Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Generalitat licita la construcció de dos ascensors nous a l’estació de Colón de Metrovalencia
- La instal·lació passarà de dos a quatre elevadors i els trams inferiors de les escales automàtiques es recularan per a alliberar més espai en l’andana central
- El pressupost inicial és de 4.369.002 euros, IVA inclòs, els treballs seran finançats per la Unió Europea i s’emprarà la metodologia BIM
La Generalitat, a través de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), ha licitat la redacció del projecte i l’execució de les obres necessàries per a duplicar els ascensors que facen el recorregut carrer-vestíbul i vestíbul-andana de l’estació de Colón de Metrovalencia, així com per a substituir els trams inferiors de les quatre escales mecàniques que desembarquen en l’andana central.
El pressupost inicial és de 4.369.002 euros, IVA inclòs, el termini és de dos mesos per a la redacció del projecte i cinc mesos per a executar-lo, i els treballs seran finançats per la Unió Europea.
Tota l’actuació es desenvoluparà amb suport en tècniques de la metodologia BIM (Building Information Modelling), especialment pel que fa a la detecció d’interferències i a garantir l’ús de l’estació per part de les persones usuàries en totes les fases de l’execució.
L’estació de metro de Colón, inaugurada en 1998, fa la funció d’intercanviador entre les línies 3, 5, 7 i 9 de Metrovalencia, la qual cosa propícia que hi haja una gran afluència de passatgers. De fet, és la segona estació de volum de trànsit de les 146 estacions, parades i baixadors de la xarxa d’FGV a la província de València, amb 3.857.287 passatgers i passatgeres.
Aquesta circumstància, unida al fet que només es disposa de dos ascensors perquè els viatgers de les quatre línies baixen i pugen i a la localització cèntrica en la qual es troba, fa de l’acumulació de clients en l’andana central un dels punts crítics per a l’operativitat de l’estació, especialment en dates assenyalades, com ara Falles, que generen gran capacitat d’atracció de persones al centre urbà.
Com que hi ha un únic ascensor per a salvar cadascun dels desnivells (un per al trajecte carrer-vestíbul i un altre per a vestíbul-andana) només és possible fer un moviment alhora per a realitzar cada recorregut, la qual cosa en penalitza la capacitat d’ús i genera un problema d’accessibilitat per a persones de mobilitat reduïda (PMR) en les ocasions en les quals algun d’aquests ascensors té una avaria.
Per això es construirà un altre ascensor en cadascun dels nivells de l’estació, cosa que farà que les persones usuàries puguen disposar de dos ascensors entre el carrer i el vestíbul i dos més entre el vestíbul i l’andana, per la qual cosa es duplica el nombre d’elevadors, que passen de dos a quatre, tots accessibles per a PMR.
Escales mecàniques
En el mateix projecte, però en fases diferents, s’ha plantejat modificar els trams inferiors de les quatre escales mecàniques que descendeixen a l’andana central, i es reculen perquè desembarquen els usuaris i usuàries més prop de les eixides d’emergència, en els extrems de l’andana, de manera que permeten aprofitar millor la superfície de l’andana, ja que, en l’actualitat, els viatgers i viatgeres es concentren en la zona central.
Hui dia, per a l’accés a l’andana des del nivell del vestíbul hi ha dues zones d’escales mecàniques diferenciades i separades uns 30 metres entre si. Les dues línies d’escales de la zona esquerra (línia de validació d’accés) s’empren en sentit descendent, mentre que les de la dreta (al costat de la línia de validació d’eixida) s’utilitzen per a ascendir.
Cada línia està dividida en dos trams d’escales mecàniques units per un replanell semicircular que permet el gir i el canvi entre si. Per tant, a la planta de l’andana s’accedeix únicament mitjançant les escales mecàniques o l’ascensor central. En tots dos extrems es localitzen les escales d’emergència (per als vianants) per a poder evacuar l’estació en cas que siga necessari.