Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Filmoteca Valenciana presenta el llibre ‘El pensamiento cinematográfico en España: de los orígenes a los años 60’
- El llibre està editat per l'Institut Valencià de Cultura en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i el Ministeri de Ciència i Innovació
- Serà presentat el dijous 11 de gener, a les 20.00 hores, per José Enrique Monterde i María Adell, coordinadors de la publicació
La Filmoteca Valenciana acull el dijous 11 de gener de 2024, a les 20 hores, la presentació del llibre col·lectiu El pensamiento cinematográfico en España: de los orígenes a los años 60 (Edicions de La Filmoteca, 2023), que serà presentat per José Enrique Monterde i María Adell, dos dels coordinadors de la publicació.
La presentació se celebrarà abans de la projecció de Vivir su vida (Vivre sa vie, 1962), de Jean Luc Godard, que forma part del cicle dedicat als inicis de la nouvelle vague.
Conformat per dos volums, El pensamiento cinematográfico en España: de los orígenes a los años 60 forma part de la col·lecció ‘Textos’ d'Edicions de la Filmoteca i està editat per la Filmoteca Valenciana de l'Institut Valencià de Cultura en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i el Ministeri de Ciència i Innovació.
El primer volum, titulat Un arte nuevo, està coordinat pel catedràtic del departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona, José Enrique Monterde, i el professor d'Estètica i Història de l'Art de la Universitat Barcelona, Josep Casals. Compta també amb la col·laboració del professor de Teoria de l'Art de la Universitat de Lleida, Alberto Luque Pendón.
El segon volum, titulat Visiones del cine, està coordinat per la professora d'Història del Cine i Història del Cine Espanyol de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), María Adell; la professora d'Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat de Barcelona, Magda Polo, i la professora d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona, Marta Piñol.
En este volum col·laboren també els professors i escriptors cinematogràfics Christian Checa Bañuz, Concha Gómez García, Violeta Kovacsics, Joan Miquel Gual, José Enrique Monterde, Ludovico Longhi, Ana Rodríguez Granell, Marta Romero López i María Souza Mundí.
Els dos volums que conformen El pensamiento cinematográfico en España: de los orígenes a los años 60 són el resultat d'una àmplia investigació sobre el cine com a objecte de pensament a l'Espanya del període entre 1906 i 1960.
Es tracta d'una parcel·la poc treballada fins ara en la historiografia, no ja del cine espanyol, sinó del cine a Espanya. L'objectiu és revisar el que sobre la naturalesa del cine es va plantejar per part de literats, assagistes, historiadors, crítics, cineastes, artistes, polítics, científics i altres intel·lectuals.
Tot això es va reflectir a través de llibres i articles publicats en revistes tant especialitzades en el cine com de major espectre cultural. Un interés que abasta diversos aspectes, tant estètics com socials, ideològics, polítics, morals o filosòfics, que van evolucionant al llarg del període estudiat.
Sobre eixe important fons rastrejat, la proposta dels dos volums no és la convencional reconstrucció històrica i cronològica, ni la mera antologia de textos seleccionats, sinó l'aproximació als diferents aspectes que pot abastar la reflexió cinematogràfica, incloent-hi, però alhora desbordant, els límits de la tradicional teoria cinematogràfica.
L'obra oferix una perspectiva tant assagística com historiogràfica, cosa que significa que cada un dels autors ha assumit la seua àrea de treball de manera personal, en el marc d'una estructura comuna i amb una àmplia base documental.
Vivir su vida
Després de la presentació del llibre, la Filmoteca Valenciana projecta Vivir su vida (Vivre sa vie, 1962) de Jean Luc Godard, una de les pel·lícules fonamentals en la filmografia del cineasta parisenc i de tota la nouvelle vague, que va obtindre el premi especial del jurat i premi de la crítica en la Mostra de Venècia.
Protagonitzada per Anna Karina, la pel·lícula conta la història de Nana, una jove de províncies que abandona el seu marit per a intentar iniciar una carrera com a actriu a París. Sense diners, per a finançar la seua nova vida comença a treballar en una botiga de discos en la qual no guanya molts diners. Com que no pot pagar el lloguer, la seua mestressa la tira de casa, motiu pel qual Nana decidix exercir la prostitució.