Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació
Institut València d’Art Modern

Les dones protagonitzen un agost cultural en l’IVAM

03/08/2024
Les dones protagonitzen un agost cultural en l’IVAM
  • Les pioneres de la fotografia Woodman i Cameron, artistes espanyoles i portugueses en els inicis de la democràcia o la primera monogràfica de Carolina Caycedo a Europa són algunes de les propostes

Les dones protagonitzen este mes d’agost el programa expositiu de l’Institut València d’Art Modern (IVAM). Entre les exposicions que es poden veure este estiu en el museu valencià destaquen les monogràfiques dedicades a dos pioneres de la fotografia, Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron, la primera mostra a Europa de la colombiana Carolina Caycedo o la col·lectiva ‘El poder amb què saltem juntes: Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’.

A estes propostes se suma la recent intervenció en la façana de l’IVAM ‘Aire Magenta’ de la valenciana Inma Femenía i l’exposició que mostra la investigació entorn de la imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona mangbetu, convertida en icona de l’Àfrica negra.

L’exposició ‘Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar’, produïda per la National Portrait Gallery de Londres, exhibix per primera vegada a Espanya una retrospectiva d’estes dos fotògrafes que van explorar el retrat més enllà de la seua capacitat per a plasmar la realitat. S’exhibixen més de 140 retrats d’època procedents d’alguns dels principals museus del món, com el Victoria and Albert Museum, de Londres; el National Science and Media Museum, de Bradford; l’Ashmolean Museum, d’Oxford i la mateixa National Portratit Gallery.

La mostra ‘Terra dels amics’ acosta el treball de l’artista multidisciplinària colombiana Carolina Caycedo (Londres, 1978), sobre la memòria ambiental i les comunitats que en tot el món s’oposen a les grans infraestructures energètiques pels seus impactes socials i ambientals.

La col·lectiva ‘El poder amb què saltem juntes’ reivindica l’obra de 58 dones artistes i la dimensió poètica i política que van adquirir els seus treballs, entre les dècades de 1960 i 1970 a Espanya i Portugal. En total, es mostren 186 obres de creadores dels dos països com Ana Hatherly, Ana Peters, Àngels Ribé, Aurora Valero, Ção Pestana, Concha Jerez, Elena Asins, Esther Ferrer, Eva Lootz, Fatima Vaz, Helena Almeida, Juana Francés, Lola Bosshard, Ángela García Codoñer o Soledad Sevilla.

En l’exposició ‘Nobosudru, l’esdevindre icona d’una dona mangbetu’ s’oferix una radiografia de la imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona mangbetu, presa en la dècada de 1920 al Congo africà. Esta imatge, en origen associada al colonialisme, adquirix diferents usos i és utilitzada en múltiples contextos, com a propaganda del colonialisme, en textos etnològics, segells, postals, publicitat de productes de consum, arts decoratives fins a convertir-se en icona de l’Àfrica Negra.

‘Aïre Magenta’ és el títol de la instal·lació amb la qual Inma Femenía proposa un joc de llum en l’espai del hall de l’IVAM, tenyint de magenta la vidriera del museu, i amb això es reflectix en les superfícies de l’arquitectura de l’interior i en els cossos dels visitants.

Nou raons per a visitar l’IVAM este estiu

L’IVAM manté este estiu totes les seues sales obertes amb un total de nou propostes molt diverses. A més de les mostres ja esmentades, el museu acull ‘Confluències. Entre l’arxiu i la intervenció’, composta per l’obra de Bleda y Rosa, Carlos Izquierdo, Fent Estudi, La Cuarta Piel, Laura Palau, Lola Zoido, LUCE, Makea Tu Vida, Pep Vidal, Pilar Beltrán, Rubén García i Sandra Mar; l’exposició ‘Un contínuum comú indefinidament llis’, que reflexiona sobre la contemporaneïtat a través de 135 obres de la col·lecció del museu; i les mostres dedicades a Julio González i a Ignacio Pinazo, este últim ja reubicat a la sala que allotja la muralla medieval, recentment restaurada.

Galeria d'imatges