Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Filmoteca Valenciana programa un cicle sobre els inicis del moviment cinematogràfic Nouvelle Vague
- El cicle, organitzat per l'Institut Valencià de Cultura, inclou algunes pel·lícules poc conegudes o inèdites a Espanya
- S'inicia el dijous 4 de gener amb un programa de curts de ficció dirigits per François Truffaut, Jean-Luc Godard i Jacques Rivette
La Filmoteca Valenciana presenta un cicle sobre els inicis de la Nouvelle Vague francesa, un moviment cinematogràfic que va suposar una revolució estètica i conceptual sense precedents dins del món del cinema a la fi dels cinquanta.
El cicle rastreja els primers passos dels seus autors més emblemàtics en versions restaurades i està conformat per dotze curtmetratges, agrupats en tres programes diferents, i dos llargmetratges: el clàssic Vivir su vida (Vivre sa vie, 1962) de Jean-Luc Godard, i Un juego para seis amantes (L’eau à la bouche, 1960), de Jacques Doniol-Valcroze, una pel·lícula inèdita al nostre país.
La Nouvelle Vague és la denominació que la crítica, i especialment la revista Cahiers du Cinéma, va utilitzar per a designar un nou grup de cineastes francesos sorgit a la fi de la dècada dels cinquanta, com un moviment de reacció contra les convencions i les estructures narratives del cinema de l’època. Esta nova generació de cineastes va postular com a màxima aspiració la llibertat d’expressió i la llibertat tècnica en la producció cinematogràfica.
El cicle s’inicia el dijous 4 de gener, a les 20.00 hores, amb un programa de quatre curts de ficció dirigits per tres cineastes fonamentals en la constitució del nou moviment: François Truffaut, Jean-Luc Godard i Jacques Rivette. El programa es podrà tornar a veure el dimecres 10 de gener, a les 18.00 hores.
Els curts d’este primer programa són: Una historia de agua (Une histoire d’eau, 1958) de François Truffaut i Jean-Luc Godard, l’única pel·lícula que van dirigir junts; Jaque al pastor (Le coup du berger, 1959), dirigida per Jacques Rivette i escrita per Claude Chabrol en col·laboració amb Rivette; Charlotte y su novio(s) (Charlotte et són jules, 1960), de Jean-Luc Godard, un homenatge a Jean Cocteau, i Todos los chicos se llaman Patrick (Tous els garçons s’appellent Patrick, 1959) de Jean-Luc Godard.
Programa de curts documentals
El diumenge 7 de gener, a les 20.00 hores, i el divendres 12 de gener, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta un programa de quatre curts documentals: Oh estaciones, oh castillos (Ô saisons, ô chateaux, 1958), d’Agnès Varda; El sexto lado del pentágono (La sixième face du pentagone, 1968), de Chris Marker i François Reichenbach; El amor existe (L’amour existe, 1961), de Maurice Pialat, i Toda la memoria del mundo (Toute la mémoire du monde, 1956), d’Alain Resnais.
Este segon programa està constituït per quatre curts dirigits per autors en la perifèria de la Nouvelle Vague: Agnès Varda, Alain Resnais i Chris Marker, els tres cineastes més destacats de l’anomenada rive gauche, i Maurice Pialat. Tots ells s’inscriuen en l’heterogeni camp de la no ficció, des de l’assaig poètic fins al documental social i divulgatiu.
El dijous 11 de gener, a les 20.00 hores, i el divendres 26 de gener, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Vivir su vida (Vivre sa vie, 1962), de Jean-Luc Godard. Premi especial del jurat i premi de la crítica en la Mostra de Venècia, Vivir su vida és una de les pel·lícules fonamentals en la filmografia del cineasta parisenc i de tota la Nouvelle Vague.
Protagonitzada per Anna Karina, la pel·lícula conta la història de Nana, una jove de províncies que abandona el seu marit per a intentar iniciar una carrera com a actriu a París. Sense diners, per a finançar la seua nova vida comença a treballar en una botiga de discos en la qual no guanya molts diners. Com que no pot pagar el lloguer, la seua mestressa la tira de casa, motiu pel qual Nana decidix exercir la prostitució.
En la sessió del dijous 11 de gener, abans de la projecció, es presentarà el llibre El pensamiento cinematográfico en España: de los orígenes a los años 60 (Edicions de La Filmoteca, 2023). La presentació serà realitzada per José Enrique Monterde i María Adell, dos dels coordinadors d’esta publicació col·lectiva editada en dos volums per l’Institut Valencià de Cultura.
El diumenge 14 de gener, a les 20.00 hores, i el dijous 25 de gener, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Un juego para seis (L’eau à la bouche, 1960), dirigida per Jacques Doniol-Valcroze, òpera prima d’un dels fundadors de la revista Cahiers du Cinéma i un dels pioners de la Nouvelle Vague.
Inèdita a Espanya, esta comèdia sobre la burgesia francesa, a ritme de les cançons de Serge Gainsbourg, transcorre en un castell dels Pirineus Orientals, en el qual sis persones es reunixen per a resoldre una herència: l’amfitriona, Milena; els seus cosins, Séraphine i Jean Paul; el notari, Miguel, i els seus criats, Prudence i César. Durant la nit es formen parelles diferents.
Curts de ficció i documentals
El dimarts 16 de gener, a les 18.00 hores, i el dimecres 17.00 de gener, a les 20.15 hores, la Filmoteca Valenciana projecta un tercer programa de curts de ficció i documentals.
Dins d’este últim bloc es projectarà El canto del estireno (Le chant du styrène, 1958), d’Alain Resnais, una pel·lícula industrial per encàrrec que el seu director convertix en un film líric i surrealista, i Las viudas de 15 años (Les veuves de 15 ans, 1965) de Jean Rouch, una aproximació a la societat ie-ie parisenca a través de les aventures de dos xiques.
També està programada Janine (1961), de Maurice Pialat, sobre la conversa de dos hòmens en la qual descobrixen que estan parlant de la mateixa dona sense saber-ho, i A la memoria del rock (À la mémoire du rock, 1963), de François Reichenbach, una recreació de l’atmosfera dels concerts de principis dels seixanta a França amb actuacions de Johnny Hallyday, entre altres.