Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Generalitat finança el desenvolupament de bateries més sostenibles, lleugeres i duradores per a impulsar la mobilitat elèctrica del transport de llarga distància
- Zeleros, Ziur Composite Solutions, Aimplas i l'Institut de Motors Tèrmics de la UPV dissenyen un nou mòdul d'emmagatzematge d'energia
- El projecte contribuirà a l'electrificació de camions, autobusos, vaixells i avions, així com nous sistemes de transport com hyperloop
La Generalitat, a través de la Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, finança el desenvolupament d'una nova generació de bateries més sostenibles, lleugeres i duradores amb la finalitat d'impulsar la mobilitat elèctrica en vehicles de llarga distància, siga transport per carretera, aeronàutic o per a nous mitjans elèctrics ferroviaris o guiats, com els trens de levitació magnètica o hyperloop.
Zeleros Global lidera l'execució d'este projecte estratègic, en el qual també col·laboren l'Institut Tecnològic del Plàstic (Aimplas), l'Institut de Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (CMT-UPV) i l'empresa Ziur Composite Solutions. Els treballs compten amb el suport de l'AVI i estan cofinançats per la Unió Europea a través del Programa Comunitat Valenciana Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) 2021-2027.
La iniciativa, batejada com a MODALT, comprén el disseny, prototipatge, testatge i validació d'un mòdul d'emmagatzematge d'altes prestacions, fabricat amb compòsits termoplàstics, per a la seua integració en packs de bateries modulars. Una nova tecnologia que contribuirà a superar les barreres tècniques que fins ara dificultaven la transició elèctrica de camions, autobusos, vaixells o avions, entre altres vehicles de transport.
“MODALT ens permetrà generar un coneixement diferencial per a poder desenvolupar i fabricar bateries més sostenibles, lleugeres i segures, i amb més durabilitat. El mòdul d'emmagatzematge que estem desenvolupant contribuirà a desbloquejar aplicacions de vehicles electrificats d'altes prestacions, ja que el seu disseny compta amb els requisits de potència, energia i rendiment i operació que estos demanden”, exposa el responsable del programa tècnic de Zeleros, Daniel Fons.
A més, l'ús de compòsits termoplàstics permetrà elevar, al final de la seua vida útil, el percentatge de reciclabilitat dels materials que conformen la part estructural de les bateries, i així es reduirà l'impacte ambiental d'esta indústria.
Segons explica l'investigador en mobilitat sostenible d'Aimplas Guillermo Ulldemolins, el tractament i processament d'este tipus de materials plàstics presenta avantatges, perquè és possible millorar les seues propietats mitjançant la incorporació de partícules que atorguen conductivitat elèctrica (és a dir, que deixen passar el corrent), resistència al foc, o fibres que n'eleven la rigidesa i resistència.
El projecte, els treballs del qual conclouran l'any que ve, inclou la validació en laboratori d'este nou mòdul d'emmagatzematge, que se sotmetrà a assajos elèctrics, mecànics i tèrmics, simulant, a més, diferents cicles de conducció.
Per a l'execució de MODALT s'ha constituït un consorci coordinat per Zeleros, empresa que lidera el desenvolupament de la tecnologia hyperloop a Espanya, i que durà a terme l'estudi de cel·les, geometries i casos d'ús de l'emmagatzematge, així com el disseny mecànic de distribució, connexions i refrigeració i la validació elèctrica.
ZIUR composites, per la seua banda, aporta experiència en el camp de l'enginyeria mecànica, mentre que la UPV contribuïx amb els seus coneixements sobre mecànica de fluids i termodinàmica, i Aimplas participarà en el desenvolupament dels materials d'aïllament lleugers i antivibracions.
La iniciativa s'alinea amb les conclusions de dos comités estratègics d'innovació especialitzada (CEIE) de l'AVI: el d'Automoció i Mobilitat Sostenible i el d'Economia Circular.
En concret, MODALT contribuïx a l'optimització de la càrrega del vehicle elèctric i a la millora dels sistemes de gestió tèrmica, alhora que permet l'obtenció de béns de consum més sostenibles. De la mateixa manera, el projecte també connecta amb els entorns d'especialització i prioritats de l'Estratègia d'Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, coneguda com a S3, que coordina la Generalitat.