Presidència
Qualitat turística

Turisme Comunitat Valenciana llança una prova pilot sobre el segell ‘S’ de Sostenibilitat Turística

01/06/2023
Representants de les 40 empreses turístiques participants en el projecte pilot
  • Francesc Colomer ha participat en aquesta jornada tècnica, que ha reunit a València les 40 empreses participants en el projecte
  • Aquesta iniciativa s’emmarca dins del conveni entre Turisme i l’Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE), dotat amb 160.000 euros

Turisme Comunitat Valenciana i l’Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE) treballen conjuntament per a donar a conéixer la marca S de Sostenibilitat Turística. D’aquesta manera, han llançat un projecte pilot en el qual participen 40 empreses turístiques de les tres províncies.

En aquest marc de treball, Turisme i l’ICTE han organitzat una jornada tècnica en el complex administratiu 9 d’Octubre de València, que ha congregat aquest dijous representants de les 40 empreses turístiques seleccionades per a participar en el projecte pilot.

L’objectiu d’aquesta sessió ha sigut donar a conéixer els compromisos que s’adopten i els beneficis que es deriven d’aquesta distinció, així com detallar la planificació i les actuacions a executar. En aquesta jornada han participat el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, i el director de l’ICTE, Fernando Fraile, que ha explicat els requisits tècnics de la certificació.

Durant la seua intervenció, Colomer ha destacat que “la política turística té eixos intocables, com ara la sostenibilitat”, i ha recordat que la Llei de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana “és molt clara en el terreny de la qualitat certificada”.

El titular de Turisme ha agraït la tasca i la defensa per l’impuls de la qualitat turística que fa l’ICTE, també en els moments més complicats de pandèmia. En aquest sentit, ha assenyalat que “va ser l’encarregat de generar 22 protocols per a la convivència de l’activitat del sector turístic amb la COVID-19 i les seues conseqüències”.

Sostenibilitat Turística

En concret, el grup de 40 empreses participants en aquest projecte pilot S de Sostenibilitat Turística el formen restaurants i empreses de servei d’àpats, turisme actiu, hotels, guies de turisme, museus i centres d’interés visitable, empreses de turisme actiu, càmpings i àrees d’autocaravanes, cellers, ports esportius i agències de viatge, entre altres.

Els municipis participants en aquest projecte són Segorbe, Benicarló, Montanejos, Orpesa, Vinaròs, Castelló de la Plana, Torreblanca, Alcalà de Xivert, Benidorm, la Vila Joiosa, Calp, el Campello, Dénia, Alacant, València, Alzira, Carcaixent, Utiel, Requena, Cullera i Caudete de las Fuentes.

Cal destacar que s’han prioritzat empreses certificades amb la Q de  Qualitat Turística o bé distingides amb el segell Compromís Qualitat Turística (Sicted), ja que són empreses familiaritzades amb la gestió de la qualitat i la millora contínua.

En aquest sentit, la Comunitat Valenciana és la tercera en nombre de certificacions Q de Qualitat Turística, cosa que representa el 17,45 %. En el marc del Sicted, la Comunitat Valenciana és la primera en nombre de distingits, que ascendeixen a 1.369 i representen el 21,3 % del total nacional.

Després d’aquesta jornada, les empreses participants rebran una visita tècnica al mateix establiment i una assistència en línia per a guiar i orientar empresaris i empresàries en el compliment amb les especificacions tècniques requerides per a obtindre aquest segell.

Aquesta iniciativa s’emmarca dins del conveni entre Turisme i ICTE, dotat amb 160.000 euros, i la finalitat que té és, entre altres, la de promoure aquesta marca a través d’una experiència pilot a la Comunitat Valenciana.

La marca S de Sostenibilitat Turística

La S és una especificació tècnica elaborada per l’ICTE per a les organitzacions turístiques, que pretén marcar el camí a empreses i gestors públics perquè contribuïsquen activament a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Per a obtindre-la, les organitzacions turístiques han d’elaborar una memòria anual que evidencie el seu compromís en la consecució d’almenys tres dels 17 ODS. En el marc del conveni, se secunda econòmicament el cost d’auditoria, tant de la S com de la Q de Qualitat Turística.

Aquest certificat aporta un element diferenciador i ofereix un valor afegit a l’empresa, i contribueix a l’entorn econòmic, sociocultural i mediambiental.

Galeria d'imatges