Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació

Educació publica les estructures dels exàmens de la prova d’accés a la universitat d’este curs 2024/2025

29/10/2024
  • Els professors de Batxillerat de les 33 assignatures ja han sigut informats del model per a la prova i els criteris d’avaluació
  • La principal novetat és que desapareix la màxima optativitat acordada en l’etapa COVID-19

 

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació ha publicat en la seua pàgina web les estructures d’examen de les 33 assignatures de la Prova d’Accés a la Universitat (PAU). INFORMACIÓ PAU

La setmana passada els especialistes encarregats de dissenyar els exàmens per a la prova d’accés a la universitat van presentar al professorat de Batxillerat de la Comunitat Valenciana les estructures dels exàmens i els criteris d’avaluació.

La principal novetat per a la PAU del curs 2024-2025 és que desapareix la màxima optativitat acordada en l’etapa COVID-19, i es torna així al model d’abans de 2020.

Cada matèria tindrà un model únic d’exercici que s’estructurarà en diferents apartats segons els sabers establits en els diferents temaris. En alguns apartats es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques. Esta elecció no podrà implicar en cap cas la disminució del nombre de competències específiques objecte d’avaluació.

Una de les novetats d’este curs és que en la fase d’accés (obligatòria) es pot triar l’idioma estranger del qual s’examinarà, amb independència de l’assignatura cursada en 2n de Batxillerat, i es podrà triar una segona llengua estrangera en la fase d’admissió (voluntària).

A més, s’introduïxen en la fase d’accés els exàmens corresponents a les matèries del Batxillerat general, i en la fase voluntària els estudiants podran examinar-se de fins a 3 assignatures, a més de la llengua estrangera addicional.

Tots els exàmens de les matèries de la fase obligatòria seran de matí de 9:30 hores a 13:15 hores, la resta dels exercicis es realitzaran de vesprada de 15:30 hores a 19:15 hores.

Finalment, cal ressenyar-se que enguany s’establixen uns criteris generals de correcció en els quals es valorarà la capacitat expressiva i la correcció idiomàtica dels estudiants ponderant la correcció ortogràfica i la coherència, cohesió, correcció gramatical i lèxica en la resposta feta en cada exercici.

La màxima deducció global en cada exercici serà d’un punt en totes les matèries, excepte en Llengua Castellana i Literatura II, Valencià: Llengua i Literatura II, en les quals la màxima deducció global en cada exercici serà de dos punts, així com en les matèries de Llengua Estrangera II, que apliquen els seus propis criteris.

Estructura dels exàmens

Cal ressenyar que el temari de les assignatures no ha canviat este curs i es manté exactament igual que en convocatòries anteriors. Quant a l’estructura dels exàmens, en termes generals, la gran majoria dels models d’examen presenten una estructura similar al curs anterior, si bé, per exigències de la mateixa normativa estatal, l’optativitat, com ja s’ha assenyalat, és menor.

Entre les assignatures que han introduït canvis més significatius destaca el cas de Llengua Castellana i Literatura II que passa a tindre tres blocs en compte de dos, com en edicions anteriors, distribuïts de la manera següent: comunicació escrita (0-4 punts), coneixement de la llengua (0-3 punts) i educació literària (0-3 punts).

Així mateix, en Història de la Filosofia la prova passa a tindre tres apartats en els quals l’alumne haurà de fer un comentari de text (4 punts), definir un concepte (2 punts), a més d’elaborar una redacció (4 punts) sobre diverses opcions proposades.

D’igual manera, en la llengua estrangera Anglés la prova s’ha estructurat en dos apartats, un de comprensió (7 punts) i un altre d’expressió (3 punts). Este mateix model també s’ha utilitzat per a l’assignatura de Francés. Llatí II també presenta alguns canvis puntuals i atorga ara un major pes en la qualificació a la traducció del text proposat sobre la resta de les preguntes formulades.

Pel que respecta a les assignatures de l’àmbit de les ciències a penes s’observen canvis i en Química s’ha passat a tindre cinc preguntes amb diverses opcions d’optativitat en cada una.

PAU Comú

Cal recordar que la Comunitat Valenciana se suma al projecte d’unificar la prova d’accés a la universitat en tot el territori nacional. En este sentit, els exàmens se celebraran el 3, 4 i 5 de juny en la convocatòria ordinària i 1, 2 i 3 de juliol en l’extraordinària. La PAU començarà amb l’exercici de Llengua Castellana i Literatura II a les 9:30 hores del primer dia de cada convocatòria. Els exàmens tindran una duració de 90 minuts amb descans de 45 minuts entre cada un. Tots els exercicis de les matèries de la fase d’accés tindran lloc en horari de matí de 9:30 hores a 13:15 hores, la resta dels exercicis es realitzaran de vesprada de 15:30 hores a 19:15 hores.

A més, la Comunitat s’ha ajustat en bona part als models d’examen consensuats en la resta de les comunitats autònomes, i així garantix als estudiants una major equitat en el procés de preinscripció i accés al sistema universitari públic espanyol.
 

Talls de veu relacionats

DG José Antonio Pérez