Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Transport públic

Els usuaris de TRAM d’Alacant valoren amb 8,70 punts el servei del metropolità

18/11/2023
Viajeros TRAM
  • El perfil majoritari de qui viatja és dona; edat mitjana de 35,3 anys; estudis mitjans, i treball assalariat
  • Els atributs més ben valorats són la seguretat en el trajecte (9,19), el preu (9,12) i la senyalització (9,12)

Els usuaris han atorgat una valoració de 8,70 punts sobre 10 al servei global de transport que presta Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la xarxa del TRAM d’Alacant, d’acord amb els resultats de l’Índex de satisfacció al client (ISC) 2023, realitzat al setembre, després de fer 1.511 entrevistes entre els viatgers i viatgeres de més de 15 anys de les quatre línies de tramvia, la del tren-TRAM i la del tren dièsel, amb un marge d’error de +2,57 % i un nivell de rellevància del 95,5 %.

El director gerent d’FGV, Alfonso Novo, ha comentat que “esta puntuació, un notable alt, és la segona valoració més alta de la història de TRAM d’Alacant, només superada pels 8,71 de l’any 2020; és a dir, només una dècima per damunt”.

Esta dada, segons Novo, “demostra que l’enorme esforç que la Generalitat està fent per a aconseguir i mantindre a Alacant un transport públic de qualitat i mediambientalment sostenible està tenint els seus fruits i que els ciutadans ens atorguen la seua confiança una vegada més en les nostres polítiques de mobilitat”.

En este sentit, cal assenyalar que el percentatge de viatgers que considera “satisfactori” el servei que es presta és del 95,2 %, el 39,67 % dels quals atorga la màxima qualificació de 10 punts. El percentatge que el qualifica de “normal” és del 3,8 % i tan sols l’1,2 % restant sent “insatisfacció” amb el seu funcionament.

El director gerent hi ha afegit que “estes bones valoracions ens animen a seguir per este camí i no abaixar la guàrdia, perquè el nostre objectiu és continuar millorant per a complir amb les necessitats en matèria de transport que una societat moderna, com la valenciana, exigix als seus representants”.

La valoració per línies assenyala que l’L5 (Porta del Mar-Plaza La Coruña), amb 9,41, se situa al capdavant dels trajectes millor valorats. Hi seguixen l’L4 (Luceros-Plaza La Coruña) amb 9,13; l’L3 (Luceros-El Campello) amb 8,90; l’L2 (Luceros-Sant Vicent del Raspeig) amb 8,52; l’L1 (Luceros-Benidorm) amb 8,51, i finalment, l’L9 (Benidorm-Dénia) amb 8,32 punts de valoració, en la qual es produïx transbord a Calp a causa de les obres de modernització de la línia.

El que més i menys agrada

D’entre les 19 variables valorades pels viatgers i viatgeres en l’enquesta de l’ISC, relacionades amb el servei que presta FGV a Alacant, la seua àrea metropolitana i les Marines, set superen els 9 punts, nou passen els 8 punts, dos se situen per damunt del 7 i la resta obté 6,66 punts de qualificació.

Els aspectes del servei que han rebut millor valoració per part dels clients i clientes són la seguretat en el trajecte (9,19); el preu (9,12); la senyalització (9,12); la facilitat i rapidesa per a adquirir el títol de transport a l’estació (9,10), i l’accessibilitat a l’estació (9,10).

Cal destacar que el preu dels títols de transport, tradicionalment en l’escalafó més baix de les diverses estimacions, en esta ocasió se situa com a segon atribut millor valorat.

Esta situació no és aliena a les successives iniciatives d’estalvi en el transport públic posades en marxa per la Generalitat per a fomentar la mobilitat sostenible, alleujar les despeses dels ciutadans i combatre els efectes de la inflació, amb les actuals mesures concretes de gratuïtat als usuaris de menys de 31 anys i els preus del 50 % a la resta de passatgers.

Entre els factors menys valorats destaquen la no massificació de persones usuàries en els cotxes (6,66); el condicionament (7,89); la seguretat i presència de guardes de vigilància (7,95); la freqüència de pas (8,02), i l’absència de moviments bruscos durant el trajecte (8,52). Malgrat ser les variables que indiquen menys acceptació, totes registren valors de “notable”, excepte l’última, que és un “bé”.

Perfil del viatger

D’altra banda, segons l’informe d’enguany, el nombre de dones que utilitzen els serveis del TRAM d’Alacant suposa el 56,38 % del total de persones que hi viatgen, enfront del 43,7 % dels hòmens. Quant a l’edat, la mitjana se situa entorn dels 35,3 anys, i el segment de la població d’entre 30 a 49 anys és el més significatiu, amb el 32,6 %; seguit del de 20 a 29 anys, amb el 31 %; el de 50 anys o més, amb el 21,3 %, i, finalment, els usuaris de menys de 20 anys, amb el 15,4 %.

El 57,3 % dels passatgers de TRAM d’Alacant té estudis secundaris, un 26,2 % té formació universitària i un 16,50 % ha realitzat estudis bàsics.

El nivell socioeconòmic dominant és el “mitjà”, amb el 58,60 % dels viatgers; seguit del “mitjà-baix”, amb el 17,2 %; l’“alt”, amb el 12,8 %; el “mitjà-alt”, amb el 10,9 %, i el “baix”, amb el 0,5 %.

Pel que fa a l’ocupació, un 53,7 % dels clients de TRAM d’Alacant són treballadors i treballadores per compte d’altri; el 28,3 % són alumnes; el 6,4 % és jubilat o pensionista; el 4,9 % es troba en situació d’atur laboral; el 3,4 % és empresari autònom, i el 3,1 % declara que es dedica a les tasques de la llar.

Galeria d'imatges