Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Generalitat impulsa mesures extraordinàries d’organització del personal empleat públic per a respondre a les necessitats urgents derivades de la riuada
- La Conselleria d’Hisenda trasllada als sindicats en la Mesa General de Negociació el projecte de decret llei que busca reforçar àrees clau de l’Administració per a atendre l’emergència i accelerar la recuperació
- El decret llei arreplega, entre altres mesures, facilitar la prolongació voluntària de la permanència en el servici actiu, agilitzar el funcionament de borses d’ocupació i promoure mesures temporals de mobilitat
La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública ha traslladat als sindicats amb representació en la Mesa General de Negociació un projecte de decret llei amb mesures extraordinàries de gestió, organització i mobilitat del personal empleat públic per a donar una resposta immediata a les necessitats generades per la DANA.
La Conselleria d’Administració Pública busca d’esta manera reforçar àrees clau de l’Administració davant la magnitud dels efectes de la DANA tant en pèrdua de vides com en afecció a servicis bàsics sanitaris, educatius, d’assistència social o de seguretat o en la destrucció de vivendes, eixos viaris i, en general, tot tipus infraestructures públiques i privades. Així s’ha traslladat en la reunió de la Mesa de Negociació, que ha estat presidida per la consellera, Ruth Merino.
Per això, es considera necessari que l’Administració pública responga amb mesures de caràcter extraordinari que permeten gestionar tant l’emergència immediata com les posteriors fases de recuperació i tornada a la normalitat i que s’estenguen provisionalment durant el temps que siga necessari per a aconseguir la normalització de la prestació dels servicis públics en els municipis afectats.
En este sentit, com a primera mesura, es planteja l’agilitació i acurtament dels terminis per a facilitar la prolongació voluntària de la permanència en el servici actiu del personal empleat públic que opte per no jubilar-se quan arribe a la data de compliment de l’edat de jubilació forçosa. D’eixa manera es promou la possibilitat de continuar comptant amb professionals que aporten el seu coneixement i experiència per a afrontar les tasques de reconstrucció.
Selecció del personal temporal
Com a segona mesura s’establix un procediment de gestió de selecció de personal temporal a través de les borses constituïdes en tots els sectors de la Generalitat, les seues entitats i organismes dependents, que incloga també el sanitari, l’educatiu i el de justícia, a més de comptar amb la possibilitat d’acudir, si és el cas, a les persones demandants d’ocupació inscrites en Labora.
Amb això es pretén garantir la selecció i reclutament ràpids del personal temporal adequat que es requerisca a cada moment per a atendre l’increment del volum de treball.
La tercera mesura permet assignar temporalment al personal empleat públic tasques o responsabilitats distintes de les corresponents als llocs de treball que exercixen habitualment o fer adscripcions temporals amb un procediment més àgil que l’actual, que tindrà en compte preferentment la voluntarietat i sobre el qual s’informarà les organitzacions sindicals corresponents.
D’altra banda, i amb caràcter excepcional, es podran establir horaris de matí o de vesprada per al personal empleat públic mitjançant l’organització dels torns que es consideren necessaris.
Habilitació per a adequar programes de caràcter temporal
Així mateix, davant esta situació excepcional, i en virtut del Reial decret llei 7/2024, pel qual s’adopten mesures urgents per a l’impuls del pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la DANA, es considera essencial optimitzar els recursos humans i tècnics dels quals disposa l’Administració de la Generalitat per a donar resposta a les necessitats generades per la DANA.
La norma estatal permet una ampliació de mesures de caràcter temporal quan estan vinculades a la gestió d’emergències, i proporciona una base per a adaptar les actuacions de l’Administració autonòmica en el context de crisi.
En este marc aprovat per l’Estat, es considera necessari habilitar els òrgans competents per a adequar els programes de caràcter temporal vigents de manera que puguen prevore actuacions específiques orientades a l’atenció de les necessitats derivades de l’emergència i la gestió dels danys causats.
Esta adaptació permetrà que estos programes no solament responguen als objectius per als quals van ser creats, sinó que, excepcionalment, puguen col·laborar en el procés de suport i recuperació davant l’emergència provocada per la DANA.
La norma estatal també establix que la duració dels programes de caràcter temporal podrà ampliar-se, en el cas que les necessitats de l’emergència i recuperació així ho requerisquen. El decret llei subratlla així que esta ampliació temporal permet garantir l’estabilitat i continuïtat dels recursos assignats a la gestió de la DANA, així com facilitar una resposta que comprenga totes les etapes de la recuperació.
A més, el decret llei establix que serà aplicable l’excepcionalitat prevista en el Reial decret llei 7/2024 per al personal funcionari interí nomenat en un lloc vacant a partir del 8 de juliol de 2021 amb funcions destinades a l’atenció a les necessitats derivades de l’emergència de protecció civil i la resposta davant els danys causats per la DANA en la Comunitat. El citat reial decret establix que es podrà diferir el cessament del personal funcionari interí fins a un màxim de dos anys sempre que exercisca estes funcions.