Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Cinema Jove atorga el seu Premi Lluna de València al drama intimista japonés ‘Fly On’ de Takuya Kato
- La pel·lícula italiana El Paraíso s’alça amb tres premis, al millor director per a Enrico Artale, a la millor interpretació per a Edoardo Pesce i a la millor banda sonora per a Emanuele de Raymondi
- El curtmetratge guanyador de la secció oficial ha sigut 8, de la realitzadora francesa Anaïs-Tohé Commaret
- La producció noruega Dates in Real Life, de Jakob Rørvik, ha obtingut el Premi Lluna de València de la secció oficial de sèries
- Antier noche, debut en el llargmetratge d’Alberto Martín Menacho, guanya el premi de la secció Òrbites
El Festival Internacional de Cinema de València-Cinema Jove, organitzat per la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), ha atorgat el seu premi Lluna de València en la Secció Oficial de Llargmetratges a Fly On, del director japonés Takuya Kato. Este drama intimista està protagonitzat per Watako, una dona que acaba de perdre el seu amant en un accident de trànsit i decidix enterrar el trauma d’esta tragèdia per a continuar amb la seua vida juntament amb el seu marit. La pel·lícula mostra com els seus intents per distanciar-se del dolor i aparentar normalitat davant dels altres resulten inútils.
“És una història contada de manera senzilla, però molt centrada i condensada. Una història que transcendix -ha argumentat el jurat de llargmetratges, compost enguany per les directores Zora Rux i Norika Sefa i l’actriu Gloria March, premi Un Futur de Cinema en Cinema Jove 2020-. No es pot destacar un element de la pel·lícula sobre un altre, perquè el director els sintonitza tots a un ritme que resulta absorbent. Amb este ús precís de l’art cinematogràfic, Kato aconseguix transmetre la seua visió de la societat amb molta claredat. La pel·lícula no dramatitza, sinó que observa el dilema dels personatges, que se senten distants i, al mateix temps, pròxims. El mateix que ocorre amb la societat: les persones, siguen bones o roïnes, intenten estimar i ser estimades, i estar les unes prop de les altres”.
L’altra gran triomfadora de la 39a edició de Cinema Jove ha sigut la pel·lícula italiana El Paraíso, que ha obtingut tres mencions especials: per a Enrico Maria Artale, per la direcció; a l’actor Edoardo Pesce, per la seua interpretació, i a Emanuele de Raymondi, per la banda sonora. Artale rebrà esta nit el guardó durant la gala de clausura que se celebra en el Teatre Principal de València.
Per la seua part, els directors australians Jack Clark i Jim Weir han sigut reconeguts amb el premi al millor guió per Birdeater. El premi a la millor fotografia ha sigut per a Katharina Schelling, per Of Living Without Illusion, mentres que Jovana Filipovic ha sigut guardonada a la millor edició, per 78 Days.
El Jurat Jove ha concedit el premi al millor llargmetratge a la pel·lícula sèrbia 78 Days. Finalment, el Premi del Públic al millor llargmetratge ha recaigut enguany en Valenciana, de Jordi Núñez.
Curtmetratges
En la Secció Oficial de Curtmetratges, el Premi Lluna de València ha sigut per a 8 (Huit), història dirigida per Anaïs-Tohé Commaret i ambientada en la tristesa d’una zona suburbana parisenca on els jóvens somien amb els diners i l’èxit.
“Vam quedar meravellats per este curtmetratge, que oscil·la entre la ficció, el documental i l’experiment. La seua atmosfera onírica i surrealista ens va hipnotitzar per complet”, ha argumentat el jurat, compost per Christian Avilés, Laura Rantanen i Linn Löffler, els quals han ressaltat també l’originalitat del llenguatge cinematogràfic i el disseny sonor d’esta obra.
La decisió, a més, inclou una menció especial a A Kind of Testament, de Stephen Vuillemin, i Lemon Tree, de Rachel Walden.
