Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Unitat Pedagògica de l'Hospital Dr. Balmis impulsa este curs escolar les activitats esportives, culturals i tecnològiques
- Representants de les conselleries de Sanitat i Educació visiten l'aula per a conéixer els projectes educatius del nou curs escolar
- La Unitat Pedagògica Hospitalària cobrix cada mes les necessitats educatives d'entre 150 i 200 xiquets i xiquetes, amb una mitjana superior als 20 alumnes diaris
El secretari autonòmic de Sanitat, Francisco Ponce, ha visitat este dilluns la Unitat Pedagògica de l'Hospital General d'Alacant Doctor Balmis en l'inici del curs escolar 2023-2024.
En el transcurs de la visita, Francisco Ponce ha destacat que “el principal objectiu de la pedagogia hospitalària és garantir que els estudiants continuen rebent una educació de qualitat durant la seua estada a l'hospital i garantir el seu benestar emocional, de manera que no es vegen afectats negativament en el seu desenvolupament acadèmic, personal i social”.
A esta visita també han assistit les directores generals d'Innovació i Inclusió Educativa i de Formació Professional de la Conselleria d'Educació, María del Rosario Escrig i Marta Armendia, respectivament, així com el director territorial d'Educació a Alacant, Juan Antonio Castaño.
Per la seua banda, la directora general d'Inclusió de la Conselleria d'Educació, Charo Escrig, ha ressaltat la labor que es fa als hospitals. “Hi ha menors que no poden començar el curs en un centre escolar per diferents patologies. Percebre l'entorn hospitalari com un centre on poden estudiar i on se senten secundats i reforçats emocionalment és fonamental i per això el treball de les unitats pedagògiques és tan rellevant”, ha assenyalat.
En esta visita han pogut conéixer les principals línies estratègiques que la Unitat Pedagògica Hospitalària (UPH) té preparades per a este curs. Els seus docents estan elaborant nous projectes que giren entorn de tres grans blocs: la cultura, l'esport i les noves tecnologies.
Precisament, l'Aula Hospitalària acollia este dilluns una activitat de contacontes en anglés, en el marc del conveni de col·laboració que manté amb la Regidoria de Cultura del consistori alacantí, la representant del qual, Nayma Beldjilali, ha visitat també la Unitat Pedagògica. Tots ells, acompanyats pel gerent del Departament de Salut Alacant-Hospital General, Francisco Soriano, i la directora d'Infermeria, María Remedios Yáñez.
Educació integral
“Des de l'aula fomentem l'educació integral, no solament educativa, sinó també emocional i social, perquè els nostres alumnes, pacients pediàtrics ingressats o en tractament actiu no deixen de ser xiquets i adolescents i puguen tindre una vida tan completa com siga possible a pesar de la malaltia”, subratlla la coordinadora de la UPH, Marisa Ibáñez.
És per això que, tal com precisa Ibáñez, l'aula continua introduint projectes, principalment en les àrees esmentades. “En estos moments estem a punt de fer el quint calendari solidari amb el Parc de Bombers de Sant Joan. És una activitat cultural i també de cohesió social, perquè suposa la implicació de les 'famílies de la UPH' i dels xicotets. Passarem un dia de convivència durant la sessió de fotos i ho fem per a recaptar fons per a l'aula i també perquè els xiquets ho disfruten moltíssim, com així ha sigut en les quatre edicions anteriors”.
La cultura continuarà present a l'aula de la mà de diferents entitats, entre estes la Regidoria de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant i el MARQ, a les quals se'n sumaran altres noves enguany. La col·laboració ludicorecreativa a través de diferents ONG com PayaSOSpital, Aspanion i associacions com Llaves de Libertad és fonamental també per a dinamitzar les activitats a l'aula i ajuda els menuts a trencar amb l'aïllament i la rutina.
Pel que fa a l'àmbit esportiu, “i seguint les recomanacions que ens fan els professionals sanitaris, amb els quals estem en permanent contacte, estem treballant en una iniciativa que donarem a conéixer pròximament, perquè els menors puguen fer activitat física adaptada a les seues necessitats i millorar d'esta manera la seua salut mentre estan en tractament”, explica Jesús Soriano, un dels quatre docents de l'aula.
Així mateix, Soriano apunta que, gràcies a alguna experiència prèvia, “estem en procés d'incloure en la programació de l'aula tallers i activitats enfocades a les noves tecnologies, com poden ser la robòtica, la impressió 3D, etc., una cosa que cada vegada és més demandat pels nostres alumnes i les seues famílies”.
El dinamisme d'este equip de docents ha desembocat enguany en què la UPH fora el germen de la creació de l'Associació Charlie, entitat que contribuïx amb diferents accions al benestar de menors amb càncer, i fomenta específicament la investigació entorn del sarcoma d'Ewing, en honor de Carlos Sarrià, jove influencer i alumne de l'aula que va morir l'any passat. Així mateix, perseguix millorar l'estada dels xiquets ingressats i, per a fer-ho, aporta millores en la dotació de mitjans tecnològics i educatius de l'aula.
29 anys de classes
La UPH, situada en la planta cinquena, està en funcionament des de fa 29 anys, per la qual cosa està a punt de complir les tres dècades de treball, i té per objectiu que els xiquets, xiquetes i adolescents amb malalties de llarga duració que no poden anar a la seua escola o institut tinguen l'oportunitat de continuar el curs des de l'hospital, incloent-hi també en les seues activitats lúdiques i educatives els menuts amb estades hospitalàries més reduïdes.
Este hospital és, a més, un lloc de trobada per a pares, mares i pacients, que s'acaba convertint en una segona família.
La UPH cobrix cada mes les necessitats educatives d'entre 150 i 200 xiquets i xiquetes, amb una mitjana superior als 20 alumnes diaris.
Les classes tenen lloc a l'aula hospitalària, a les habitacions dels xicotets que, per diferents motius, no poden eixir i també a l'Hospital de Dia d'Oncologia Pediàtrica i en l'UCI. A més, quan les condicions climatològiques ho permeten, es desplacen al parc Juanín, un espai recreatiu exterior que es troba també en la quinta planta de l'hospital i es convertix en una classe a l'aire lliure.