Hisenda, Economia i Administració Pública
Transformació digital

La Generalitat posa en marxa el projecte d’automatització robòtica de procediments que millorarà la gestió i els servicis a la ciutadania

28/09/2024
La Generalitat posa en marxa el projecte d’automatització robòtica de procediments que millorarà la gestió i els servicis a la ciutadania
  • Hisenda adjudica el contracte d’adquisició de llicències de programari per al primer projecte d’automatització robòtica de processos
  • La tecnologia s’utilitzarà per a la realització de tasques administratives que no aporten especial valor en tràmits i procediments massius
  • La iniciativa està prevista en el Pla estratègic de transformació digital de l’Administració de la Generalitat i forma part del Pla Simplifica 2024-2026

 

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública ha posat en marxa el projecte d’automatització robòtica de procediments que millorarà la gestió i els servicis a la ciutadania.

Per a fer-ho, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) ha adjudicat el contracte d’adquisició de llicències de programari per a l’automatització robòtica de processos (RPA) i els servicis de posada en marxa i suport associats.

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha assegurat que esta “és la primera vegada que es podrà donar suport a les tasques de simplificació i reenginyeria de processos amb esta mena de tecnologia, que, combinada amb l’ús de la intel·ligència artificial, ens permetrà agilitzar la gestió pública i, en conseqüència, oferir un millor servici a la ciutadania”.

Mitjançant este contracte es perseguix implantar una plataforma corporativa de robotització que possibilitarà obrir el camí de la hiperautomatització de processos en la Generalitat. La iniciativa està prevista en el Pla estratègic de transformació digital de l’Administració de la Generalitat (GEN Digital 2025) i forma part del Pla Simplifica 2024-2026.

L’objectiu és utilitzar esta tecnologia per a la realització d’aquelles tasques administratives que no aporten especial valor en tràmits i procediments massius, amb la finalitat de reduir substancialment els temps de resposta de l’Administració valenciana i millorar la gestió del personal administratiu.

El contracte ha sigut adjudicat, per un valor de 250.488,20 euros i un període de tres anys, a l’empresa Telefónica Soluciones de Informática y Comunicaciones de España, SA. El projecte és finançat amb fons europeus Next Generation EU, a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

Automatització robòtica de processos

El pla estratègic GEN Digital 2025 perseguix culminar la transformació digital de l’Administració valenciana. En este sentit, la DGTIC treballa impulsant la introducció de tecnologies d’última generació (RPA, intel·ligència artificial, big data, etc.) per a millorar els servicis a la ciutadania i els processos interns de gestió.

Les tecnologies d’automatització robòtica de processos permeten replicar les accions humanes interactuant amb aplicacions i sistemes ja existents. La seua aplicació en la Generalitat permetrà que les tasques repetitives i de poc valor afegit es deleguen en un sistema robòtic, de manera que el personal administratiu dispose de més temps per a dedicar a processos que realment requerixen un juí de valor i tasques més estratègiques.

La robotització es pot aplicar a processos de qualsevol àmbit o conselleria de la Generalitat. Està previst aplicar l’automatització, en primer terme, als procediments relatius a l’àmbit social, en concret al reconeixement, declaració i qualificació del grau de dependència o el grau de discapacitat, la renda valenciana d’inclusió, les ajudes Bo Lloguer Jove, etc.

Així mateix, es pretén treballar en la verificació automàtica dels documents administratius aportats per la ciutadania i en l’automatització del processament de les factures presentades manualment en el sistema de gestió economicofinancera NEFIS, que consumix molt de temps i esforç, ja que actualment el personal empleat públic introduïx manualment 20.000 factures a l’any.

L’aplicació d’esta tecnologia als procediments i tràmits digitals ja existents pot reduir els costos de gestió administrativa, assegurar la consistència de dades i l’optimització de recursos, millorar l’eficàcia i l’eficiència en la gestió de les dades i, en conseqüència, augmentar la qualitat del servici i la motivació del personal administratiu.

A més, segons s’establix en el Pla Simplifica 2024-2026, la implantació d’esta tecnologia anirà acompanyada de la revisió i reenginyeria prèvia dels processos seleccionats, tant per responsables funcionals com per equips experts en simplificació.

La plataforma es complementarà amb tecnologies avançades, com els servicis cognitius i la intel·ligència artificial, per a ajudar en la construcció i entrega de casos d’ús d’alt valor. A més, s’utilitzaran ferramentes d’anàlisis i gestió de processos que permetran incorporar la robotització de manera ordenada.

Galeria d'imatges