Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació
MuBAV

El Museu de Belles Arts de València incorpora una nova pintura de Vicent Macip a la seua col·lecció permanent

22/09/2024
El Museu de Belles Arts de València incorpora una nova pintura de Vicent Macip a la seua col·lecció permanent
  • L’obra va ser adquirida per la Generalitat en abril de 2024 per a formar part dels fons del MuBAV.
  • L’Adoració de Jesuset es pot visitar ja a la sala dedicada a la pintura medieval i renaixentista del centre valencià

 

El Museu de Belles Arts de València (MuBAV) incorpora a la seua col·lecció permanent l’obra L’Adoració del Jesuset, oli sobre taula del pintor valencià Vicent Macip (ca. 1475-1550), un dels introductors del llenguatge renaixentista en l’art valencià i pare del reconegut mestre Joan de Joanes.

L’obra, inèdita fins al moment, va ser adquirida en subhasta per la Generalitat el mes d’abril passat per un preu de rematada de 40.000 euros.

La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, ha destacat la importància i l’èxit de la incorporació d’esta obra a les sales de la col·lecció permanent del Museu “per a gaudi de tots els visitants perquè farà que la sala siga una de les més freqüentades del Belles Arts”.

Al mateix temps ha subratllat que “cap altre museu té un espai tan important dedicat al Renaixement pictòric valencià”.

Per la seua banda, el director del MuBAV, Pablo González Tornel, ha assenyalat que el Museu “ha de continuar creixent, en col·lecció i superfície, per a convertir-se en un museu de rellevància internacional”.

Igualment, ha recordat que la pintura valenciana del primer Renaixement “es troba entre les més exquisides del panorama europeu” i que Vicent Macip “suposa l’obertura d’Espanya a l’italianisme de Paolo de San Leocadio o dels Hernandos”.

La incorporació de L’Adoració del Jesuset al recorregut de les sales dedicades a l’art medieval i renaixentista, enriquix la col·lecció d’obres de Vicent Macip que ja conserva el Museu, formada per trenta-tres obres, que recorre la seua trajectòria artística des del seu primer primitivisme com en l’Ecce Homo procedent de l’antiga Col·lecció Lladró, fins a les primeres influències de l’italià Paolo de San Leocadio com ocorre amb el Calvari de la Redempció, procedent de la donació de Pere Maria Orts Bosch.

Característiques del quadro

La pintura, amb unes dimensions de 89,5x65 centímetres, representa el passatge evangèlic de l’adoració dels pastors després del naixement del Jesuset, amb la Mare de Déu i San José agenollats que acompanyen el nounat, a més de sant Joan Bautista xiquet i un grup d’àngels, en la part terrenal. Les figures de Déu Pare i l’Esperit Sant completen l’escena en la part celestial.

Un dels aspectes més significatius és la hibridació que es dona en l’arquitectura de tall clàssic que acull l’escena, en la qual els pilars decorats amb motius a candelieri conviuen amb les voltes de creueria que els rematen, la qual cosa ens parla d’eixe llenguatge de transició i de com les novetats renaixentistes italianes s’adaptaven a la tradició gòtica local existent.

L’obra destaca per la seua aparença italianitzant, palpable no solament en la proliferació de motius clàssics en l’arquitectura, sinó en altres detalls com la presència de sant Joan Bautista xiquet, que la vincula a les sacra conversazione italianes, o en les actituds dels pastors i àngels presentats en conversa.

La pintura remet a l’etapa de maduresa de Vicent Macip, la segona i la tercera dècada del segle XVI, un moment de la seua trajectòria en el qual utilitza recursos àmpliament localitzables en altres obres, tant el relatiu als tipus humans, com a la introducció d’italianismes en el compositiu, iconogràfic o decoratiu.

Galeria d'imatges