Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Cultura es reunix amb el Ministeri per a coordinar la recuperació de béns i infraestructures culturals danyats per la DANA
- Pilar Tébar s’ha reunit amb representants del Ministeri de Cultura per a establir les actuacions previstes dins del Pla nacional de gestió de riscos i emergències en patrimoni
- En esta primera fase la Conselleria ha habilitat mecanismes de recopilació d’informació dels danys en el patrimoni, equipament cultural i les indústries culturals
La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, ha mantingut una reunió telemàtica amb el secretari d’estat de Cultura, Jordi Martí; el director general de Belles Arts, Isaac Sastres de Diego; la coordinadora del Pla nacional de gestió de riscos i emergències en patrimoni, Cristina Villar, entre altres representants del Ministeri, per a coordinar la recuperació de danys en els municipis afectats per la DANA.
Per part de la Conselleria han participat, a més, els directors generals de Cultura i de Patrimoni Cultural, Miquel Nadal i Marta Alonso, així com la directora de l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) Gemma Contreras.
Durant la reunió les dos parts han mostrat la seua preocupació per la situació en la qual es troben els béns i infraestructures culturals situats en la zona afectada per la DANA, amb uns danys que afecten equipament cultural, indústries culturals i béns mobles i immobles.
Pilar Tébar ha destacat la “plena col·laboració que hi ha des del minut un amb tots els municipis, Ministeri de Cultura, la Diputació de València, universitats, col·legis professionals i entitats culturals en general per a fer front a esta situació”.
Respecte a les accions que s’estan duent a terme, la secretària autonòmica ha recordat que la Conselleria està treballant en la recopilació d’informació “amb tota la sensibilitat i cautela possible, ja que encara ens trobem en un moment en el qual el primer és vetlar per les persones afectades i les seues necessitats”.
Les dos administracions han mostrat la seua total voluntat de “col·laboració i coordinació” per a, de manera conjunta, dur a terme els treballs de recopilació d’informació i posterior intervenció. L’objectiu és recuperar-lo de la manera més apropiada a través tant del Pla nacional de gestió de riscos i emergències en patrimoni com del pla propi de la Generalitat.
Durant la reunió s’ha tractat també sobre l’onada de solidaritat dels voluntaris no professionals i han acordat unir esforços per a donar les indicacions tècniques necessàries que permeten el tractament més apropiat dels béns.
En este sentit, este divendres se celebrarà una reunió amb representants de la UME perquè col·laboren també en les labors d’informació en este sentit.
Ferramentes per a la recopilació de dades
Des de la Conselleria s’ha recordat que s’ha posat a la disposició dels municipis, entitats, institucions culturals i ciutadania una oficina d’informació (dana_cultura@gva.es) a la qual poden dirigir-se per a traslladar qualsevol informació rellevant relacionada amb l’estat dels béns culturals.
A més, s’ha habilitat un formulari d’avaluació de danys provisionals ocasionats la DANA en béns culturals, la qual cosa permetrà disposar d’una radiografia més precisa de la situació.
Es pot accedir a este formulari ací.
En este punt s’ha tractat sobre la necessitat de “centralitzar” els formularis únicament a través d’este canal habilitat per la Generalitat, amb la finalitat d’evitar que es genere confusió i optimitzar els recursos.
Així mateix, ja han començat les inspeccions sobre el terreny per part dels tècnics i especialistes de la Conselleria. Estos treballs es podran vore reforçats amb la participació de tècnics experts aportats des del Ministeri, que posa a la disposició de la Generalitat tant el material de protecció necessari per a accedir a estos llocs amb totes les mesures de seguretat sanitària necessàries com per a les actuacions posteriors de restauració i recuperació.