en el espacio público’, d’Álvaro Porras Soriano; ‘A la recerca del Fulute’, d’Andrea Torres Saiz; ‘El so dibuixat, pràctiques artístic-expressives en l’aula’, de Juan José Llopico Puig; ‘Els petits luthiers: l’aula com a laboratori per a la Creació Artística Contemporània’, d’Adolf Murillo Ribes; ‘Al teatre no, mestr@’, d’Isabel Martí Pier; ‘Marrrr, la era del plástico’, d’Helena Pilar Gómez Pérez; ‘Des de, cap a…’, de Simeón Llicer Ferri.

‘El cubo al cubo, nuestra casa/nuestro mundo’, de Dolores Domingo Garzarán; ‘Verd fluor. Taller artístic multidisciplinari d’inspiració ecologista’, de David Torres Pérez; ‘Ets llavor – eres semilla’, de Género Fresco Asociación Artística; ‘Sembrando mundos’, de Susana Rodilla Sánchez; ‘Todo se baila’, de Laura Anahí Fernández Szwar; ‘Siembra. Prácticas artísticas mix-media’, de Maider Sorasu Alcubilla; ‘Lo diferente es hermoso’, de Mónica Jover Calvo, y ‘Quien quiera encontrar el cuerpo, que baile’, de Violeta Montiel. 

Per part seua, els que es posaran en marxa en centres d’Educació Secundària, Batxillerat, cicles formatius de Formació Professional i Formació de Persones Adultes són:

‘Simbiontes. Diseño ficción’, de Laura Salguero Rubio; ‘Parásitos’, de Rosana Sánchez Rufete; ‘Les lleis del desig’, de Lluc Mayol Palouzié; ‘Te falta calle’, de Fractals Educació Artística Associació Cultural; ‘Mutants i monstruoses: un procés d’híbrids que estranyen allò quotidià per entendre genuïnament l’entorn’, de l’Associació de Cultura Comunitària i Ecologies La Cuarta Piel; ‘OFF / ON Experiencias artísticas con la naturaleza’, d’Anna Talens Pardo.

‘Trenzando identidades / Trenant identitats’, de CocinandoDanza; ‘A prop de la terra’, de Francisco Zarzoso Martínez; ‘No volem saber. Assaig artístic experimental per a una educació crítica’, d’Elena Sanmartín Hernández; ‘Toda abeja hace pradera. Artivismo participativo para la transición ecosocial’, de Marco Ranieri; ‘El modelo’, de Diana Guijarro Carratalá; ‘Crónicas de la Galaxia’, d’Ángel Masip Soriano; ‘Para otras pancartas escolares’, de Miguel Calvo Ulloa; ‘Más denso y salado’, d’Estelle Jullian, y ‘Cypheroom’, d’Inka Romani Escriva. 

Els cinc projectes en reserva en el cas que algun dels anteriors no puga desenvolupar-se són: ‘Com es creen els contes?’, de Diana Bernal; ‘Turlo’, de Pedro Ruiz Roldán, i ‘Enredarse al alrededor’, de Mariana Kaplan Castro per als centres d’Educació Infantil, Primària i Especial; mentre que ‘Otras miradas’, de Natalia Blay Varó, i ‘Viure la utopia. ZineLab Rural’, de Fabiana Adriana Pérez Raggio, per a Educació Secundària, Batxillerat, cicles formatius de Formació Professional i Formació de Persones Adultes. 

Fases de la convocatòria de ‘Resistències artístiques’

Els projectes de ‘Resistències artístiques. Processos artístics en entorns educatius’ amplien la duració de les residències i es desenvoluparan entre octubre de 2022 i juny de 2023. La fase inicial, entre octubre i desembre, se centrarà en l’adaptació pedagògica de docents i artistes per a ajustar els projectes a la realitat del centre i les persones participants.

En la segona fase, entre gener i juny de 2023, s’implementarà el treball artístic en el centre escolar, i es podrà fer ús d’instal·lacions dependents del Consorci de Museus com el Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant, el Centre del Carme Cultura Contemporània de València i el MENADOR espai cultural de Castelló.

La tercera i última fase, el juny de 2023, consistirà en la finalització del projecte artístic, que es compartirà en una trobada final que se celebrarà al juliol. 

Galeria d'imatges