Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació
Innovació educativa

La Conselleria d’Educació informa les aules hospitalàries de la Comunitat Valenciana sobre l’ús de robots socials per a reforçar el vincle escolar dels menors de llarga hospitalització

13/10/2024
La Conselleria d’Educació informa les aules hospitalàries de la Comunitat Valenciana sobre l’ús de robots socials per a reforçar el vincle escolar ...
  • El projecte ABILITI permet als alumnes que no poden assistir a classe relacionar-se amb els seus companys 
  • A través d’un robot, els xiquets hospitalitzats poden estar en contacte directe amb l’aula

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, ha organitzat unes jornades perquè les aules hospitalàries de la Comunitat Valenciana es familiaritzen amb l’ús de robots socials i com estos poden reforçar el vincle escolar dels menors de llarga hospitalització.

El Grup Tecnologia Educativa TECNOEDUC de la Universitat de Santiago de Compostel·la i de la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant presenten el projecte Abiliti (projecte ABILITI –Avatar Based Interaction and Learning in Times of Illness). Es tracta d’un projecte competitiu finançat per la Unió Europea que demostra l’efectivitat de la robòtica social i els sistemes de telepresència en l’atenció educativa a menors i adolescents amb malalties cròniques o de llarga duració.

Esta tecnologia és idònia per a reforçar el sentiment de pertinença i el vincle escolar dels menors amb càncer, que, per raons terapèutiques, es veuen obligats a romandre fora de l’escola durant llargs períodes. A través d’un robot, els xiquets que no poden acudir a classes poden estar en contacte directe amb l’aula i són capaços d’interactuar.

Durant tres anys es va experimentar en cinc països europeus amb esta tecnologia, desenrotllant una metodologia i un conjunt de materials didàctics per a impulsar la transferència d’esta tecnologia a les escoles, ajudant, al seu torn, el professorat que treballa amb xiquets amb càncer a completar la intervenció pedagògica amb accions que reforcen el vincle emocional amb els seus companys i eviten l’aïllament.

D’esta manera, des de la Conselleria d’Educació s’han organitzat, des del 4 d’octubre passat fins al 15 de novembre, unes jornades formatives per als docents de les aules hospitalàries de la Comunitat: Hospital General Doctor Balmis d’Alacant; Hospital Universitari Vinalopó, a Elx; Hospital General de Castelló; Hospital Universitari La Fe de València; Hospital Doctor Peset, a València, i Hospital Francesc de Borja, a Gandia.

Una vegada finalitzada l’acció de formació, la Conselleria d’Educació està treballant perquè la Comunitat Valenciana pose en marxa una experiència pilot per a l’experimentació d’esta tecnologia educativa a escala reduïda, i com a avantsala d’una possible implantació en les diverses aules hospitalàries.

Galeria d'imatges

Talls de veu relacionats

X. Escrig, DG Innovació i Inclusió Educativa