Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació

Educació trasllada instruccions per a l’adaptació de programació, avaluació i acompanyament de l’alumnat als centres que reprenen activitat després de la DANA

12/11/2024
  • En Infantil es donarà prioritat a la gestió emocional i en Primària a l’acompanyament tutorial
  • En ESO i Batxillerat podran reajustar la duració de les sessions per a ampliar els torns del centre
  • En FP es donarà cobertura legal a les activitats de voluntariat vinculades a la competència professional del cicle
  • Les EOI i centres FPA afectats podran impartir docència en línia

 

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Secretaria Autonòmica d’Educació, ha traslladat instruccions per a l’adaptació de programació, avaluació i acompanyament de l’alumnat als centres de la província de València que reprenen activitat després de la DANA.

Així, s’ha enviat la circular 4/2024 que fa referència a l’atenció educativa de l’alumnat d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Escoles Oficials d’Idiomes, afectat per la DANA.

En la circular es remarca la importància que cada centre educatiu, dins de les seues circumstàncies específiques i fent ús de la seua autonomia, puga adoptar les mesures oportunes, amb especial atenció a l’alumnat més vulnerable. A més, es recorda que en este moment és molt important atendre el pla emocional de l’alumnat i les famílies més afectades, i que la comunitat educativa és un pilar fonamental en el camí per a la recuperació de la normalitat.

En Educació Infantil s’indica la prioritat del desenrotllament afectiu, la gestió emocional, les manifestacions de la comunicació del llenguatge i les pautes elementals de convivència i relació social. Tenint en compte que en esta etapa educativa la programació d’aula és un instrument flexible, haurà de reajustar-se atesa la nova realitat educativa de l’alumnat.

Educació Primària

Quant al primer cicle d’Educació Primària, la circular destaca que la figura del tutor cobra especial rellevància com a vincle emocional per a mantindre el contacte amb el grup-classe de referència i sentir-se acompanyat.

Per la seua part, en el segon i tercer cicle, a més de l’acompanyament tutorial, s’hauran de prioritzar els models col·laboratius de treball, de tutorització i dinamització que reforcen l’aprenentatge autònom de l’alumnat i l’acompanyament pautat mentres no siga possible reprendre l’activitat lectiva presencial.

Pel que fa a l’avaluació de Primària, s’ha de considerar els elements del context escolar, familiar i social que es deriven de les circumstàncies actuals. Els centres que no puguen reprendre temporalment l’activitat lectiva presencial, en la mesura de les seues possibilitats, hauran de posar en marxa docència a distància per a donar continuïtat al procés educatiu.

ESO i Batxillerat

La circular enviada als centres indica que en Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat les programacions d’aula hauran de tindre en compte el context i l’avaluació haurà de ser coherent amb les adequacions i adaptacions realitzades en la programació docent.

Així mateix, mentres es restablix l’educació presencial en els centres, i en la mesura de les seues possibilitats, hauran d’instaurar, tenint en compte els recursos de cada docent i de les famílies, procediments per a la docència en línia a través dels mitjans tecnològics disponibles.

Entre altres mesures en estes etapes educatives, tant en els centres desplaçats que hagen représ l’educació presencial, així com els centres acollidors dels anteriors, en l’organització horària, de manera excepcional, podran ajustar les sessions lectives a una duració mínima de 50 minuts, amb el vistiplau de la Inspecció d’Educació, sempre que eixe ajust tinga com a finalitat poder ampliar els torns d’utilització de les instal·lacions del centre.

Formació Professional

Els centres educatius de Formació Professional oferiran educació en línia per als membres de la comunitat educativa que no puguen accedir al centre educatiu de referència. L’alumnat que no tinga possibilitat de treballar en línia serà reubicat en un altre centre, tenint en compte l’oferta formativa del centre d’acollida i les possibilitats de transport.

Els centres d’acollida d’alumnat d’FP podran reorganitzar els horaris dels grups propis per a la redistribució d’aules i tallers de les famílies i cicles. A més, podran ajustar la duració de les sessions, sempre que no siguen inferiors a 45 minuts i es permetrà combinar la docència presencial amb semipresencial.

Entre altres mesures, els departaments de les diferents famílies professionals dissenyaran mesures de flexibilització curricular i reforç necessàries per a aconseguir els resultats d’aprenentatge prioritzant els que contribuïsquen a millorar l’ocupabilitat.

A més, a causa de la destrucció de gran part del teixit empresarial de la zona afectada, es donarà cobertura legal a les activitats de voluntariat en empreses i entitats vinculades a la competència professional del cicle.

Escoles Oficials d’Idiomes i Formació Persones Adultes

Finalment, amb la finalitat d’assegurar que l’alumnat de les Escoles Oficials d’Idiomes i centres de Formació de Persones Adultes puga continuar amb la seua formació, els centres (seus o seccions) que hagen patit afectacions en les infraestructures educatives o en les comunicacions, podran impartir docència en línia mitjançant AULES o TEAMS fins que es restablisca la normalitat.