Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Mobilitat

FGV executa tres contractes d’emergència per a pal·liar els danys provocats per la DANA en Metrovalencia per valor de 13,3 milions d’euros

11/11/2024
FGV executa tres contractes d’emergència per a pal·liar els danys provocats per la DANA en Metrovalencia per valor de 13,3 milions d’euros
  • L’empresa pública fa dies que du a terme les labors de neteja, retirada de residus i restitució de la tanca entre San Isidro i Torrent
  • Ara es destinaran recursos a rehabilitar la superestructura de via i l’electrificació, a més del telecomandament d’instal·lacions fixes i megafonia
  • Davant dels danys que hi ha hagut, ja es treballa en el condicionament d’un lloc de comandament alternatiu per a les línies de metro en Machado

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha adjudicat ja tres contractes per via d’emergència destinats a pal·liar els greus danys provocats per la DANA en la xarxa ferroviària autonòmica de Metrovalencia. L’import global, de moment, ascendix a 13,3 milions d’euros, IVA inclòs.

El primer d’estos contractes, que ja s’està executant, és per als treballs de neteja, retirada de residus i restitució del tancat del tram San Isidro-Torrent, així com del conjunt d’instal·lacions de València Sud, per valor de 791.340 euros, IVA inclòs, i el termini d’execució és de 30 dies.

FGV ha adjudicat, també per via d’emergència, dos contractes més, un per a les obres de rehabilitació de superestructura de via i electrificació en diverses zones del tram comprés entre l’eixida de València Sud i Castelló, per un import d’11.624.446,43 euros, IVA inclòs, i un altre per a les obres de restauració del telecomandament d’instal·lacions fixes, SS/EE i megafonia en la xarxa de metro, per valor de 918.119,30 euros, també IVA inclòs.

Els treballs ja realitzats comprenen l’avaluació de danys i planificació urgent; la retirada manual de residus voluminosos; el desbrossament i la neteja mecànica; la recol·lecció i separació de residus; la retirada de tancats perimetrals danyats, i la restitució.

En concret, en les labors de neteja s’ha procedit a la retirada de vehicles (quasi un centenar en les instal·lacions de València Sud), contenidors i material divers en 1.000 metres de les vies dobles de les línies 1 i 2, al mateix temps que s’han retirat 2.000 metres de restes de tanques danyades i 550 metres de tanca torçuda per la DANA.

Pel que fa a la platja de vies de València Sud, s’ha condicionat una connexió provisional des dels tallers amb la via general, per a poder remolcar les unitats afectades per l’aigua i realitzar una valoració de danys en els tallers Machado. En 800 metres s’ha procedit a la retirada de vehicles, contenidors i material divers.

Al seu torn, es treballa en la neteja i recuperació dels tallers València Sud, amb nombrosos danys tant en les instal·lacions com en els trens i, per això, els tallers en la seu de Machado assumiran el manteniment dels trens. En este sentit, de les 62 unitats que componen el material mòbil del metro, 35 es troben en els tallers de Machado llestes per a entrar en circulació. La resta estan a València Sud pendents de revisió per a recuperar-les pròximament, quan es coneguen els seus danys, i 8 més estan en la zona sud de la xarxa.

Lloc de comandament

El lloc de comandament de València Sud, que és el centre neuràlgic del qual se sustenta tot el trànsit ferroviari de la xarxa de Metrovalencia, també es va veure greument afectat per les inundacions. Des d’allí no només es gestiona la circulació, sinó que també es controlen les subestacions, catenàries i instal·lacions de les estacions, així com tots els sistemes d’atenció al viatger i la central operativa de seguretat ciutadana.

Davant d’esta circumstància que impedix prestar servici, FGV ja treballa en el condicionament d’un lloc de comandament alternatiu per a les línies de metro en els tallers de Machado. El nivell de danys compromet la prestació del servici ferroviari de manera immediata, per la qual cosa es treballa intensament en una restitució del servici gradual de diverses línies, i que, en el cas de les línies 1, 2 i 7, en la seua part sud, es demorarà considerablement per la magnitud dels danys. Durant la setmana passada s’han condicionat dos llocs de comandament més per a les línies de tramvia en els tallers Tarongers i en l’estació d’Alacant per a les línies de tramvia que des de dissabte passat han tornat a circular.

Pla de recuperació de la mobilitat després de la DANA

Estos treballs permeten avançar en el pla de recuperació del conjunt de la xarxa de Metrovalencia. Amb la reobertura del tramvia s’ha aconseguit la primera fase del pla dissenyat de manera conjunta amb la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori per a recuperar la mobilitat, que es desplega en tres fases i comença amb les línies tramviàries.

Esta programació seguix amb la reobertura de les línies de metro, en un termini estimat d’un mes, i deixa per a una última fase, a més llarg termini, la connexió amb els municipis de les comarques de l’Horta Sud i la Ribera, ja que són els trams més afectats pel temporal.

Com a alternativa a la xarxa de Metrovalencia, la Generalitat ha habilitat 19 corredors nous d’autobús per a facilitar la connectivitat dels diversos barris i les localitats pròximes a València i garantir la mobilitat dels ciutadans.

Per a conéixer l’estat actualitzat del transport públic en l’àrea metropolitana de València, la Generalitat ha habilitat en la web de Metrovalencia un mapa per a conéixer l’estat de la xarxa i els servicis substitutius d’autobús que s’actualitzarà de manera periòdica.

Galeria d'imatges