Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport

La Filmoteca Valenciana inicia el cicle ‘Memòria i utopia’ en col·laboració amb la Seminci de Valladolid

11/12/2023
La Filmoteca Valenciana inicia el cicle ‘Memòria i utopia’ en col·laboració amb la Seminci de Valladolid
  • El cicle està format per dotze pel·lícules de diverses èpoques i es podrà veure fins al 27 de gener de 2024
  • Amb la projecció de La cautiva (2000) de Chantal Akerman, el dimecres 13 de desembre, a les 20.00 hores, s'inicia al cicle

La Filmoteca Valenciana, en col·laboració amb la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), inicia el cicle ‘Memòria i utopia’, que és una de les seccions més recents del festival val·lisoletà.

El cicle està format per una selecció de dotze obres mestres oblidades, censurades, perdudes i fins i tot destruïdes i recuperades recentment, gràcies a processos de restauració i conservació realitzats des de diferents llocs del món. 

Algunes d'estes pel·lícules es van avançar al seu temps, d'altres van mirar les perifèries per a contar el present, moltes van explorar noves tècniques i narratives i en totes convergix la idea de l'amor i les relacions humanes com a representació d'un rerefons històric i motor del canvi social.

El cicle s'inicia el dimecres 13 de desembre, a les 20.00 hores, amb la projecció de La cautiva (La Captive, 2000) de Chantal Akerman. La pel·lícula amb la qual conclou la retrospectiva sobre la cineasta belga i amb la qual s'inicia este cicle del festival val·lisoletà, es podrà tornar a veure el divendres 15 de desembre, a les 18.00 hores. 

Protagonitzada per Stanislas Merhar i Sylvie Testud, el guió d'esta pel·lícula estranya i pertorbadora que reflexiona sobre la parella, l'amor i el sexe, es basa en la novel·la La presonera de Marcel Proust, cinqué tom de la seua obra A la recerca del temps perdut.

Simon (Stanislas Merhar) reté Ariane (Sylvie Testud) en el seu pis parisenc i intenta saber-ho tot sobre ella; no la deixa eixir sola i la sotmet a un incessant interrogatori per a poder controlar els seus desitjos i moviments. A pesar de tot, Ariane aconseguix conservar, gràcies a un cúmul de mentides, un espai de llibertat, tant físic com mental.

El dissabte 16 de desembre, a les 18.00 hores, i el dijous 28 de desembre, a les 20.00 hores, la Filmoteca Valenciana presenta Millenium Mambo (Quianxi Mambo, 2001), del director taiwanés Hou Hsiao-Hsien. 

En la mateixa línia de Wong Kar-Wai i els cineastes de la nova ona de Taiwan, Hou Hsiao Hsien inicia el nou mil·lenni amb una obra mestra sobre l'amor, la identitat i la precarietat l'escena inicial de la qual ha quedat gravada en la memòria de tota una generació de cinèfils. 

Vicky viu amb Hao-hao. Cansada de la seua constant gelosia, abandona sa casa i es muda amb Jack, un mafiós local amb el qual comença a forjar una afinitat que pot convertir-se en alguna cosa més.

La sessió del dissabte 16 de desembre compta amb un servici gratuït de ludoteca cultural a la sala 7 de l'edifici Rialto perquè, durant la projecció de la pel·lícula a la sala Berlanga, les persones adultes puguen deixar els seus xiquets i xiquetes d'entre 4 i 12 anys en este espai recreatiu en el qual s'impartixen tallers i es conten contes a càrrec de Rebombori Cultural. Per a accedir a este servici, cal fer la reserva de places en línia en la web de l'IVC abans de les 14.00 hores del divendres 15 de desembre. 

El dijous 21 de desembre, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Furia española (1975) de Francesc Betriu. La pel·lícula serà presentada al públic per Nieves López-Menchero, que va ser cap de Documentació i Publicacions de la Filmoteca Valenciana. La pel·lícula podrà tornar a veure's el dimecres 27 de desembre, a les 20.15 hores.

Protagonitzada per Cassen i Mónica Randall, amb la participació d'Ovidi Montllor, Carlos Ibarzábal, Rosa Morata i Alfred Luchetti, Furia española és una comèdia negra de tints esperpèntics en la qual es combina el sexe i el fanatisme pel futbol amb la sàtira política i la crítica social. 

Galeria d'imatges