Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport
#39CinemaJove

Cinema Jove continua la seua programació amb la projecció de ‘Birdeater’, un inquietant ‘thriller’ australià

22/06/2024
Cinema Jove continua la seua programació amb la projecció de ‘Birdeater’, un inquietant ‘thriller’ australià
  • Els directors Jack Clark i Jim Weir visiten el festival per a presentar la pel·lícula, l’estrena de la qual en sales del nostre país està prevista per a 2025
  • Els germans Sánchez-Cabezudo presentaran Nos vemos en otra vida, sèrie fora de competició basada en els atemptats de l’11-M

 

El Festival Internacional de Cinema de València–Cinema Jove, organitzat per la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), presenta en la Filmoteca el diumenge, 23 de juny a les 20:00 hores, la pel·lícula Birdeater, un llargmetratge que oscil·la inquietantment entre la comèdia i el terror psicològic.

Els directors del film, Jack Clark i Jim Weir, mantindran una trobada amb el públic després de la projecció d’esta pel·lícula que competix en la secció oficial del festival i que tindrà distribució en sales comercials durant el primer trimestre de 2025.

L’acció transcorre en una cabanya en un bosc on es reunixen un grup d’amics per a celebrar un comiat de solter. La promesa del nóvio, que encara no coneix en profunditat l’entorn social de la seua parella, també és convidada a la festa. A mesura que la nit avança, comencen a eixir a la llum detalls incòmodes sobre la relació íntima dels promesos i el posicionament que assumix cada un dels seus amics.

Birdeater és una mirada sense complexos a la normalització de la figura del pinxo dins de l’imaginari col·lectiu contemporani. “L’espectre del pinxo i l’amenaça que representa per a les dones s’ha infiltrat en la narrativa australiana en un grau preocupant”, afirmen els directors.

“Volíem preguntar tant als hòmens de la pel·lícula, com als hòmens del públic, si se senten responsables d’esta mena de comportament en la seua comunitat, fins i tot quan es tracta d’un amic, fins i tot quan no hagen infringit cap llei. Els hòmens són responsables del comportament d’altres hòmens, i és el tipus exacte d’actituds comunitàries que veiem ritualitzades en els comiats de solter, o el llenguatge del qual riem en una vella pel·lícula australiana, la qual cosa perpetua estes arrels verinoses”, assenyalen.

A pesar de ser una producció de baix pressupost, Birdeater pretén rebutjar de manera lúdica les tendències estètiques actuals de les xicotetes pel·lícules de cinema independent.

Per a fer-ho, a més d’utilitzar una rica combinació de colors saturats estil diapositiva i una banda sonora amb abundància d’instruments de vent, Clark i Weir eviten els moviments de càmera manuals i van prohibir al seu director de fotografia treballar amb lents d’enfocament superficial, nebulitzadors o fonts de llum LED multicolors i cridaneres.

“De manera similar, també prohibim als nostres personatges usar telèfons, fer referència a les xarxes socials o a un argot ultramodern. Va ser una crida a l’atemporalitat, sí, però també a desestabilitzar a l’audiència i al que poden esperar d’una pel·lícula sobre jóvens”, expliquen.

Els germans Sánchez-Cabezudo presenten Nos vemos en otra vida

Dins de la programació de sèries, però fora de competició, la Sala 7 de l’Edifici Rialto acollirà a partir de les 16:00 hores la projecció de dos capítols de la sèrie Nos vemos en otra vida. Després de la projecció començarà una xarrada entre els creadors i productors de la sèrie, els germans Sánchez-Cabezudo (Crematorio i La Zona), i el realitzador valencià Borja Soler (Stockholm, La Ruta), director de diversos capítols d’esta producció basada en fets reals.

La història es basa en l’entrevista en la qual Gabriel Montoya Vidal, Baby, va parlar sobre la seua vinculació amb el major atemptat gihadista comés en sòl europeu l’11 de març de 2004. En aquell any, Baby era un adolescent de 16 anys que, juntament amb Emilio Trashorras, va participar en el trasllat dels explosius que s’usarien a Madrid. Baby va ser el primer condemnat pels atemptats i el seu testimoniatge va ser clau en el macrojuí que va tindre lloc en 2007.

Kevin Castellano i Eduardo Hirschfield per partida doble

Així mateix, el Teatre Rialto acollirà a les 17:30 hores el quint programa de curtmetratges de secció oficial, en el qual es projectarà Capitanes, peça dirigida pels realitzadors valencians Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, presents també en la secció oficial d’Òrbites amb el documental El arte de los analfabetos.

Els dos cineastes presentaran davant del públic este curt de ficció; una faula surrealista plena d’elements de la cultura valenciana que li pega la volta a la veritat més dolorosa de l’esport masculí.

El festival també comptarà amb la presència d’Alberto Evangelio, director del curtmetratge Los cómplices, una obra adscrita al gènere de terror, però amb rerefons de drama social, que competix a València després de passar per Sitges i la Setmana del Terror de Sant Sebastià.

La cinta submergix l’espectador en una atmosfera claustrofòbica per a contar la història d’una dona que vol ajudar son pare a morir. Per a fer-ho, recorre a uns misteriosos ‘còmplices’ sense saber quines conseqüències comporta en realitat la seua ajuda.

Retrat íntim d’una parella en plena crisi existencial

També en el Teatre Rialto, a les 22:30 hores, Rafa Alberola presentarà el migmetratge de no-ficció Elogio del horizonte, protagonitzat pel mateix director juntament amb la guionista Jimena Merino, i seleccionat dins de la secció oficial de narratives experimentals Òrbites.

Jimena i Rafa emprenen un viatge a Astúries amb l’objectiu de crear una pel·lícula junts per a la qual no tenen guió ni projecte clar. Estan immersos en una crisi vital, i pensen que este projecte podrà ajudar-los a solucionar els seus problemes. Les dificultats a l’hora de tirar avant el rodatge planejat porten esta parella a plantejar-se qüestions relacionades amb l’amor, el cinema i altres aspectes de la vida en general.

El resultat final té molt de metacinematogràfic, però també de retrat íntim d’una parella que troba en l’amor un refugi contra les adversitats. La gran escultura de formigó de l’artista basc Eduardo Chillida instal·lada en el turó de Santa Catalina de Gijón, que emmarca l’horitzó enfront de la mar, dona títol a esta història.

Galeria d'imatges