El Premi del Públic ha recaigut en A Peculiar Night, de Enzo Martínez, mentres que el Jurat Jove s’ha decantat per Provocadora, d’Èlia Llorente Estopañan.
Òrbites
Antier noche, peça de docuficció etnogràfica amb la qual el madrileny Alberto Martín Menacho va debutar en el llargmetratge en 2023, ha obtingut el Premi Lluna de València de la Secció Oficial Òrbites, dedicada als nous llenguatges cinematogràfics.
Pau Berga, Sonia Martínez i Javier Moral, components del jurat, s’han descantat per esta pel·lícula “per la seua original aproximació, ètica i estètica, a l’univers rural”. “En un delicat equilibri entre el documental i el ficcional, la pel·lícula transcendix amb valentia els llocs comuns que estan definint el neorural cinematogràfic per a explorar territoris formals que enllacen amb algunes notables propostes audiovisuals contemporànies en les quals, la revaloració del sensorial i l’atmosfèric, busquen submergir l’espectador en una experiència netament audiovisual. I ho fa, a més, fent gala d’un profund coneixement de la realitat rural i les seues problemàtiques específiques”.
El thriller documental My Sextortion Diary, de la realitzadora catalana Patricia Franquesa, ha rebut una menció especial del jurat, i ha sigut també triat pel Jurat Jove com la millor proposta de la secció Òrbites.
Sèries
La producció noruega Dates in Real Life, de Jakob Rørvik, ha obtingut el Premi Lluna de València de la secció oficial de sèries, i ha coincidit en el veredicte amb el Jurat Jove. El jurat, integrat per Celia Peláez, María José Revalderia i Raimon Masllorens, ha destacat l’originalitat d’esta proposta audiovisual, la trama de la qual gira entorn de les relacions amoroses en els entorns virtuals. “És un tema molt actual que ens porta a reflexionar, d’una manera molt realista, sobre les relacions humanes i com està afectant la tecnologia als jóvens. A més, compta amb un disseny de producció diferent i innovador”.
La sèrie neozelandesa After the Party ha sigut una altra de les grans triomfadores d’esta edició. El jurat ha concedit tres mencions especials a esta producció: a Peter Salmon per la direcció; a l’actriu Robyn Malcolm, pel seu paper protagonista, i a Dianne Taylor, Sam Shore, Martha Hardy-Ward, i Emily Perkins pel guió.
Per la seua part, The Meteorites, de Nadia Louis-Desmarchais, ha rebut una menció especial pels valors que desprén sobre la família i les relacions fraternals.
Finalment, el Premi del Públic ha recaigut en la sèrie argentina El sabor del silencio, de Pedro Levati.
Curt Creixent
En la secció Curt Creixent, s’ha concedit el premi al millor projecte de curtmetratge a Hija, de María Ferradás, i el premi al millor curtmetratge en fase de finalització, a La verge tacada de vi, de Mar Castel.
Trobada Audiovisual de Jóvens
L’entrega de premis de la Trobada Audiovisual de Jóvens va tindre lloc el divendres en el Teatre Principal de València. El primer premi de categoria infantil A ha sigut per a Tenis viejos, del centre CEO Guajara de Fasnia, de Tenerife; el primer premi en categoria juvenil–B ha recaigut en Jánovas, del centre IES Pedro Luna, de Saragossa, i el primer premie categoria Amateur–C per a Voyager, de Pablo Pagán.
Premis al millor cartell, Feroz i Movistar+
El premi al millor cartell de les pel·lícules programades, concedit per un jurat compost per Celia Cuenca, Laura Pérez i Xavi Calvo, ha recaigut en l’estudi de direcció d’art i disseny gràfic Realmente Bravo pel seu disseny per al curtmetratge Capitanes, de Kevin Castellano i Edu Hirschfeld.
El premi Projecte Curtmetratge Movistar Plus+ ha sigut per al guió de Premier Feu, de Blanca Camell.
Finalment, el Premi Feroz de l’Associació d’Informadors Cinematogràfics d’Espanya és per a Cura sana, de Lucía G. Romero.