Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Generalitat obri al públic la nova Via Verda de la Pedrera d'Alacant per a “recuperar el patrimoni ferroviari i ambiental de la ciutat”
- La consellera de Medi Ambient destaca la reconversió de l’antic traçat del Trenet al costat de la serra Grossa en una via per als vianants ha suposat una inversió d’1,9 milions d’euros
La consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas, ha anunciat l’obertura al públic de la nova Via Verda de la Pedrera, un projecte que, ha assegurat, “completa l’atractiu d’Alacant”, al mateix temps que “recupera el seu patrimoni ferroviari i ambiental”.
La Via Verda de la Pedrera és el resultat de la reconversió de l’antic traçat del Trenet que, apegat a la costa, anava paral·lel a l’avinguda de la Vila Joiosa. Este tram va quedar en desús després del tancament de la línia 1 del TRAM entre les parades de Sangueta i La Isleta, quan es va posar en marxa la variant ferroviària del túnel de la serra Grossa en 2018. Per al seu desenvolupament, la Generalitat ha invertit 1,9 milions d’euros i, una vegada finalitzada l’obra i oberta al públic, l’Ajuntament d’Alacant s’encarregarà de la seua conservació.
La consellera ha explicat que la Via Verda de la Pedrera “es convertirà en una extensió per als vianants del Passeig Marítim de la Façana Litoral Nord que discorre al llarg d’1,2 quilòmetres per l’antic corredor ferroviari, passant per darrere del complex Finca Adoc fins a l’eixida per la Boca Nord de l’antic fals túnel d’este complex, al costat de l’actual parada del TRAM de La Isleta”. “Hem fet un pla de restauració i renaturalització d’este antic traçat ferroviari tan característic de la ciutat”, ha subratllat.
Pradas ha explicat que la nova infraestructura, “a més de permetre disfrutar d’unes vistes úniques de la badia d’Alacant”, comunicarà els barris del nord de la capital amb els més cèntrics “mitjançant un itinerari no motoritzats, sostenible i accessible”. En este sentit, la consellera ha recalcat que la Via “recupera un valuós patrimoni ferroviari com són els túnels del Trenet”.
Les obres per a l’adequació de la Via Verda han durat quinze mesos i, de manera singular, s’ha actuat en el túnel del Promontori, on s’han realitzat actuacions de rehabilitació de carreus i reparació de patologies en testeres i volta. També s’ha rehabilitat l’estructura interna del túnel Mirador i s’ha adequat l’esplanada contigua.
Per la seua part, en el túnel de Rocafel es va procedir a la rehabilitació del cadirat de les embocadures, mentres que, en el més llarg de tots, l’anomenat Fals Túnel de la Finca Adoc (de 320 metres) s’ha rehabilitat l’interior, s’ha permeabilitzat i s’han obert buits de ventilació i accessos transversals a l’itinerari que permeten l’entrada de llum natural, així com la ventilació i la connexió amb l’entramat urbà. Finalment, s’ha procedit a la reurbanització del baixador de la Finca Adoc, amb la creació d’una àrea de descans que manté el caràcter industrial ferroviari.
A més, la consellera ha afegit que en esta intervenció s’han reutilitzat els pals de catenària ferroviaris originals com a part de l’enllumenat públic, així com el balast del ferrocarril com a material de base per a la pavimentació i acabat de la via. “En definitiva, la ciutat d’Alacant disposa des de hui amb una infraestructura singular que pot afegir al seu impressionant catàleg d’atractius tant per als veïns com per als visitants”, ha conclòs Salomé Pradas.