Hisenda, Economia i Administració Pública
Ciberseguretat

La Generalitat llança una campanya de conscienciació per a evitar fraus amb la venda i revenda en línia d’entrades a festivals i altres espectacles

17/06/2024
La Generalitat llança una campanya de conscienciació per a evitar fraus amb la venda i revenda en línia d’entrades a festivals i altres espectacles
  • El Centre de Ciberseguretat de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV) publica consells per a evitar convertir-se en víctima d’estafes
  • La ciberdelinqüència ha començat a emprar la intel·ligència artificial per a crear identitats, documents o pàgines de pagament falses

 

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), pertanyent a la Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, ha posat en marxa una campanya de conscienciació amb recomanacions per a tota la ciutadania amb l’objectiu d’evitar fraus en la venda i revenda en línia d’entrades a festivals i altres espectacles.

Amb el lema #FestivalsSenseFraus. Que la teua única preocupació siga l’outfit. Entrades sense estafa!, CSIRT-CV publicarà les seues recomanacions fins al pròxim 30 de juny, tant en els seus perfils de xarxes socials en X i Facebook, com en el portal especialitzat en conscienciació (concienciat.gva.es).

L’objectiu de la campanya és conscienciar la població sobre els riscos que es corren en esta època de l’any en matèria de ciberseguretat, derivats de la compra en línia en revenda d’entrades a festivals i altres espectacles estiuencs.

Quedar-se sense entrada per a veure un grup o cantant pot portar algunes persones a intentar aconseguir una mitjançant la revenda en línia, la qual cosa augmenta el risc de ser víctimes dels estafadors i pagar preus desorbitats per entrades falses o duplicades, segons alerten des del Centre de Ciberseguretat de la Comunitat Valenciana.

La consellera d’Hisenda, Ruth Merino, ha destacat que, segons el Banc d’Espanya, les reclamacions per utilització fraudulenta o no autoritzada de targetes es van duplicar ja en 2022 en passar de les 4.955 suposades operacions fraudulentes a 10.361, la qual cosa reforça la necessitat d’esta classe de campanyes de conscienciació.

A més, segons les persones expertes de CSIRT-CV, les tàctiques emprades en estes estafes són cada vegada més sofisticades i difícils d’identificar, com ho exemplifica el fet que ja s’està utilitzant intel·ligència artificial per a enganyar les víctimes creant identitats o documents falsos, a més de pàgines de pagament fraudulentes.

Entrades sense estafa

Durant la campanya s’informarà sobre quines són les vies oficials per a comprar entrades en línia per a accedir sense risc a esta mena d’esdeveniments i activitats. A més, es detallaran quines són les principals amenaces relatives a la revenda en línia entre particulars.

Així mateix, CSIRT-CV publicarà informació sobre quines són les estratègies més utilitzades pels estafadors en les xarxes socials, en pàgines web falses i en les plataformes de compravenda.

Finalment, s’oferiran recomanacions per als casos en els quals, a pesar dels riscos, la persona usuària haja decidit comprar una entrada en la revenda en línia. Per a elles, CSIRT-CV ha preparat una llista de consells amb els quals evitar estafes, com comprar en plataformes col·laboradores o punts oficials; revisar els comentaris; pagar en persona; o comprovar que l’anunci està escrit correctament i sense faltes d’ortografia, entre altres.

Galeria d'imatges