Detalle nota de prensa - Comunica GVA
FGV inicia els treballs per a instal·lar el nou viaducte del Mascarat de la línia 9 de TRAM d’Alacant

- Vicente Martínez Mus ha assistit a l’inici del procés de desmuntatge previ a la instal·lació de la nova estructura
- Esta actuació es realitza de manera paral·lela a la construcció del nou viaducte sobre el riu Algar amb un pressupost conjunt que supera els 15 milions d’euros
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha assistit esta setmana a l’inici del procés d’instal·lació del nou viaducte ferroviari de Mascarat i de la línia 9 de TRAM d’Alacant (Benidorm-Dénia).
Els treballs que executa Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) compten amb un pressupost pròxim als huit milions d’euros i comprenen la substitució de l’actual viaducte, construït entre els anys 1913 i 1915, per un nou de característiques similars a l’original.
El nou viaducte de Mascarat és una estructura metàl·lica d’eix recte, un pes de 114.000 quilograms i una longitud total de 45 metres, que salva el barranc amb una única obertura isostàtica i de les mateixes característiques que la sola original (estructura metàl·lica tipus PRATT).
El conseller ha explicat que “es tracta d’una actuació d’una gran complexitat tècnica, condicionada per l’orografia del terreny, ja que el viaducte del Mascarat es troba encaixonat entre dos túnels i salva una altura de més de 40 metres”.
“Una vegada finalitzades les obres de renovació dels viaductes d’Algar i Mascarat a la fi d’este any, les unitats de propulsió dièsel-elèctrica de la sèrie 5000 podran circular entre Dénia i Benidorm sense necessitat de transbord”, ha destacat Martínez Mus.
Desmuntatge i muntatge
Per a este procés s’ha instal·lat un complex sistema de bigues, pòrtics i cables de suspensió que, actuant com un pont grua, alçaran i retiraran el pont existent. Una vegada retirat este, que es tallarà en peces de menys dimensions per a poder traure’l pel túnel, es procedirà a col·locar el pont nou.
El nou viaducte serà traslladat des del taller en 4 peces que s’acoblaran en obra mitjançant caragols i soldadures, i es col·locarà en la seua posició definitiva sustentat del pont grua esmentat anteriorment.
A més, l’actuació de Mascarat inclou la reposició en tot el traçat (aproximadament 1,5 quilòmetres) de l’actual superestructura de la plataforma ferroviària en balast per via en placa, protecció i execució de 12.475 metres quadrats de superfície de talús mitjançant malles de triple torsió reforçada, al llarg dels tres túnels que travessa el TRAM d’Alacant en esta zona.
Nou viaducte del riu Algar
De manera paral·lela, FGV està construint el nou viaducte sobre el riu Algar, que també data d’entre 1913 i 1915, amb una inversió superior als set milions d’euros.
El projecte preveu la construcció d’un pont paral·lel a l’existent, de manera que l’actual viaducte de l’Algar es mantinga com a passarel·la per als vianants, tal com establix la fitxa de catalogació de bé de rellevància local.
L’actuació de l’Algar inclou l’execució d’un viaducte amb llosa de formigó posttesat, la sola del qual té una longitud de 226 metres.
A fi d’afavorir la integració paisatgística del nou viaducte respecte de l’antic, s’han disposat les piles en les mateixes seccions que les existents i s’ha buscat assimilar la cota de la nova sola el més possible a la del viaducte actual.
Després de la construcció i la posada en servici del nou viaducte, es prolongarà mitjançant estructura metàl·lica la longitud del viaducte existent i amb l’ús de rampes d’aproximació convertir-lo en un itinerari a vianants i ciclistes que unirà tots dos marges del riu Algar.
Estos dos projectes són finançats per la Unió Europea a través dels fons NextGeneration que formen part del Pla de recuperació, transformació i resiliència, i servirà per a concloure la modernització de la línia 9 del TRAM d’Alacant.