Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
El Museu de les Ciències programa noves conferències d’astronomia i divulgació científica per a esta tardor
- Les xarrades són d’accés lliure i impartides per personal investigador i professionals de reconegut prestigi
- També s’han organitzat observacions amb telescopis els dies 28 de setembre, el 10 d’octubre i el 28 de novembre
El Museu de les Ciències ha programat noves conferències per a esta tardor dedicades a l’astronomia i la divulgació científica, la figura de Ramón y Cajal, a més d’activitats relacionades com observacions amb telescopis. Estes propostes són gratuïtes i d’accés lliure.
El pròxim 28 de setembre se celebra el Dia Internacional de la Cultura Científica, data en la qual es commemora la primera emissió de la sèrie televisiva Cosmos de Carl Sagan. Per este motiu, la Ciutat de les Arts i les Ciències ha organitzat una observació solar gratuïta i guiada en la qual el públic podrà descobrir aspectes relacionats amb la temperatura, la composició i l’estructura solar.
L’observació del Sol i dels seus fenòmens més impressionants, com les taques solars de la fotosfera i les espectaculars protuberàncies de la cromosfera, es farà d’11:00 a 13.00 hores en el passeig de Xiprers, al costat de la porta d’accés oest del Museu de les Ciències.
El dijous 3 d’octubre comença el cicle ‘Actualitat’ amb la conferència ‘El paper de l’Antàrtida en el clima global’ impartida per Carlota Escutia Dotti, investigadora científica en l’Institut Andalús de Ciències de la Terra (IACT)-Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i Premi Rei Jaume I de Protecció del Medi Ambient. La xarrada serà en l’Auditori Santiago Grisolía a partir de les 19:00 hores i l’entrada és lliure.
La cita següent serà el divendres 4 d’octubre, amb l’inici de la Setmana Mundial de l’Espai. ‘Descobrint el Cosmos. Iniciant a l’Astrofotografia de cel profund’ és la conferència que impartirà el reconegut fotògraf Jesús Manuel García Flores, a partir de les 19:00 hores, en l’Auditori Santiago Grisolía. A continuació, s’inaugurarà l’exposició ‘AstroCiutat’ amb les 10 fotos guanyadores del concurs organitzat per la Ciutat de les Arts i les Ciències.
El dijous 10 d’octubre tindrà lloc una nova observació astronòmica gratuïta de 21:00 a 22:00 hores, en el Jardí d’Astronomia de l’Umbracle. L’objectiu serà explorar els detalls de la superfície lunar i els anells de Saturn a través dels cinc telescopis que s’instal·laran per al públic.
Taula redona Ramón y Cajal
El dijous 17 d’octubre s’ha programat una taula redona dedicada a Ramón y Cajal en el dia que es complixen 90 anys de la defunció del científic que en 1906 va rebre el Premi Nobel de medicina pels seus treballs sobre l’estructura del sistema nerviós.
La trobada serà presentada per la doctora Guillermina López Bendito, professora d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques CSIC i líder de grup en la Unitat de Neurobiologia del Desenrotllament de l’Institut de Neurociències d’Alacant, Premi Jaume I en investigació mèdica 2023 i membre del Comité d’Experts de la Ciutat de les Arts i les Ciències, i moderat per l’escriptor i divulgador científic Pere Estupinya.
Participaran el doctor Juan Andrés de Carlos Segòvia, investigador científic en l’Institut Cajal (CSIC); la doctora Laura López-Mascaraque, investigadora que lidera el grup d’investigació ‘Llinatges i heterogeneïtat neural’ en l’Institut Cajal; el doctor Fernando de Castro Soubriet, cap del Grup de Neurobiologia del Desenrotllament de l’Institut Cajal, i el doctor Santiago Ramón y Cajal, del Departament de Patologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, de la Universitat de Barcelona, els qui abordaran la vida d’un dels investigadors més importants de la història i s’explorarà no solament la seua extraordinària contribució científica, sinó també la seua rellevància com a referent cultural i símbol de la ciència espanyola a escala internacional.
El cicle d’‘Actualitat’ continuarà amb la celebració un any més del Dia de la Matèria Fosca, juntament amb l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), el dijous 31 d’octubre. El dimecres 4 de desembre, Emilio Chuvieco, catedràtic de Geografia de la Universitat d’Alcalá de Henares i director de la càtedra d’ètica ambiental UAH. Premi Rei Jaume I de protecció del medi ambient 2022, impartirà la conferència ‘Observació d’incendis forestals mitjançant teledetecció espacial’ dins també del cicle ‘Actualitat’.
Conferències astronomia
Dins del cicle dedicat a l’astronomia, el dijous 7 novembre se celebrarà la conferència ‘Supernoves animades d’ahir i de hui: de Jerónimo Muñoz a l’energia fosca’, impartida per Iván Martí Vidal i Vicent J. Martínez, professors d’Astronomia i Astrofísica de la Universitat de València.
El dijous 14 novembre Adriano Campo Bagatín, catedràtic de Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria, grup d’Astronomia i Astrofísica de la Universitat d’Alacant, participarà en el cicle amb la xarrada ‘La missió espacial Hera. Després del deixant de Dart: Què sabem sobre el risc d’impactes sobre la Terra?’.
El dijous 28 novembre se celebrarà la confèrencia ‘Cúmuls estel·lars, les tribus de les galàxies’ per Andrés Moya, investigador d’excel·lència CIDEGENT, Universitat de València. A continuació tindrà lloc una observació amb telescopis.
Les xarrades se celebren en l’Auditori Santiago Grisolía, els dies indicats, a partir de les 19:00 hores i són d’accés lliure al públic.