Visor detalle nota de prensa

Vicepresidència primera i Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Igualtat i Diversitat

IgualaT treballa des de fa més de dos anys com a servici públic pioner en matèria d’igualtat de tracte i no discriminació a la Comunitat Valenciana

24/08/2024
  • S’ha registrat un augment notable en l’activitat formativa del servici gràcies als contactes amb mancomunitats, ajuntaments i servicis Pangea
  • Durant 2023, el servici de la Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials ha atés 106 casos, de manera que s’han duplicat les xifres de l’any anterior, les quals comptaven amb 59 casos

El servici IgualaT de la Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda treballa des de fa més de dos anys com a servici públic en matèria d’igualtat de tracte i no discriminació a la Comunitat Valenciana.

El director general de Diversitat, Stephane Soriano, ha comentat que les dades registrades durant el primer trimestre de 2024 reflectixen un avanç continu en totes les activitats. “Una mostra d’això és l’increment notable en l’activitat formativa i en la difusió que ha experimentat el servici, amb la implantació d’una planificació estratègica que inclou una ronda de contactes amb mancomunitats, ajuntaments i servicis Pangea”.

Concretament, Soriano ha assenyalat que enguany el col·lectiu de persones majors, “inclòs en el servici com a prioritari”, ha fet ús de l’assistència i prestació d’informació i orientació, respecte a situacions discriminatòries en l’àmbit financer, “a causa de la bretxa digital i a la manera d’accedir als seus comptes bancaris, diferent de com estes persones estaven acostumades”.

Al seu torn, el director general ha subratllat que este servici d’informació, assessorament i orientació a les víctimes de situacions discriminatòries i delictes d’odi “és el primer d’estes característiques que hi ha a Espanya, de manera que s’avança als servicis de naturalesa similar previstos en la normativa estatal regulada en la Llei 15/2022 per la igualtat de tracte i la no discriminació”.

Balanç 2023

Respecte a les dades del servici, registrades durant 2023, IgualaT va atendre 106 casos a la Comunitat Valenciana, i va duplicar, així, el nombre de casos respecte a 2022, en el qual se’n van produir 59. Els motius principals de discriminació van ser el racisme i la xenofòbia (44 %), seguits per l’antigitanisme  (26 %).

Així mateix, el 71 % dels contactes amb el servici s’ha fet per part de les mateixes víctimes o els seus propparents, mentres que el 29 % es va fer per professionals d’entitats socials.

D’altra banda, més de 400 persones de la Comunitat Valenciana s’han format, mitjançant IgualaT, en temes d’igualtat de tracte i no discriminació.

Una altra de les funcions d’este servici és el registre de situacions de discriminació i discursos d’odi que, possiblement, deriven en delictes del mateix tipus.

A més, en la labor d’anàlisi, es van revisar 1.456 informacions en mitjans de comunicació i 1.442 publicacions de xarxes socials. En concret, es va identificar un tractament informatiu desfavorable cap a certs col·lectius, especialment el poble gitano i les persones sense llar. També es va observar la resposta d’un millor tractament informatiu al col·lectiu LGTBI.

Informació i assessorament

Cal recordar que el servici IgualaT disposa, per a les persones interessades, del telèfon gratuït 900 108 655, de l’adreça electrònica igualat@gva.es, del servici de WhatsApp en el 676 322 559 i del compte d’Instagram @Iguala.te.