Justícia i Administració Pública
Mesures DANA

El Consell aprova un decret llei amb mesures urgents d’organització del personal empleat públic per a donar resposta a les necessitats generades per la DANA

26/11/2024
  • Es facilita la prolongació voluntària de la permanència en el servici actiu per a continuar comptant amb professionals que aporten coneixement i experiència per a afrontar les tasques de reconstrucció
  • S’agilitza el funcionament de borses d’ocupació per a garantir la selecció de personal temporal que permeta atendre l’increment del volum de treball
  • Es promouen mesures temporals de mobilitat per a cobrir la prestació dels servicis que requerixen els municipis afectats

El Consell ha aprovat un decret llei de mesures extraordinàries de gestió, organització i mobilitat del personal empleat públic per a donar una resposta immediata a les necessitats existents en la prestació de servicis públics als municipis afectats per la DANA.

A través d’este decret llei, es pretén reforçar àrees clau de l’Administració amb actuacions de caràcter urgent que permeten gestionar tant l’emergència immediata com les posteriors fases de recuperació i tornada a la normalitat. Per a fer-ho, les mesures s’estendran provisionalment durant el temps que siga necessari per a aconseguir la normalització de la prestació dels servicis públics en els municipis afectats.

Com a primera mesura, es planteja l’agilització i la reducció dels terminis per a facilitar la prolongació voluntària de la permanència en el servici actiu del personal empleat públic que opte per no jubilar-se una vegada arribada la data de compliment de l’edat de jubilació forçosa. D’eixa manera es promou la possibilitat de continuar comptant amb professionals que aporten el seu coneixement i experiència per a afrontar les tasques de reconstrucció.

Selecció del personal temporal

Com a segona mesura s’establix un procediment de gestió de selecció de personal temporal a través de les borses constituïdes en tots els sectors de la Generalitat, les seues entitats i els organismes dependents, que incloga també el sanitari, l’educatiu i el de Justícia, i que establisca la possibilitat d’acudir, si és el cas, a les persones demandants d’ocupació inscrites en Labora.

Amb això es pretén garantir la selecció i el reclutament ràpids del personal temporal adequat que es requerisca en cada moment per a atendre l’increment del volum de treball.

La tercera mesura permet assignar temporalment al personal empleat públic tasques o responsabilitats distintes de les corresponents als llocs de treball que exercixen habitualment o realitzar adscripcions temporals amb un procediment més àgil que l’actual, que tindrà en compte preferentment la voluntarietat i sobre el qual es donarà compte a les organitzacions sindicals corresponents.

D’altra banda, i amb caràcter excepcional, es podran establir horaris de matí o de vesprada per al personal empleat públic mitjançant l’organització dels torns que es consideren necessaris.

Habilitació per a adequar programes de caràcter temporal

Així mateix, davant d’esta situació excepcional, i en virtut del Reial decret llei 7/2024, pel qual s’adopten mesures urgents per a l’impuls del pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament davant dels danys causats per la DANA, es considera essencial optimitzar els recursos humans i tècnics dels quals disposa l’Administració de la Generalitat per a donar resposta a les necessitats generades per la DANA.

La norma estatal permet una ampliació de mesures de caràcter temporal quan estan vinculades a la gestió d’emergències, i proporciona una base per a adaptar les actuacions de l’Administració autonòmica en el context de crisi.

En este marc aprovat per l’Estat, es considera necessari habilitar els òrgans competents per a adequar els programes de caràcter temporal vigents, de manera que puguen prevore actuacions específiques orientades a l’atenció de les necessitats derivades de l’emergència i la gestió dels danys causats.

Esta adaptació permetrà que estos programes no només responguen als objectius per als quals van ser creats, sinó que, excepcionalment, puguen col·laborar en el procés de suport i recuperació davant l’emergència provocada per la DANA.

La norma estatal també establix que la duració dels programes de caràcter temporal podrà ampliar-se, en cas que les necessitats de l’emergència i recuperació ho requerisquen així. El decret llei subratlla així que esta ampliació temporal permet garantir l’estabilitat i continuïtat dels recursos assignats a la gestió de la DANA, així com facilitar una resposta que comprenga totes les etapes de la recuperació.

A més, el decret llei establix que serà aplicable l’excepcionalitat prevista en el Reial decret llei 7/2024 per al personal funcionari interí nomenat en lloc vacant a partir del 8 de juliol de 2021 amb funcions destinades a l’atenció a les necessitats derivades de l’emergència de protecció civil i la resposta davant dels danys causats per la DANA a la Comunitat. Este reial decret establix que es podrà diferir el cessament del personal funcionari interí fins a un màxim de dos anys sempre que exercisca estes funcions.